استاندار یزد:

الگو‌های بسیار بزرگی در حوزه ایثار و شهادت داریم

«محمدعلی طالبی» استاندار یزد در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت گفت: ما باید هم زنده کننده نام و یاد شهدا و ایثارگری‌های آن‌ها باشیم و هم قدم‌های جدی و اساسی در راستای ترویج این فرهنگ که فرهنگ بسیار متعالی هست داشته باشیم. امروز الگو‌های بسیار بزرگی را در حوزه ایثار و شهادت داریم.
کد خبر: ۴۴۵۳۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۵ - 01March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، «محمدعلی طالبی» استاندار یزد در نشست شورای ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت که شامگاه دیروز ۱۰ اسفند ۹۹ به ریاست وی و با حضور حجت‌الاسلام «زارع» مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد، سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد، «موحدی فرد» مدیرکل آموزش و پرورش استان و سردار «پورشمسی» فرمانده سپاه الغدیر در سالن جلسات کوثر استانداری برگزار شد ضمن تشکر از تمام دستگاه‌های اجرایی بیان کرد: جامعه ما در شرایط فعلی و در همه دوره‌ها به فرهنگ ایثار و شهادت دارد نیاز و ضرورت دارد.

وی افزود: ما باید هم زنده کننده نام و یاد شهدا و ایثارگری‌های آن‌ها باشیم و هم قدم‌های جدی و اساسی در راستای ترویج این فرهنگ که فرهنگ بسیار متعالی هست داشته باشیم. امروز الگو‌های بسیار بزرگی را در حوزه ایثار و شهادت داریم.

استاندار یزد با بیان اینکه در یک سال گذشته تأثیر فرهنگ ایثارگری سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» را در جامعه دیدیم ادامه داد: دامنه این تاثیر به قدری بالا بود که به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اساس چیزی که در کشور مطرح شد از آن به عنوان مکتب حاج قاسم سلیمانی صحبت میکنیم.

طالبی تصریح کرد: وقتی که یک شهید بزرگوار می‌تواند خودش یک مکتب باشد، برای اینکه راهنمای جامعه و راهنمای همه ما در مسیر زندگی باشد نگاه کنید که ما چه دریای عظیمی از فرهنگ ایثار و شهادت را در اختیار داریم. دریایی عظیمی که هزاران شهید در گوشه و کنار ایران با هزاران داستان و سرگذشت ایثارگری، که می‌تواند هر کدام از آن‌ها درسی برای ما باشد که اگر نسبت به این فرهنگ و نسبت به این ظرفیت بسیار خوبی که در اختیار ما است بی‌توجهی کنیم می‌بینیم که با انواع و اقسام مشکلات و آسیب‌های مختلف در حوزه فرهنگی و در حوزه اجتماعی مواجه می‌شویم.

استاندار یزد با بیان اینکه راه حل بسیاری از مشکلات و آسیب‌هایی که امروز جامعه گریبان‌گیر آن است در بازگشت به همین فرهنگ ایثارگری است افزود: در جامعه ما در حد اعلا این فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها وجود داشته است و ما  نباید خیلی چیز‌ها را از صفر شروع کنیم و بعضی موضوعات را تجربه کنیم بلکه بسیاری از این حوزه‌هایی که امروزه نیازمند آن هستیم در طول دوران مختلف چه در دوران انقلاب و چه در دوران دفاع مقدس تجربه کردیم.

وی ادامه داد: زمانی که در رابطه با مسائل و موضوعات شهدا و ایثارگران صحبت می‌شود قبل از این که بحث ترویج فرهنگ ایثار و شهادت مطرح باشد مسائل مادی مرتبط با خانواده‌های شاهد و ایثارگر در اولویت قرار می‌گیرد و بیشتر در این مسائل و موضوعات صحبت می‌کنیم. وقتی کلمه جانباز در ذهن ما می‌آید قبل از هر چیز به جای اینکه فرهنگ جانبازی در ذهن ما تجلی یابد مسائل و مشکلاتی که جانبازان با آن روبرو هستند تصور می‌شود. وقتی از خانواده شهدا صحبت می‌کنیم قبل از اینکه به ما این درس را بدهد و این یادآوری را بکند که از چه فرهنگی صحبت می‌کنیم و خانواده‌های ایثارگر شهدا و جانبازان و آزادگان چه الگو‌هایی هستند بعضی از موضوعاتی که به ذهن می‌آید که شاید آن لزومیت را برای ما و جامعه نداشته باشد.

طالبی با اشاره به هدف تشکیل شورای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت افزود: هدف از این شورا این است که همه به نوعی پای کار بیایند، برای ترویج این فرهنگ، برای دفاع و صیانت از اصالت فرهنگ غنی و اینکه به داشته‌های خیلی خوبی که در اختیار دارند افتخار کنند و از ظرفیت‌های بسیار خوبی که در بخش‌های مختلف در دستگاه‌ها و برنامه‌های مختلف نهاد‌ها و دستگاه‌های دولتی وجود دارد که می‌تواند ترویج کننده فرهنگ ایثار و شهادت باشد.

استاندار یزد با اشاره به برگزاری کنگره شهدا افزود: بسیاری از برنامه‌هایی که اجرا شد شاید در نگاه اول سنخیت آن چنانی با کنگره نداشت، اما در ذیل برنامه برگزاری کنگره می‌آید و با برکت وجود شهدا عجین می‌شود و نهایتاً اتفاقات و رخداد‌های خوبی را رقم می‌زند و خدماتی که به نام شهدا صورت گرفت و فعالیت‌های خوبی در راستای محرومیت زدایی و توجه به مستمندان انجام شد.

استاندار یزد با تأکید بر اینکه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت این است که این حرکت‌ها و کار‌هایی که در ذیل کنگره شهدا برگزار شد به یک فعالیت مستمر در دستگاه‌های اجرایی و دولتی تبدیل شود افزود: باید این اقدامات را به صورت همیشگی در برنامه‌ها و فعالیت‌های خود داشته باشیم.

وی درخواست کرد: دستگاه‌های بنیاد شهید و سپاه که متولیان اصلی این موضوع هستند و دستگاه‌های تبلیغاتی مثل صدا و سیما و ارشاد، که کار‌های رسانه‌ای در اختیار دارند و سایر دستگاه‌ها می‌توانند انجام وظیفه کنند، مثل شهرداری‌ها محیط‌های مناسبی را برای تبلیغات در راستای ترویج فرهنگ ایثار شهادت دارند. ما باید با مشارکت فکری یکدیگر قدم‌های اثرگذاری را در راستای توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت برداریم.

طالبی در پایان بیان کرد: برای بخش‌های مختلف باید جلسه‌ای گذاشته شود و به سلسله برنامه‌هایی برسیم که به ما کمک کند در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با نگاه به نسلی که بیشتر از هر شخص نیازمند درک این فرهنگ غنی هستند و باید به نوآوری در زمینه‌ها برسیم و بعد از اجرای کنگره باید کسانی که ایده پرداز کردند و این خدمات را تعریف کردند، کسانی که پیشنهادات را دادند، اندیشه ورزی کردند و بارش فکری به وجود آوردند که می‌تواند الگوی استان‌های دیگر قرار بگیرد و استمرار داشته باشد و پایه‌گذار یک سری حرکات به صورت دائمی در حوزه خدمت به مردم باشد قابل تقدیر و تجلیل به صورت ویژه هستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار