انتقاد پمپئو از انتشار گزارش خاشقچی توسط دولت بایدن

وزیر خارجه پیشین آمریکا از تصمیم دولت بایدن برای انتشار گزارش محرمانه قتل جمال خاشقچی انتقاد کرده است.
کد خبر: ۴۴۵۳۹۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰ - 01March 2021

انتقاد پمپئو از انتشار گزارش خاشقچی توسط دولت بایدنبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مایک پمپئو وزیر خارجه پیشین آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز ضمن انتقاد از دولت بایدن به خاطر انتشار گزارش قتل خاشقچی که نشانگر دخالت مقام‌های ارشد رژیم سعودی از جمله محمد بن سلمان در این جنایت هولناک بوده، گفت: تصمیم دولت بایدن برای انتشار این گزارش، غیرمسئولانه بود.

وی افزود: دولت بایدن از انتشار این گزارش اهداف و انگیزه‌های سیاسی داشت و قصد دارد روابط عربستان و آمریکا را به خاطر این مساله برهم بزند.

پمپئو اظهار داشت: انتشار این گزارش غیرمسئولانه بود. این اقدام سیاسی بود. این کار با هدف لطمه زدن به روابط با عربستان سعودی از طریق استفاده از یک گزارش اطلاعاتی صورت گرفته است.

وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت: من از این اقدام دولت بایدن متاسف هستم، متاسف هستم چون این دولت می خواهد روابط با ایران را توسعه دهد و رابطه با عربستان سعودی را نابود کند، آن‌ها از این گزارش اطلاعاتی برای انجام این کار استفاده کردند.

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز جمعه در گزارشی درباره ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد آل سعود اعلام کرد که محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی با «ربودن» یا «قتل» جمال خاشقچی در استانبول موافقت کرده بود.

خاشقچی در اکتبر 2018 پس از ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه ناپدید شد. ریاض که در ابتدا نسبت به ناپدید شدن خاشقچی اظهار بی اطلاعی می‌کرد، تصدیق کرد که این روزنامه نگار در داخل کنسولگری به قتل رسیده است.

دولت ترامپ سال گذشته یک نسخه محرمانه از این گزارش را به کنگره ارسال کرده بود ولی در برابر انتشار علنی نسخه غیرمحرمانه آن مقاومت کرده بود.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا شنبه شب در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره واکنش دولتش به تأیید رسمی نقش داشتن ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقچی اعلام کرد که روز دوشنبه اعلام خواهد شد که آمریکا قصد دارد به‌طور کلی چه سیاستی را در قبال عربستان در پیش بگیرد.

جو بایدن در گفت‌وگوی کوتاهی که پیش از سفرش به ایالت دلاوِر با خبرنگاران داشت، جزئیاتی درباره واکنش احتمالی آمریکا به تأیید شدن نقش بن سلمان در قتل جمال خاشقچی ارائه نکرد و صرفاً اظهار داشت: «روز دوشنبه درباره به‌طور کلی قرار است با عربستان سعودی چه کنیم، اعلامیه‌ای صادر خواهد شد.»

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار