لاوروف: جدیت آمریکا برای بازگشت به برجام، لازمه حل بن‌بست است

وزیر خارجه روسیه با لازم دانستن جدیت آمریکا در بازگشت به برجام برای حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران، ابراز امیدواری کرد که وضعیت در آینده نزدیک بهتر شود.
کد خبر: ۴۴۶۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹ - 04March 2021

لاوروف: جدیت آمریکا برای بازگشت به برجام، لازمه حل بن‌بست استبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) گفت که پیام آمریکا به ایران مبنی بر جدیت واشگنتن برای بازگشت به برجام، لازمه حل بن‌بست توافق هسته‌ای ایران است.

لاوروف در مصاحبه با نشریه «راشِن مایند»، خاطرنشان کرد: «هنوز روزنه فرصت برای نجات توافق هسته‌ای، بسته نشده است. یک پیش‌شرط آن این است که الزامات ذیل توافقات جامع ۲۰۱۵ توسط همه طرف‌هایی که آن را ایجاد و امضا کردند، به صورت کامل و دائمی اجرا شود».

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا از طریق همکاری روسیه با کشور‌های اروپایی می‌توان توافق هسته‌ای ایران را احیا کرد، توضیح داد: «ما از نزدیک مشغول همکاری با تمام مشارکت‌کنندگان در برجام هستیم تا به این هدف دست یابیم. ما به‌صورت خاص، تماس مداومی با شرکای اروپایی خود برای رسیدن به راهکار‌های ممکن جهت غلبه بر این وضعیت داریم».

به نوشته وبگاه این نشریه، وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه همه چیز در احیای برجام به روسیه یا کشور‌های اروپایی وابسته نیست، اظهار داشت: «مسئله اصلی، موضع دولت [جو]بایدن درباره توافق هسته‌ای است. به زعم ما، خارج کردن وضعیت حول ایران و برنامه هسته‌ای‌اش از بن‌بست، با گام‌هایی از سوی واشنگتن خواهد بود که این پیام را به ایران بدهد که آمریکا واقعا در بازگشت به برجام جدی است».

لاوروف با ابراز امیدواری برای بهتر شدن وضعیت حول توافق هسته‌ای ایران در آینده نزدیک، تصریح کرد: «امیدوارم که در آینده نزدیک، این وضعیت بهتر شود و فرایند اجرای برجام به چارچوب اصلی توافق‌شده بازگردد».

وی همچنین درباره کاهش تعهدات برجامی ایران نیز افزود: «تهران بار‌ها تاکید کرده که آماده است تا به‌محض بازگشت توازن منافع، به‌صورت کامل اجرای تمام بند‌های برجام را از سر بگیرد. ما نیز به نوبه خود، آماده هستیم تا هر کمکی را که لازم باشد برای رسیدن به توافقات در این زمینه انجام دهیم».

امروز همچنین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه با تاکید بر فایده‌ای که پایان تحریم‌های ایران بر رونق اقتصادی و ثبات غرب آسیا دارد، ابراز امیدواری کرد که تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه تهران هرچه سریعتر برداشته شود.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد.

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشور‌های اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها