مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس:

دفاع مقدس باید مرکز ثقل اندیشه حاکم بر موزه‌ها باشد

علی‌اصغر جعفری گفت: باید همه مسائل در موزه‌ها به این گره بخورد که چطور می‌توان ارزش‌های دفاع مقدس را در جامعه به‌صورت کاربردی و عملیاتی انتشار داد و لذا دفاع مقدس باید مرکز ثقل گفتمان حاکم بر موزه‌ها باشد.
کد خبر: ۴۴۶۳۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ - 06March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، «علی‌اصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جلسه مشترک با اعضای گروه محتوایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان رضوی به تبیین چشم‌اندازهای فرهنگی و فرصت‌های مطالعاتی پس از احداث موزه‌های دفاع مقدس در کشور پرداخت و اظهار داشت: اگر تلقی شود که موزه یک ساختار تمدنی است، این شیوه نگرش درست نیست چراکه موزه یک مرکز آموزشی مؤثر است که بخشی از تولیدات آن آثار تمدنی است.

وی افزود: با توجه به اینکه این موزه‌ها باهدف به نمایش گذاشتن حقایق و واقعیت‌های دفاع احداث می‌شوند، باید همه مسائل در آن‌ها به این گره بخورد که چطور می‌توان ارزش‌های دفاع مقدس را در جامعه به‌صورت کاربردی و عملیاتی انتشار داد ولذا دفاع مقدس باید مرکز ثقل گفتمان حاکم بر موزه‌ها باشد.

دفاع مقدس باید مرکز ثقل اندیشه حاکم بر موزه‌ها باشد

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بابیان اینکه تولید سرمایه اجتماعی سرلوحه فعالیت موزه‌های دفاع مقدس است، خاطرنشان کرد: در موزه دفاع مقدس حتماً منظر نگاه فرهنگی و جامعه‌شناسی حاکم نیست بلکه مجموعه‌ای از افق‌های فرهنگ با نگرش‌های سیاسی، رویکردهای اجتماعی و معارف دینی در عمل باهم تنیده شده و خروجی کارکرد ما به‌عنوان یک سرمایه اجتماعی، باید تأثیرگذاری مستقیم متمرکز باشد.

وی ادامه داد: در چهارچوب نظری به نقش امام خمینی (ره) و مردم به‌طور ویژه توجه داریم و در جنبه عملی کار باید از تجارب موزه‌های داخل و خارج استفاده کنیم تا نواقص و معضلات آن‌ها در موزه‌های دفاع مقدس تکرار نشود.

جعفری در ادامه با اشاره به نقش مؤثر یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس تصریح کرد: با توجه به نقش مهم خراسان در تمام جغرافیای جنگ تحمیلی و بعد از آن و نقش‌آفرینی فرماندهان شاخص خراسانی در دفاع مقدس، تبیین نقش یگان‌های رزم خراسان اعم از سپاه، بسیج و سایر رسته‌های نیروهای مسلح به‌طور خاص در دستور کار قرار دارد و می‌توان از هم‌جواری مشهد با مضجع شریف امام هشتم (ع) برای جلب نظر و توجه زائران ایرانی و خارجی استفاده کرد.

دفاع مقدس باید مرکز ثقل اندیشه حاکم بر موزه‌ها باشد

وی در پایان تأکید کرد: در سال‌های اخیر، ابتکارات و خلاقیت‌های متفاوت و جذابی در حوزه روایتگری صورت گرفته و بهره‌گیری از ظرفیت روایتگری‌های محیطی و غیرخطی می‌تواند علاوه بر جذب مخاطب داخلی، حتی برای مخاطبان خارجی نیز جذابیت داشته باشد چراکه مشهد به خاطر حضور زائران ایرانی و خارجی، دروازه تردد فرهنگ‌های مختلف است.

در انتهای این جلسه، اعضای گروه محتوایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان ضمن بیان دیدگاه‌های خود به بحث و تبادل‌نظر درباره رویکردهای گفتمانی این مرکز پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار