تحلیلگر لبنانی بررسی کرد؛

باج‌خواهی آمریکا از لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی

تحلیلگر برجسته جهان عرب در مقاله‌ای آورده است که ایالات متحده آمریکا در جریان مذاکرات ترسیم مرز‌های دریایی، از لبنان به نفع رژیم صهیونیستی باج خواهی می‌کند.
کد خبر: ۴۴۶۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ - 07March 2021

باج‌خواهی آمریکا از لبنان در مذاکرات ترسیم مرزهای دریاییبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از البناء، «امین حطیط» تحلیلگر برجسته جهان عرب مقاله‌ای را پیرامون نقش مخرب آمریکا در مذاکرات ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی، منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، حطیط در مطلب خود آورده است: ایالات متحده آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ هدیه‌ای را به رژیم صهیونیستی تقدیم کرد و آن اهدای مزارع شبعا به این رژیم بود. با این حال، آمریکایی‌ها به همین میزان نیز اکتفاء نکردند و اکنون نوبت به مرزهای دریایی لبنان رسیده است تا آن را به صهیونیست‌ها تقدیم کنند.

این تحلیلگر لبنانی افزوده است: در جریان مذاکرات غیر مستقیم ترسیم مرزی میان لبنان و رژیم صهیونیستی شاهد آن بودیم که هیأت لبنانی بر حق قانونی خود در مرزهای دریایی تأکید کرد. در این شرایط بود که طرف صهیونیستی از پذیرش شرایط بیروت امتناع کرد و مانع تراشی در مسیر مذاکرات را کلید زد. این درحالی است که صهیونیست‌ها لبنان را به سنگ اندازی در مسیر مذاکرات ترسیم مرزی متهم می‌کنند.

حطیط در ادامه مقاله خود آورده است: این بدان معناست که آمریکا روند باج خواهی از لبنان در مذاکرات ترسیم مرزی را آغاز کرده اند تا بدین ترتیب منافع رژیم صهیونیستی را تأمین کنند؛ درست همان کاری که دونالد ترامپ پیشتر انجام داد. مواضع مقامات آمریکایی نیز نشان می‌دهد که آنها از مواضع لبنان در مذاکرات مذکور ناراضی هستند. به عنوان نمونه، واشنگتن اخیراً مدعی شده است که مواضع هیأت لبنانی در جریان مذاکرات ترسیم مرزی یکسان و یکپارچه نبوده است!

تحلیلگر برجسته جهان عرب همچنین گفته است: «دیوید شنکر» از مقامات وزارت خارجه آمریکا در سخنانی مدعی شده است که حل و فصل پرونده ترسیم مرزهای دریایی لبنان، شرکت «توتال» فرانسه را قادر می‌سازد تا اکتشاف در منطقه مورد مناقشه را آغاز کند و این امر موجب خواهد شد تا مشکلات اقتصادی لبنان حل شده و این کشور از بحران اقتصادی خارج شود.

حطیط تصریح کرده است: این درحالی است که دیوید شنکر در خصوص مسأله مذکور به دروغ پردازی متوسل شده است. شنکر از رهگذر سخنان مذکور تلاش کرد اینگونه القا کند که حل و فصل پرونده ترسیم مرزهای دریایی موجب عبور از بحران اقتصادی لبنان می‌شود و اگر تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده، دولت بیروت مقصر بوده است. لذا آمریکایی‌ها با این نوع اظهارات خود تلاش می‌کنند تا دولت لبنان را در برابر افکار عمومی این کشور تحت فشار قرار دهند.

این تحلیلگر جهان عرب در مطلب خود یادآور شده است: نباید فراموش کرد که این رژیم صهیونیستی بود که مذاکرات دریایی با تل آویو را متوقف کرد. بنابراین، لبنان هیچگاه در مسیر مذاکرات ترسیم مرزی کارشکنی نکرده است. این حمایت‌های بی دریغ آمریکا از منافع رژیم صهیونیستی در جریان مذاکرات بود که موجب شد در روند این گفتگوها خلل وارد شود.

حطیط در پایان نیز اظهار داشت: بر اساس آنچه که گفته شد، به هیچ وجه نمی‌توان لبنان را به سنگ اندازی در مسیر مذاکرات متهم کرد چرا که این کشور همواره به حق خود در مناطق مورد مناقشه پایبند بوده است. لبنان هیچگاه چیزی فراتر از حق خود را مطالبه نکرده است. بیروت درحال حاضر با باج خواهی آمریکا برای حمایت از منافع رژیم صهیونیستی مواجه شده است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار