به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، مهدی بابامحمودی در گفتوگویی، پیرامون کتاب «ناصر ایجکت نکن»، اظهار داشت: کتاب پیرامون فعالیتهای محمود اسکندری سرهنگ دوم خلبان اف ۴ فانتوم ۲ نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی است، حضور مستمر او در دوران هشت سال دفاع مقدس و شرکت موثر در سه عملیات بزرگ آزادسازی خرمشهر، عملیات اچ ۳ و عملیات بغداد او را به عنوان برجستهترین خلبانان نیروی هوایی ایران قرار داد که در کتاب به آن اشاره شده است.
وی در همین راستا ادامه داد: اگر چه محمود اسکندری پس از اتمام جنگ در سال ۱۳۸۰ در اثر در یک سانحه رانندگی کشته شد، اما رشادتهای او در هشت سال دفاع مقدس و توانمندی او در عملیاتهای نیروی هوایی جای بحث فراوان دارد. سرهنگ دوم محمود اسکندری در عملیات اچ ۳ بسیار خوب درخشید تا جایی که شرکت مک دانل داگلاس سازنده هواپیماهای فانتوم اف ۴ عملیات اچ ۳ را کاملترین عملیات و محمود اسکندری را به عنوان ماهرترین خلبان در این نوع هواپیما اعلام کرد، همچنین در عملیات آزادسازی خرمشهر که در ۱۷ اردیبهشت سال ۶۱ انجام شد سرهنگ دوم محمود اسکندری توانست با انهدام پل اروند که بر روی «اروند رود» زده شده بود به محاصره رژیم بعث عراق در خرمشهر پایان دهد و زمینه را برای شکست دشمن در این منطقه فراهم کند.
بابا محمودی به توانمندیهای سرهنگ دوم محمود اسکندری اشاره و تاکید کرد: اگر چه در عملیات بغداد که در تیرماه سال ۱۳۶۱ انجام شد، عباس دوران بر اثر اصابت موشک به هواپیمایش سقوط کرد و به شهادت رسید، اما محمود اسکندری توانست هواپیمایی را که با آن به بغداد حمله کرده بودند و در پی آن ضربه شستی محکم به صدام نشان داده بودند را سالم به پایگاه عملیاتی بازگرداند، او شهادت بهترین دوست خود را به چشم دید، اما همزمان از چنگ ۳ میگ ۲۳ و دو میراژ گریخت. این یکی از بزرگترین موفقیتهایی بود که یک خلبان ایرانی با عنوان محمود اسکندری توانسته بود تا آن زمان از آن خود کند. فرار از جهنم بغداد یک توانمندی بزرگ نیاز داشت که محمود اسکندری از آن برخوردار بود.
وی پیرامون زندگی حرفهای سرهنگ دوم محمود اسکندری عنوان کرد: سرهنگ دوم محمود اسکندری یکی از حماسه سازان خلبان در هشت سال دفاع مقدس بود و با شجاعت تمام در بسیاری از عملیاتها شرکت کرد، حضور او زمینه ساز موفقیت بسیاری از عملیاتها بود. کتاب «ناصر ایجکت نکن» در انتشارات آتشبار وابسته به سازمان حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس، بزودی منتشر و روانه بازار نشر خواهد شد.
نویسنده کتاب «آخرین اسکادران» علت نگارش کتاب «ناصر ایجکت نکن» را مورد بررسی قرار داد و افزود: از آنجا که هنوز توانمندیها و اتفاقات و رویدادهای هشت سال دفاع مقدس با تمام ابعاد خاص آن مطرح نشده است لذا من تلاش کردم تا خاطرات خلبانهای دلاور و شجاع ایرانی که خاطراتشان هنوز همچون گنجی سربسته باقی مانده و مطرح نشده را به قلم بکشم تا بتوانم حقایقی ارزنده از هشت سال دفاع مقدس و رخدادهای آن همچنین دلاوری و از جان گذشتگی خلبانان را برای نسل جوان و آیندگان مطرح کنم، تاریخ نیاز دارد تا مستندات و خاطرات برجای مانده از این خلبانان بزرگ را به خاطر بسپارد، خاطراتی از مردانی که در مقابل حملات دشمن ایستادند و از توانمندیهای خود برای پیروزی و موفقیت کشوراستفاده کردند.
بابا محمودی به یکی از جذابترین بخشهای کتاب «ناصرایجکت نکن» اشاره و بیان کرد: سرهنگ دوم محمود اسکندری از بهترینهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی محسوب میشد، در یکی از بخشهای جذاب کتاب پیرامون یکی از هواپیماهای فانتوم که در عملیاتی به علت نقص فنی در سوریه فرود آمده بود سخن گفته شده است. در این عملیات صدام حسین به وسیله نیروهای بعثی خود که در سوریه نیز حضور داشتند از وجود فانتوم ایرانی در آنجا اطلاع پیدا کرده، هنگامی که فانتوم توسط مهندسین ایرانی تعمیر و آماده پرواز به سمت ایران شد رژیم بعث عراق با هواپیماهای خود آسمان عراق را بر روی این فانتوم بستند، اما سرهنگ دوم محمود اسکندری به مدد توانمندیهای خود توانست آتش سنگین پدافند ارتش را پشت سر گذاشته و به سلامت به خاک کشور بازگردند.
بابا محمودی به پیام کتاب «ناصرایجکت نکن» اشاره و خاطرنشان کرد: ما خلبانان شجاع دلاوری داشتیم که در هشت سال دفاع مقدس در سختترین شرایط بهترین عملکردها را داشتند تا جایی که حیرت جهانیان را برانگیختند بسیاری از آنان امروزه در گمنامی به سر میبرند، من امیدوارم که نگارش و پژوهش پیرامون این افراد و بررسی بر روی گزارشات پرواز آنها بخشهای ارزنده رویکرد و فعالیتشان را معرفی کند، افرادی همانند محمود اسکندری که فرزند شش ماهه خود را رها میکند و با هدف شهادت پا به میدان میگذارد پیامهای بسیار ارزشمندی را برای تک تک افراد جامعه و حتی نسل آینده مطرح میکند و نباید نسبت به آنان بی توجه بود آنان مجاهدین فی سبیل الله هستند.
منبع: میزان
انتهای پیام/341