مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس:

شعر مقاومت در مسیر بالندگی قرار دارد

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس استان فارس گفت: شعر مقاومت و دفاع مقدس توانسته است در مسیر رشد و بالندگی قدم بردارد و ادبیات معاصر ایران را غنی و پربار کرده است.
کد خبر: ۴۴۷۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ - 10March 2021

شعر مقاومت در مسیر بالندگی قرار داردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از فارس، سرهنگ پاسدار «سعید کوشکی جهرمی» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس فارس امروز در آیین اختتامیه بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس و مقاومت که به صورت ویدئو کنفرانس همزمان در سراسر کشور به میزبانی فارس برگزار شد، اظهار داشت: جنگ پدیده اجتماعی، اما شوم، ویرانگر، اما اثر آن مانا و عمیق است. مردمانی که در دوران جنگ تحمیلی مورد هجوم قرار گرفته‌اند، جان خود را بر این پیمان و عهد می‌گذرانند از همه هستی، کیان و نوامیس مادی، فرهنگی، جغرافیایی تمدن خود می‌کنند.

سرهنگ کوشکی ادامه داد: دفاع مقدس، واژه‌ای زیبا و الهی است که در واپسین سال‌های قرن ۲۰ میلادی، وارد ادبیات، فرهنگ و تمدن بشری شد؛ واژه‌ای که تجلی خود را وامدار رهبری صالح‌ترین حاکم برخاسته از بطن امت و تبعیت فرزندان راستین اسلام از ایشان است. پرتو‌های نورانی دفاع مقدس حاصل انفجار و تجلی نور الهی بود که همه ابعاد زندگی بشر را متاثر ساخت و بخشی از آن در قالب شعر، معارف عظیم جبهه مقاومت را تقدیس، تکریم و تجلیل کردند.

کوشکی‌جهرمی با اشاره به اینکه شعر دفاع مقدس مفاهیم خود را از حادثه عاشورا گرفته است یادآور شد: نه تنها اندیشه عاشورایی، بلکه نماد‌های عاشورایی و تشبیه سمبولیک رزم‌آوران آن در تهییج جوانان آرمان‌خواه جهاد طلب نقش اساسی داشته است.

وی تاکید کرد: از جمله ویژگی‌های اساسی و عمده شعر این دوره، محدود نبود آن در حصار زمان و مکان بود؛ باید گفت مخاطب آن همه مردم تحت ستم و تجاوز مستکبران در سرتاسر عالم است. شعر مقاومت و دفاع مقدس، توانسته است در مسیر رشد و بالندگی قدم بردارد. این شعر، ادبیات معاصر ایران را نیز بسیار غنی و پربار کرده و می‌توان شکوه آن را در اشعار بزرگانی چون سبزواری، مردانی، جمالی بزرگی، علیرضا غزوه و دیگران مشاهده کرد.

کوشکی‌جهرمی ادامه داد: شعر دفاع مقدس با راهنمایی‌ها و تحقق مطالبات امام خامنه‌ای، روز به روز بالنده‌تر خواهد شد و به چنان جایگاه رفیعی دست یافت که بخشی از هویت امت اسلامی در سرزمین‌های اسلامی شد.

این مسئول افزود: امروز با گذشته بیش از ۳۲ سال از پایان دفاع مقدس، شعر این حوزه هنوز بر قله رفیع ادبیات این مرز و بوم ایستاده و الهام بخش شاعران کشور بخصوص شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس متذکر شد: در چهلمین سالگرد دفاع مقدس شهر شیراز میزبان بیست و دومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس کشور است. این میزبانی، افتخاری مضاعف برای یادگاران هشت سال حماسه در استان پهناور فارس و مامن ۱۵ هزار شهید گلگون کفن است. امیدوارم این گون برنامه‌ها فاخر، گوشه‌ای دیگر از رشادت‌ها و حماسه سازی‌های شهدا و ایثارگران را برای جوانان و نوجوانان این مرز و بوم دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار