مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

شعر، ابزار موثری برای نشر ارزش‎های دفاع مقدس است

سردار حسینعلی یوسفعلی‎زاده گفت: برجسته‌ترین قالب ادبی در بین ظرفیت‌های ادبی، شعر است و در میدان پر از تکلیف نشر ارزش‌ها که پر از دشمن و بدخواه است، بحمدالله شعرای استان خراسان رضوی موفق هستند و برای ترویج فرهنگ ایستادگی و مقاومت، به زبان شعر می‌رزمند.
کد خبر: ۴۴۷۱۱۶
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۴ - 10March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ‌دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در اختتامیه بیست‌ودومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس که همزمان با سراسر کشور از طریق ویدئوکنفرانس در مرکز فرهنگی دفاع مقدس این استان برگزار شد، اظهار داشت: برجسته‌ترین قالب ادبی در بین ظرفیت‌های ادبی، شعر است.

وی افزود: با زبان شعر، می‌توان بسیار زیبا نیّات را به تصویر کشید که مصداق آن ابیاتی است که توسط شعرا در این نشست قرائت شد و باعث غلیان احساسات شد.

این مسئول در ادامه به نقش مؤثر خراسان رضوی در بیست‌ودومین کنگره ملی شعر دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: یک سوم از آثار واصل شده به دبیرخانه کنگره ملی شعر دفاع مقدس مربوط به استان خراسان رضوی است که نشان از پشتوانه قوی استان در حوزه شعر است. موفقیت شعرای خراسانی در حوزه مقاومت را که گویای درخشش‌ها در دوره‌های گذشته و رویش‌های امروز است، باید غنیمت شمرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: در میدان پر از تکلیف نشر ارزش‌ها که پر از دشمن و بدخواه است، بحمدالله شعرای استان خراسان رضوی موفق هستند و برای نشر ترویج فرهنگ ایستادگی و مقاومت، به زبان شعر می‌رزمند.

وی در ادامه، ترویج مکتب شهید سلیمانی با زبان شعر را ضروری دانست و گفت: با شهادت سردار سلیمانی، دشمن کار را تمام شده دانست و به فرمانده جبهه مقاومت هم لقب ابرتروریست داد. همان‌گونه که شعرا با سرودن اشعاری در رثای سردار سلیمانی اجازه ندادند تا خاطرات و حضور پرشور مردم در فراق سردار دل‌ها کم‌فروغ شود، باید با تکیه به همه ارزش‌ها، نباید بگذارند حرکت سیدالشهدای مقاومت در بستر زمان به فراموشی سپرده شود.  

یوسفعلی‌زاده ادامه داد: در حوزه شعر مقاومت، کارهای خوبی صورت گرفته که لازم است از تک‌تک شعرای استان خراسان رضوی که به بیست‌ودومین کنگره شعر دفاع مقدس اثر ارسال کردند، قدردانی کنم. اگرچه رتبه‌ای که استان خراسان رضوی در حوزه شعر از آن برخوردار است، تا وضعیت مطلوب فاصله دارد اما ضمن غنیمت‌شمردن تلاش‌ها و قدردانی از شعرا، باید در فرصت‌های بعدی تلاش مضاعفی صورت بگیرد تا توفیقات بیشتری نصیب استان شود.

وی در پایان گفت: اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان منتظر دریافت آثار جذاب و پرمهر شعرای استان خراسان رضوی است و به افکار و اندیشه انقلابی شعرایی که برای استمرار حرکت انقلاب اسلامی شعر می‌سرایند، افتخار می‌کند.

مشارکت بی‌نظیر شاعران خراسانی در جشنواره شعر دفاع مقدس

در ابتدای این مراسم، جعفر عشقی مدیر ادبیات و تاریخِ دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار استان، به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره شعر دفاع مقدس در سطح استان پرداخت و گفت: مهرماه سال جاری، با تشکیل دبیرخانه جشنواره شعر دفاع مقدس در استان به عنوان زیرمجموعه و بازوی اجرایی کنگره ملی شعر دفاع مقدس، اقدام به انتشار فراخوان جشنواره از ابتدای آبان‌ماه در سطح استان خراسان رضوی کردیم و در این راستا، تلاش کردیم با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی، از جمله تماس تلفنی با تک‌تک شاعران و مسئولان انجمن‌های ادبی سراسر استان، انتشار فراخوان جشنواره را به نحو مطلوب به اطلاع همه فرهیختگان برسانیم.

وی افزود: با اطلاع‌رسانی‌های خوبی که انجام گرفت، طی مهلت سه‌ماهه ارسال آثار، شاهد مشارکت بی‌نظیر شاعران استان در این جشنواره بودیم و با دریافت بیش از دو هزار و ۳۴۰ قطعه شعر، حائز رتبه نخست در میان همه استان‌های کشور شدیم.

عشقی با بیان این‌که پس از پایان مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره، با بهره‌گیری از توان علمیِ شش نفر از برترین ارزیابان استان، به ارزیابی آثار پرداختیم، گفت: آثار دریافتی، در دو مرحله، غربال‌گری شد که در مرحله نخست، یک‌هزار و ۸۴ قطعه شعر و در مرحله دوم، ۲۲۶ قطعه شعر انتخاب شد و به مرحله ارزیابی نهایی راه یافت. در نهایت نیز، شانزده برگزیده شناسایی و آثارشان به دبیرخانه کنگره ملی شعر دفاع مقدس در تهران ارسال شد.

وی در پایان ابراز داشت: دبیرخانه جشنواره در تلاش است که اواخر فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰، آیین پایانی هفتمین و هشتمین جشنواره استانی شعر دفاع مقدس را برگزار کند و از همه شاعران برگزیده با اهدای جوایزی نفیس، تجلیل به عمل آورد.

در این مراسم، معصومه عباسی برگویی، منیره هاشمی، زهرا محدثی خراسانی، ملیحه‌سادات قاضی، علی معصومی، فرامرز اکبری و مصطفی جلیلیان مصلحی به قرائت اشعار خود با مضامین دفاع مقدس، مقاومت و سردار سلیمانی پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها