افزایش توجه به کتاب و کتابخوانی در سال ۱۳۹۹

در مراسم پایانی هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران عنوان شد که مجموعه شواهد و نشانه‌ها حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۹ از سوی مردم، رسانه‌ها و فعالان فرهنگی توجه بیشتری به موضوع کتاب و کتابخوانی شده است.
کد خبر: ۴۴۷۲۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴ - 10March 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم پایانی هفتمین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران ظهر امروز چهارشنبه (۲۰ اسفندماه) با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به‌صورت مجازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، حجت‌الاسلام حبیب‌الله رضا ارزانی رئیس ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور و ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی'>وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در مراسم پایانی حضور خواهند داشت.

افزایش توجه به کتاب و کتابخوانی در سال ۱۳۹۹

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این مراسم ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشنواره طی سخنانی گفت: با اینکه هنوز بررسی دقیق و آماری صورت نگرفته، اما مجموعه شواهد و نشانه‌ها حاکی از آن است که در سال ۱۳۹۹ از سوی مردم، رسانه‌ها و فعالان فرهنگی توجه بیشتری به موضوع کتاب و کتابخوانی شده است.

وی افزود: این موضوع نشانه‌ها و نمونه‌هایی دارد، از جمله نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌های مجازی کتاب که اخیرا برگزار شد، میزان مراجعه به پایگاه‌های مطالعه مجازی، مراجعه به کتابخانه ها برای استفاده از سامانه ارسال کتاب توسط پیک، شرکت در جشنواره‌ها، پویش‌ها و مسابقات از جمله مسابقه کتابخوانی رضوی، ایجاد فرصت برای بعضی از نویسندگان برای تکمیل آثار نیمه تمام‌شان.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور استقبال گسترده از توسعه کتابخانه‌های عمومی کشور را از دیگر نشانه‌های این موضوع دانست و گفت: در سال ۱۳۹۹ مجموعاً ۱۰۰ کتابخانه در کشور افتتاح شد که یکی از بزرگترین آنها کتابخانه مرکزی یزد بود که چند روز گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر محترم در یزد افتتاح شد و تاکنون لقب زیباترین کتابخانه کشور را هم به خود اختصاص داده است. مجموع این اتفاقات نشان می‌دهد که توجه خوبی به موضوع کتاب و کتابخوانی شده و این ظرفیت ان‌شاءالله بعد از اتمام دوران کرونا هم قابل تداوم خواهد بود.

لزوم مشارکت حداکثری روستاها در این جشنواره

مختارپور با تأکید بر لزوم به مشارکت طلبیدن همه روستاهای واجد شرایط در این جشنواره، گفت: علی رغم این تلاش خوب و برجسته که صورت گرفته، در این دوره بیش از ۲ هزار روستا در این جشنواره شرکت کردند. طبق آمار منتشر شده تقریبا ۶۰ هزار روستا در کشور داریم که اگر یک ششم آن یعنی ۱۰ هزار روستا را دارای جمعیت قابل توجه بدانیم و بقیه را دارای جمعیتی کمتر از شاخص‌های لازم برای فعالیت های فرهنگی گسترده بدانیم، حتما باید ۱۰ هزار روستا در این جشنواره شرکت می‌کردند.

وی ادامه داد: وقتی در فهرست این جشنواره مرور می‌کردم مشاهده کردم که در سال جاری ۶ استان تقریباً در هیچ بخشی برگزیده و منتخب ندارند؛ با اینکه استان‌های مهمی هستند. این نشان می دهد که باید کاری کرد که این جشنواره که این چنین خوب و موثر است، در تمام استان های کشور در هر سال منتخب و برگزیده داشته باشد.

دبیرکل نهاد با ارائه راهکاری در این موضوع گفت: شاید یکی از راه‌ حل های این موضوع این باشد که بعد از دوران کرونا از همین روستاهای منتخب و برگزیده در این هفت دوره، گروه‌هایی به این روستاهایی که جمعیتی بالاتر از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر دارند اعزام شوند و مطالب و تجربیات خودشان را با آنها در میان بگذارند.

حضور فعال و موثر کتابداران در این جشنواره

وی یادآور شد: ما در این میان کار مستندسازی کم انجام دادیم؛ مشخصاً منظورم مستندسازی سینمایی و تلویزیونی است. ما اگر می توانستیم تولیداتی در این زمینه برای روستاها و عشایر منتخب داشته باشیم، می‌توانستیم آنها را به عنوان یک محصول تصویری در جشنواره‌های سینمایی مستند شرکت دهیم که خود یک اقدام ترویجی مؤثر در این زمینه خواهد بود.

علیرضا مختارپور در ادامه با تقدیر از فعالیت و مشارکت کتابداران کتابخانه‌های عمومی در این جشنواره گفت: عرض تبریک و تشکر دارم از کتابداران کتابخانه های عمومی که مثل دوره‌های پیش در این دوره هم فعال بودند و اینطور که آمار نشان می‌دهد، نیمی از ۲۶ منتخب برگزیده این جشنواره، یعنی ۱۳ کتابخانه روستایی هستند که من به عنوان خدمتگزار آنها، از ایشان تشکر می‌کنم.

گفتنی است هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران از شهریورماه امسال با اعلام فراخوان آن شروع به کارکرد. شیوع و گسترش بیماری کویید ۱۹ باعث شد برگزاری این برنامه با رویکرد توجه به فضای مجازی برگزار شود و علی‌رغم شیوع این بیماری امسال ۲۰۵۰ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که نسبت به سال گذشته از رشد ۴۰ درصدی برخوردار است.

«جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب» برنامه‌ای است که هر سال با محوریت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اجرا می‌شود. بر این اساس هر سال ده روستا یا آبادی عشایری به عنوان روستاها و عشایر دوستدار کتاب معرفی می‌شوند. برای شرکت در این جشنواره، روستاها باید ضمن معرفی ویژگی‌های خاص فرهنگی و اجتماعی روستا، مجموعه فعالیت‌ها، طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی خود را برای تقویت زیرساخت‌های کتاب‌خوانی و ترویج عمومی کتاب در روستا معرفی کنند.

هدف این جشنواره حمایت از اقدام‌های انجام‌شده در روستاها و پشتیبانی از پیشنهادهای ابتکاری در حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها، و معرفی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی مرتبط با کتاب‌خوانی است که با مشارکت مردم و دستگاه‌های فعال در روستا انجام شده یا اجرای آن برای سال آینده پیش‌بینی شده است. تلاش برای تأمین بودجه‌های لازم برای گسترش فعالیت‌های مربوط به کتاب و کتاب‌خوانی در روستاها و توجه دادن مردم و نهادهای روستایی به اهمیت کتاب و فرهنگی‌تر شدن فضای روستاها و نیز پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان روستایی با کتاب از دیگر اهداف این جشنواره است.

از همین رو با همکاری تعدادی از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در هر استان، دبیرخانه‌ای تشکیل شد تا هدایت‌کننده جشنواره در استان باشد. هر روستا بر اساس فراخوان جشنواره مدارک و مستندات خود را که مبنی بر فعالیت‌های مرتبط با کتاب و کتاب‌خوانی آن روستا را با امضای دهیار و رئیس شورای اسلامی روستا، همراه با فرم‌های تکمیل شده به دبیرخانه استانی جشنواره مستقر در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها یا دبیرخانه مرکزی در تهران ارسال می‌کند.

علاوه بر نهاد کتابخانه های عمومی کشور، دهیاران، شورای اسلامی روستا، بخشداران، کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، مدارس، و سایر نهادی فرهنگی و تشکل‌های مردمی نقش مهمی در معرفی روستاهای دوستدار کتاب دارند.

در این برنامه ده روستا به‌عنوان روستاهای برگزیده دوستدار کتاب، پانزده روستا به‌عنوان روستاهای شایسته تقدیر دوستدار کتاب و یک روستا نیز به‌عنوان روستای برگزیده بخش استمرار معرفی خواهند شد. به روستاهای برگزیده این برنامه تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال هدیه نقدی از سوی نهادها و سازمان‌های همکار در این جشنواره پرداخت خواهد شد.

در برگزاری این برنامه دستگاه‌ها و نهادهای مختلفی اعم از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ،نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، سازمان فرهنگی سازمان ملل متحد یونسکو، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران، انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، انجمن نویسندگان کودک و نوجوان مشارکت دارند.

هفتمین جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب ایران از شهریورماه امسال با اعلام فراخوان آن شروع به کارکرد.شیوع و گسترش بیماری کویید ۱۹ باعث شد برگزاری این برنامه با رویکرد توجه به فضای مجازی برگزار شود و علی‌رغم شیوع این بیماری امسال ۲۰۵۰ روستا و منطقه عشایری از سراسر کشور در این برنامه شرکت کردند که نسبت به سال گذشته از رشد ۴۰ درصدی برخوردار است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار