یک نماینده مجلس:

آمریکا به دنبال ایجاد اجماع مجدد جهانی علیه ایران است

رحیمی جهان آبادی گفت: آمریکا از طریق مقصر جلوه دادن ایران در بحث عدم احیا برجام به دنبال اجماع مجدد جهانی علیه ایران است.
کد خبر: ۴۴۷۵۶۷
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷ - 13March 2021

آمریکا به دنبال ایجاد اجماع مجدد جهانی علیه ایران استبه گزارش گروه سایر رسانه‌‎های دفاع‌پرس، جلیل رحیمی جهان آبادی عضو کمسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگویی در تشریح موانع پیش روی کشور‌های طرف مذاکره برجام برای احیا این توافق اظهار داشت: واقعیت امر این است که نه زمان و نه شیوه تصمیم گیری طرف‌های درگیر در برجام مناسب نیست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: از دولت روحانی که برجام را شکل داده سه ماه بیشتر باقی نمانده و از طرف دیگر فرآیند تصمیم گیری و نحوه رایزنی آمریکایی‌ها کند است.

وی افزود: بیش از یک ماه از روی کارآمدن جو بایدن گذشته، اما او در بحث برجام و لغو تحریم‌ها منفعل عمل می‌کند و کشور‌های مخالف احیای برجام مانند اسرائیل به شدت در حال فعالیت اند.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: در کنار مانع تراشی‌های اسرائیل عده‌ای از کشور‌های رقیب ایران در منطقه متاسفانه به دنبال دامن زدن به این فضای تشتت هستند.

وی تاکید کرد: منافع ملی نباید قربانی خواسته‌های جناحی، حزبی، طیفی کوتاه مدت شود به این دلیل که منافع دراز مدتی دارد که برای دست یابی به اهداف ترسیم شده روابط مان با دنیا را در شرایط جدید باز تعریف کنیم.

رحیمی جهان آبادی عنوان کرد: کشوری مانند چین از زمان وقوع انقلاب کمونیستی در این کشور ظرف سه دهه بیش از پنج بار استراتژی سیاست خارجی خود را تغییر، تعدیل و اصلاح کرد تا خودش را با شرایط داخلی و بین المللی وفق دهد.

وی یاد آور شد: کشورمان در شرایط جدید نیاز به باز تعریف بعضی از سیاست‌های داخلی و خارجی را برای احیا ظرفیت‌ها و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی داریم تا فشارها، تنش‌ها و آسیب‌ها بتوانیم کاهش دهیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره تمایل جو بایدن برای تغییر سیاست «توقف و رفتن» آمریکا در برجام گفت: ایالات متحده در حال حاضر با مشکل از دست دادن اجماع و ائتلاف جهانی علیه ایران در افکار عمومی و سازمان ملل متحد روبرو است.

وی ادامه داد: تا قبل از برجام توافق نسبی در افکار جهانیان بر سر موضوعاتی مانند تلاش ایران برای دست یابی به سلاح اتمی و عدم تمایل ایران برای همکاری با آژانس وجود داشت.

رحیمی جهان آبادی بیان کرد: برجام موجب از دست رفتن اجماع جهانی علیه ایران و اجماع بین آمریکا و متحدانش شد و از طرف دیگر خروج یک طرفه ترامپ صفحه را به ضرر این کشور برگرداند به گونه‌ای که ایالات متحده در موضع انزوا قرار گرفت.

وی افزود: پیشنهادات ارائه شده از سوی دولت جدید آمریکا برای احیای برجام در راستای تلاش برای برگرداندن برگ برنده اش در گذشته بوده و لغو تحریم‌ها را دنبال نمی‌کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا، در حال مقصر جلوه دادن ایران به تنها عنوان کشور مانع احیا برجام است تا از طریق طرح این موضوعات در افکار عمومی دوباره اجماع جهانی علیه کشورمان ایجاد کرده و ما در موضع ضعف قرار دهد.

وی عنوان کرد: اقدامات دولت در سفر گروسی به تهران و پیگیری توافقات جدید با آژانس در راستای خنثی کردن اقدامات آمریکا برای برهم زدن برجام و ایجاد تنش است.

رحیمی جهان آبادی تصریح کرد: دیپلماسی دولت و ظریف در این شرایط حساس بسیار زیرکانه است، اما متاسفانه حمایت و اجماع لازم پشت این دیپلماسی نیست.

وی عنوان کرد: نگاه متفاوت سیاسی در کشور باعث منافع ملی و امنیت ملی تحت الشعاع منافع حزبی و جناحی قرار بگیرد و باعث عدم شکل گیری اجماع فراگیر درباره دیپلماسی وزارت امورخارجه شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: در شرایط کنونی نباید به آمریکا اجازه قرار گرفتن در موضوع برتر بدهیم تا ایران را عامل بر هم زدن برجام جلوه دهد.

وی افزود: در این شرایط حساس باید از دیپلماسی هوشمندانه وزارت امور خارجه حمایت شود، چون در غیر این صورت ایالت متحده مجددا اجماع علیه ایران در شورای امنیت، بین متحدانش و در افکار عمومی کسب می‌کند.

رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی هر گونه توافق و مذاکره درباره برجام دشوار‌تر از گذشته خواهد بود و دولت بعدی برای ادامه این راه با چالش‌های جدی روبرو می‌شود.

منبع: خانه ملت

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار