رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس:

مکتب حاج قاسم بازتولیدی از مکتب اسلام و دکترین اسلامی است

مریم مجتهدزاده گفت: مکتب حاج قاسم یک الگوی جدید و باز تولیدی از مکتب اسلام و دکترین اسلامی است. آموزه‌های آن مفسر و تشریح کننده این مکتب است.
کد خبر: ۴۴۷۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ - 13March 2021

مکتب حاج قاسم بازتولیدی از مکتب اسلام و دکترین اسلامی استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، اولین یادواره بین المللی سرداران آسمانی دیروز (جمعه) به صورت وبینار و همزمان در دانشگاه الزهرا (س) تهران، دانشگاه الزهرا (عراق) و دانشگاه باهنر کرمان در مزار شهدای کرمان با مشارکت سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس برگزار شد.

مریم مجتهدزاده رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس در این وبینار با اشاره به موضوع مکتب حاج قاسم، زنان و خانواده اظهار داشت: مکتب حاج قاسم یک الگوی جدید و باز تولیدی از مکتب اسلام و دکترین اسلامی است. آموزه‌های آن مفسر و تشریح کننده این مکتب است. از سویی جامعیت بر آمده از عقلانیت مهمترین ویژگی و اصلی‌ترین پایه مکتب است.

وی افزود: چهار رکن اصلی ولایتمداری، اخلاص، مقاومت در مقابل دشمنان و فروتنی و مهربانی نسبت به ضعفا نیز ارکان مکتب حاج قاسم را تشکیل می‌دهند. این گفتمان بسیط و بی انتها قدرت ایجاد چنان جریانی را در حیات اجتماعی دارد که می‌تواند عالی‌ترین شئون حیات بشری را شکل دهد.

مجتهدزاده خاطرنشان کرد: ما در موضوع خانواده ظرفیت‌های بسیار عظیمی را می‌توانیم از مکتب حاج قاسم اقتباس کنیم. این مکتب جامعیت و عقلانیت در ارتباط با مسائل خانواده را توصیه می‌کند و نکته برجسته و تنها نقشه راه آن حرکت در مسیر ولایت است.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس دشمن شناس و دشمن ستیز بودن از ویژگی‌های مدیریت مکتبی در مکتب حاج قاسم دانست و افزود: دشمن به شدت امروز در حل مسائل خانواده به خصوص جنگ نرم است. آنچه امروز به آن احتیاج داریم خادم محض دانستن و خدمت متعبدانه در مکتب حاج قاسم است. توجه به خطوط قرمز و استفاده از هر وسیله برای رسیدن به هدف گام‌های دیگری است که در مسیر رسیدن به یک خانواده متعالی باید از مکتب حاج قاسم دقیق الگو برداری کنیم.

وی بیان کرد: نقش حاج قاسم در بیداری زنان در حوزه مقاومت و در جهان قابل چشم پوشی نیست. محوریت خانواده و مسائل مربوط به آن به خصوص در عصر حاضر ویژگی‌های تازه‌ای پیدا کرده است. ویژگی‌هایی که می‌بایست با درایت و بصیرت خاصی آن را ارزیابی و بررسی کنیم. نکته قابل بررسی در شرایط جدید تحمل صبر و مقاومت است. این سه ویژگی مهم می‌تواند در حل همه مسائل خانواده چه مسائل درون خانواده و چه موضوعات بیرونی مرتبط با حیثیت خانواده موثر باشد.

مجتهدزاده تصریح کرد: شان خانواده و لزوم رعایت این شان در مکتب حاج قاسم جایگاه بسیار ویژه‌ای یافته است. ایشان به حفظ حریم خانواده تکریم خانواده و محبت بین اعضای خانواده تاکید داشت.

رئیس سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان گفت: یکی دیگر از مسائل مهمی که باید از مکتب حاج قاسم در حوزه‌ی خانواده استخراج شود مدیریت کار آمد است. ما امروز در حوزه‌ی خانواده شیوه مدیریت صحیح هر یک از نقش‌ها را باید آموزش ببینیم و آموزش دهیم. جایگاه زن و مرد، جایگاه فرزندان در خانواده و ارتباط و حقوق و وظایف این نقش‌ها در شیوه‌ی تربیتی حاج قاسم نمود‌های عینی بسیاری دارد. توجه ویژه ایشان به نظم امور، شاکله بندی درست مسائل و توجه به اولویت‌ها از شاخصه‌های این روش مدیریتی است.

در ادامه مجتهد زاده به مباحث فرهنگی و اجتماعی در مکتب حاج قاسم اشاره کرد و افزود: ما امروز در حوزه‌ی زنان و خانواده به اندیشه ورزی و اقدام انقلابی بیش از هر چیز دیگری نیاز داریم. خانواده امروز تشنه فهم و نجابت است و به یقین مکتب حاج قاسم پنجره مطمئن فهم و وسیله اطمینان بخش نجات از انبوه مسائل زن و خانواده در دنیای امروز است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: امیدوارم به برکت خون این شهید بزرگوار و همه شهدای تاریخ بلند انقلاب اسلامی خداوند متعال قدرت فهم و تشخیص و عمل انقلابی را در همه ما مستدام و پر برکت بدارد و آگاهی حاصل از خون‌های آگاهی بخش را به عنوان چراغ و راهنمای ما در فکر و عمل در حوزه‌ی خانواده گرداند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار