معاون پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

ملاحظات سیاسی در پیگیری نکردنِ مطالبات حقوقی دفاع مقدس مؤثر بوده است

سردار کبیری گفت: ملاحظات سیاسی در پی‌گیری نکردن پرونده مطالبات حقوقی دفاع مقدس باعث شده تا رسیدگی به این پرونده دچار رکود شود.
کد خبر: ۴۴۷۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۲ - 25March 2021

ملاحظات سیاسی در پی‌گیری نکردنِ مطالبات حقوقی دفاع مقدس مؤثر بوده استسردار «ابوالحسن کبیری» معاون طرح و برنامه و بودجه پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس و مسئول کمیته اجرایی همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی ـ بین المللی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، درباره اینکه اکنون که ده‌ها سال از پایان جنگ می‌گذرد، آیا پرداختن به طرح پی‌گیری مطالبات حقوقی دفاع مقدس دیر نیست، اظهار داشت: هرچند زمان زیادی گذشته، ولی با توجه به اینکه هنوز اسناد زنده دفاع مقدس مانند مصدومان شیمیایی در قید حیات هستند، پی‌گیری این موضوع، بهتر از فراموشی جنایاتی است که علیه رزمندگان ما در دوران دفاع مقدس انجام شده است.

وی افزود: تاکنون دو علت عمده در عدم پی‌گیری این موضوعات مشهود است؛ یکی اینکه برخی‌ها بر این باور بودند که مجامع حقوقی و بین‌المللی در انحصار قدرت‌های بزرگ است و لذا این پرونده‌های ما به نتیجه نخواهد رسید؛ اما موضوع دیگری که مهم‌تر از علت اولی است، این است که برخی‌ها ملاحظات سیاسی را در پی‌گیری نکردنِ این پرونده در نظر گرفتند.

سردار کبیری ادامه داد: سال گذشته بنده به همراه سردار رودکی خدمت یکی از رؤسای قوا رسیدیم و در رابطه با موضوع مورد اشاره عنوان کردند که ما در حال برقراری ارتباط با کشور‌های عربی منطقه هستیم؛ لذا اگر بخواهیم مطالبات حقوقی دفاع مقدس را از این‌ها به‌عنوان حامیان صدام پی‌گیری کنیم، رابطه دیپلماتیک ایران با آن‌ها به هم می‌خورد.

وی اضافه کرد: در صورتی که مطرح کردیم اگر بحث عراق را مطرح می‌کنیم، رژیم فعلی عراق مد نظر نیست، بلکه صدام به‌عنوان شخصیت حقوقی و حقیقی و نیز به‌عنوان رئیس حزب بعث عراق مطرح است؛ اما با توجه به مواردی که بیان شد، پی‌گیری مطالبات حقوقی دفاع مقدس به دلیل ملاحظات سیاسی تاکنون دچار رکود شده است.

معاون پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تصریح کرد: علاوه بر این، سازمان‌هایی هم مانند شرکت نفت، سازمان بنادر و کشتیرانی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، جامعه پزشکی، آموزش و پرورش و... که موظف بودند پی‌گیری حقوقی مطالبات حقوقی دفاع مقدس را انجام دهند، نه‌تنها پی‌گیری نکرده‌اند، بلکه حتی آماری هم در زمینه صدمات و خسارات وارد شده در جنگ ارائه نکردند.

وی همچنین عنوان کرد: بدین ترتیب آنچه که دنبال می‌کنیم، اگرچه پی‌گیری دریافت خسارت‌های مادی و غرامت، یک بخشِ آن است، اما مستند شدن جنایات و خسارات واردشده به مردم و کشورمان در دفاع مقدس، مهم‌تر است و اینکه در آینده، تاریخ علیه ما دگرگون و تحریف نشود.

سردار کبیری در ادامه بیان کرد: یکی از مواردی که باعث شده تاکنون پی‌گیری خسارات و آسیب‌های ناشی از دوران جنگ تحمیلی صورت نگیرد، مسئله نبودِ سازوکار‌های حقوقی در جرم‌انگاری و مستندسازی خسارات و آسیبب‌های واردشده، در دوران دفاع مقدس است؛ زیرا آثار دفاع مقدس در کشورمان به تدریج در حال از بین رفتن هستند و این هم به اشکال مختلف در حال روی دادن است که یکی از موارد شایع در این رابطه، بازسازی مناطق آسیب‌دیده از جنگ مانند بازسازی خرمشهر و دزفول است؛ به عبارت دیگر، وقتی تمامی آثار ناشی از آن دوران را به واسطه بازسازی‌هایی که صورت می‌گیرد، از بین ببریم، نمی‌توانیم برای نشان دادن خسارات ناشی از جنگ و پی‌گیری‌های حقوقی بین‌المللی، مستندسازی کنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار