یادداشت/ امیر سرتیپ دوم خلبان حمید مصطفوی

نهضت قطعه‌سازی، تبلور تخصص و تعهد در نهاجا

محرومیت از بازار جهانی خرید تسلیحات، برخلاف خواست دشمنان نه‌تنها منجر به محرومیت ایران اسلامی از پیشرفت‌های روز نشد بلکه شکوفایی استعداد افسران جوان نخبه را در قالب راه‌اندازی «نهضت قطعه‌سازی» به ارمغان آورد.
کد خبر: ۴۴۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲ - 02April 2021

گروه استان‌های دفاع‌پرس ـ امیر سرتیپ دوم خلبان «حمید مصطفوی» فرمانده پایگاه چهاردهم شکاری شهید حبیبی مشهد؛ در سال‌های پس از انقلاب که ایران تحت تحریم‌های تسلیحاتی بود، هیچ کشوری تحت تأثیر فشار نظام سلطه حاضر به تأمین نیازهای دفاعی جمهوری اسلامی نبود و این محرومیت از بازار جهانی خرید تسلیحات، برخلاف خواست دشمنان نه‌تنها منجر به عقب‌افتادگی ایران اسلامی از پیشرفت‌های روز نشد بلکه شکوفایی استعداد افسران جوان نخبه را هم به ارمغان آورد.

امروز شرایط نهضت قطعه‌سازی در صنایع هوایی به‌گونه‌ای است که تهدیدها به معنای واقعی کلمه به فرصت تبدیل‌شده و در یک نمونه، پایگاه شهید حبیبی مشهد با همین سیاست‌های حمایت از دانشمندان دفاعی داخلی توانسته است تا به‌عنوان یک پایگاه نمونه برای تعمیرات، بازآماد (اورهال) و حتی تولید قطعات مهندسی فوق پیشرفته برای پرنده‌های جنگی و ترابری نهاجا مطرح باشد.

نهضت قطعه‌سازی این امکان را برای جمهوری اسلامی فراهم کرده است که شبیه‌سازی‌های دقیقی از شرایط پروازی را روی زمین و برای پرنده‌ای که در آشیانه آرام‌ گرفته است، انجام شود تا اثرات ناشی از اعمال فشار شدید اصطکاک هوا یا ایجاد شرایط دمایی همسان با پرواز در ارتفاعات بالا را پیش‌بینی کند. این توانمندی تنها در انحصار کشورهای سازنده جنگنده‌ها قرار دارد اما جمهوری اسلامی به مدد تکیه‌ بر دانش جوانان مستعد و دغدغه‎مند خود به این اهداف بلند دست‌یافته است.

ذکر این نکته ضروری است برخلاف تصور همگان، بازآماد پرندگان نظامی به هیچ عنوان یک نقیصه نیست بلکه به عنوان یک دانش و تکنولوژی، اجرای آن تنها در انحصار چند کشور صاحب صنعت قرار دارد که در سال‌های اخیر با پیشرفت‌های چشمگیر «نهضت قطعه‌سازی»، ایران اسلامی هم به صف این کشورها ملحق شده است.

باید در نظر داشت که هواپیما برخلاف خودروهای سواری باید به‌صورت مداوم با پر شدن محدوده‌های سقف پروازی برای هر پرنده که به واحد ساعت پروازی تعیین می‌شود، دوره‌های بازآماد و تعمیرات کلی را سپری کنند بنابراین در بسیاری از موارد، حتی ممکن است جنگنده‌ای برای تعمیرات اساسی راهی پایگاه شود که کاملاً سالم است اما طبق دستورالعمل‌های تخصصی، الزاماً باید تعمیر، به‌روزرسانی و احیاناً تعویض کامل قطعات طبق جدول زمان‌بندی ساعت پروازی صورت بگیرد.

ملاحظات حفاظتی اجازه نمی‌دهد که درباره دانش تخصصی افسران نهاجا به‌دقت صحبت شود و حفظ اسرار نظامی در این حوزه همچون لزوم توجه به نکات امنیتی در خصوص جزئیات عملیات در دفاع مقدس است لکن اگر این ملاحظات مطرح نبود و امکان برگزاری یک کارگاه آشنایی با فرماندهان نهضت قطعه‌سازی در نهاجا فراهم می‎شد، مردم می‌توانستند دریابند که چه عناصر مخلص و نابغه‌ای در بدنه نیروهای مسلح حضور دارند اما حقیقت آن است که تنها آحاد مردم انقلابی و قدرشناس ایران اسلامی مخاطب این انتقال اطلاعات نخواهند بود و در برابر دشمنی در سال‌های گذشته میلیاردها دلار برای استخراج اطلاعات در خصوص توانمندی‌های نظامی نهاجا سرمایه‌گذاری کرده است، روحیات غیر حفاظتی مصداق بارز آب به آسیاب دشمن ریختن و خیانت است.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران چه در زمان جنگ و چه در هنگامه صلح از هیچ تلاشی برای ارتقای جایگاه ایران اسلامی و دفاع از کیان میهن عزیزمان دریغ ندارد. مجاهدت در راه دستیابی به فناوری‌های نوین و رقابت با ابرقدرت‌ها در میدان رقابت علمی همچون پرواز بر فراز مواضع دشمن و بمباران بدخواهان در دستور کار قرار دارد و امیدواریم در راستای تحقق اهداف چشم‌اندازهای علمی نیروهای مسلح در چهل سال دوم انقلاب اسلامی، عملکرد نهاجا همچون گذشته پیشتاز و اثرگذار باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار