«تعز» گزینه جدید سعودی‌ها برای فرار از شکست «مأرب»

همزمان با تحقق دستاوردهای بزرگ نیروهای مقاومت یمن در جبهه «مأرب»، عناصر ائتلاف سعودی به منظور فرار از شکست، جبهه جدیدی را در استان تعز گشودند.
کد خبر: ۴۴۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲ - 16March 2021

«تعز» گزینه جدید سعودی‌ها برای فرار از شکست «مأرب» +نقشه میدانیبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سلسله پیشروی‌های گسترده نیرو‌های مقاومت یمن در جریان نبرد بزرگ و سرنوشت ساز مأرب همچنان ادامه دارد. نیرو‌های یمنی تاکنون دستاورد‌های فراوانی را در نبرد با متجاوزان ائتلاف سعودی در مأرب محقق ساخته‌اند.

در حال حاضر نیرو‌های مقاومت یمن بر بسیاری از مناطق واقع در محور شمالی مأرب مسلط شده‌اند. منابع آگاه اعلام کرده‌اند که از زمان آغاز نبرد بزرگ مأرب تاکنون ۱۸۰۰ تَن از متجاوزان متشکل از نیرو‌های ائتلاف سعودی، مزدوران عربستان، اعضای القاعده و سلفی‌ها به هلاکت رسیده‌اند. این در حالی است که از زمان آغاز نبرد تاکنون همچنین قریب به سه هزار تَن از متجاوزان اعم از نیرو‌های سعودی و مزدورانشان یعنی اعضای القاعده و سلفی‌ها به شدت زخمی شده‌اند.

در عین حال، افسران ارشد در حزب «الاصلاح» وابسته به ائتلاف متجاوز سعودی تماس‌هایی را با صنعاء برقرار کرده و خود را آماده تسلیم به نیرو‌های مقاومت یمن کرده‌اند. افزون بر این، مناطق زیادی در مأرب توسط نیرو‌های مقاومت یمن آزاد شده است. در حال حاضر بخش اعظم استان مأرب در کنترل نیرو‌های مقاومت یمن قرار دارد. به دنبال این دستاورد‌ها و پیروزی‌های نیرو‌های مقاومت یمن در مأرب، تحرکات جدید سعودی‌ها آغاز شده است.

بدین ترتیب، عناصر تحت فرمان ائتلاف سعودی جبهه جدیدی را در استان تعز با هدف فشار بر نیرو‌های مقاومت فعال کردند تا بتوانند شهر مأرب را حفظ کنند. در حقیقت، شهر مأرب مهم‌ترین پایگاه تحت اشغال ائتلاف متجاوز سعودی در یمن است و سعودی‌ها با به راه انداختن درگیری‌های سنگین در محور تعز به دنبال فرار از شکست هستند، اما در این میان با واکنش قاطع نیرو‌های یمنی انصارالله مواجه شده‌اند.

در همین ارتباط، ائتلاف متجاوز سعودی به منظور فرار از شکست بزرگ در جبهه سرنوشت ساز مأرب، عملیات‌هایی را در مرکز استان تعز یعنی در «جبل حبشی» و «مقبنه» ترتیب داد. این حملات در واقع به صورت دقیق از سمت «الوازعیه»، کوهستان «رحنج» و مناطق جنوبی کوهستان «حبشی» کلید خوردند.

این تحولات در حالی اتفاق افتاد که طی روز‌های گذشته نیرو‌های مقاومت یمن پس از سلسله درگیری‌های سنگین و طاقت فرسا، در اقدامی تاکتیکی به صورت موقت از مناطق «الکویحه»، «الطویر» و کوهستان «الهوب» عقب نشینی کردند. در واقع باید گفت که هدف اصلی و اساسی ائتلاف متجاوز سعودی از حملات خود در تعز، پیشروی از سمت سه راه الوازعیه و رسیدن به کوهستان رحنج و محاصره نیرو‌های یمنی در محدوده الکدحه، غباری، المغدر، الروی، المنصوره، العنصاب و الحنایه است.

افزون بر آنچه که گفته شد، در حال حاضر درگیری‌ها در حدفاصل مناطق مرزی بخش‌های «مقبنه و جبل حبشی» ادامه دارد و نیرو‌های یمنی پیشروی عناصر ائتلاف متجاوز سعودی را متوقف و ضدحملات را برای بازپس گیری مناطق محدود تازه اشغال شده انجام دادند.

نیرو‌های مقاومت یمن پس از چند ساعت درگیری موفق شدند کوه‌های «دراف، العرف، عقمه و غباری» را در حومه «سه راه الوازعیه» دوباره به کنترل دربیاورند. در صورتی که نیرو‌های مقاومت از کوه «عقمه» به سمت محور غربی و جنوب غربی پیشروی کنند، مسیر کمک رسانی عناصر ائتلاف از «سه راه الوازعیه به الشقیره» مسدود می‌شود.

در محور شرقی سه راه الوازعیه (شمال غرب حومه منطقه الکدحه) درگیری‌ها در شرق منطقه «الطویر» به شدت ادامه دارد. عناصر ائتلاف سعودی اکنون در تلاش هستند با اشغال مناطق «الطویر، الکویحه، القشعه، کوه السن و …» خود را به «سه راه الوازعیه» برسانند؛ ائتلاف در حال اعزام نیروی بیشتر به این محور است تا بتواند مناطق را به اشغال دربیاورد.

این تحولات در حالی است که نیرو‌های مقاومت یمن با کمک نیرو‌های تازه نفس موفق شده‌اند پیشروی‌های عناصر سعودی را در این محور متوقف کنند. حدود ۴۵ درصد از خاک استان تعز (مناطق شمالی، مرکزی و شرقی) در حال حاضر تحت کنترل نیرو‌های یمنی است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها