مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد:

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بیان خاطره دفاع مقدس به نسل جوان از وظایف ما است

سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های فرهنگی و ادبی این اداره‌کل برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بیان خاطره دفاع مقدس به مردم به خصوص نسل آینده‌ساز، تهیه و چاپ کتاب‌های این حوزه با همکاری نویسندگان است.
کد خبر: ۴۴۸۲۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۶ - 16March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، سرهنگ «منصور زارع» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد در جلسه شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان ضمن یاد و خاطره شهدا بیان کرد: در برگزاری کنگره شهدای استان یزد توفیق بسیار خوبی نصیب اکثر مسئولین شد که با پیگیری‌هایی که استاندار یزد و فرمانده سپاه  الغدیر استان داشتند، نایب‌الزیاره همه بزرگواران در محضر رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی باشیم و این اتفاق خوبی که رقم خورد برمی‌گردد به حوزه دفاع مقدس و تکریم شهدا و انشالله که مورد نظر همه شهدا و قدر قیامت همه ما قرار گیرد.

زارع با بیان اینکه برنامه‌های متنوعی در چهل و سه هفته چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار شد افزود: اکنون در آخرین هفته چهلمین سالگرد دفاع مقدس تحت عنوان «جانبازان نهاد‌های سرو و استقامت» هستیم.

وی با اشاره به اینکه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یکی از دغدغه‌های این اداره است بیان کرد: کار‌های بسیار خوبی در بحث عمرانی موزه صورت گرفته و با حمایت‌هایی که هم تهران و هم استان در بحث تامین منابع داشتند توانستیم کار عمرانی این مرکز را به طور کامل به اتمام برسانیم.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان یزد از همه دستگاه‌هایی که به تکمیل موزه دفاع مقدس کمک کردند تشکر کرد و ادامه داد: یکی از کار‌هایی که به واسطه کنگره شهدا قرار است رقم بخورد «المان تن و تانک» است که از هفته دفاع مقدس سال گذشته کلید خورد و آماده سازی شد و وسایل حجمی آن قرار گرفته است و انشاالله قرار است تندیس شهید «محمد ذوالفقاری» که رهبر معظم انقلاب اسلامی هم به وی کوچکترین شهید یزد را لقب دادند به منظور دلاورمردی‌های رزمندگان یزدی به ویژه جوانان و نوجوانان در هفته اول فروردین سال جدید رونمایی خواهد شد.

وی با اشاره به احداث کافه کتاب در نبش موزه دفاع مقدس یزد افزود: منابع علمی زیادی توسط اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد پیگیری شده است که ان‌شاء‌الله در سوم خرداد کافه کتاب دفاع مقدس رونمایی خواهد شد و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های فرهنگی و ادبی این اداره‌کل برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و بیان خاطره دفاع مقدس به مردم به خصوص نسل آینده‌ساز، تهیه و چاپ کتاب‌های این حوزه با همکاری نویسندگان است.

سرهنگ منصور زارع افزود: تهیه کتاب حوزه دفاع مقدس از سوی نهاد‌ها و اداره دولتی و توزیع آن بین کارمندان  و سایر اقشار جزو مواردی است که به همکاری دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نیاز است و باید در این خصوص بیشتر تلاش شود.

وی به اهمیت شناسایی نویسندگان جوان حوزه فعال دفاع مقدس و حمایت مادی و معنوی از آن‌ها برای تهیه آثار فاخر به عنوان یک ضرورت اشاره کرد که در این ارتباط تاکنون از سوی این اداره‌کل اقدام‌های خوبی به عمل آمد و برای تقویت آن‌ها به تعامل نها‌ها و تشکل‌ها نیاز است.

این مسئول به اهمیت ساماندهی یادمان‌های شهیدان گمنام در استان اشاره کرد و گفت: تعدادی شهدای گمنام مدفون در استان یزد ۱۷۰ نفر است و تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام باید همانند سایر شهدا مورد عنایت مسئولان و همراهی فرمانداران قرار گیرد و هرچند تاکنون در این خصوص کار‌هایی صورت گرفت، ولی کافی نیست و به همت و همراهی بیشتری نیاز است.

زارع به تهیه و چاپ جلد اول دانشنامه دفاع مقدس یزد اشاره کرد و گفت: با همکاری برخی ایثارگران و یادگاران آن دوران تهیه و به زودی منتشر می‌شود و این حرکت در کشور کم‌سابقه دانست و  نقش مهمی در ماندگاری و ترویج فرهنگ ایثار در جامعه و بین جوانان دارد.

وی با اشاره به رونمایی از تصاویر ۴ هزار شهید استان گفت: مقرنس تمثال شهدای یزد که کار یک هنرمند یزدی است و در دنیا بی نظیر است و بسیار ارزشمند است در شهریور رونمایی شد.

زارع افزود: تمام دستگاه‌ها باید از فضای فرهنگی موزه دفاع مقدس استفاده کنند و با توجه به اینکه امسال راهیان نور در شرایط کرونا تعطیل شد قشر عظیمی بازدید کننده داشتیم و راوی‌های متعددی با استفاده از محل موزه به دانش آموزان فضای جنگ را روایت می‌کردند و با همکاری آموزش و پرورش استان یزد در بستر شاد این سفر مجازی فراهم شد.

زارع با اشاره به بحث تسریع در امر ازدواج گفت: یکی از کار‌هایی که در راستای ازدواج آسان انجام دادیم برگزاری مراسم‌های عقد و ازدواج جوانان در کنار شهید گمنام دفاع مقدس مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس یزد بود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد با بیان اینکه برنامه‌های کثیری در راستای چهل‌سالگی دفاع مقدس توسط دستگاه‌های استان برگزار شد، یزد رتبه اول را در کشور کسب کرد ادامه داد: ۳۸۴۷ برنامه توسط دستگاه‌های استان ثبت و اجرا شد.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس خاص نیرو‌های مسلح نیست ادامه داد: دفاع مقدس خاص دولت خاصی نیست و برای همه مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است و برنامه‌هایی که در این حوزه نیز پیش‌بینی می‌شود جنبه عمومی دارد.

زارع با اشاره به چاپ کتب نقش دستگاه‌ها در دفاع مقدس گفت: جلد چهارم نقش دانشگاه علوم پزشکی در دفاع مقدس چاپ شده است و سازمان‌های دیگری مثل «شرکت برق منطقه‌ای»، «هلال احمر» و «مخابرات» نیز قرار است در این زمینه همکاری داشته باشند و کتاب‌های حوزه این دستگاه‌ها با مشارکت حفظ آثار یزد به چاپ برسد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار