چهل سالگی سرو/

نگاهی بر زندگی‌نامه شهید «سیدرضا مظاهری»

شهید «سیدرضا مظاهری» با آغاز دفاع مقدس، راهی جبهه‌ها شد و سرانجام در 12 مهرماه 1361 در سومار به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۴۸۴۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۶ - 18March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، شهید «سیدرضا مظاهری» در 28 اسفندماه سال 1340 در تبریز چشم به جهان گشود. وی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و آغاز دفاع مقدس، راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و پس از مدتی مبارزه با دشمن بعثی، سرانجام در تاریخ 12 مهرماه 1361 در سومار به شهادت رسید.

زندگی‌نامه شهید:

شهید «سیدرضا مظاهری» در بیست و هشتمین روز از آخرین ماه فصل زمستان سال ۱۳۴۰ شمسی در شهر تبریز به دنیا آمد. به‌خاطر علاقه‌ای که به خواندن نماز از خود نشان می‌داد از همان دوران کودکی آن را نزد پدر خود آموخت. در کنار تحصیل، در مسجد محله شبانه‌روز تلاش می‌کرد. در سال ۱۳۶۰ به جمع سبزپوشان سپاه پیوست و پس از طی دوره‌ی عمومی در پادگان خاصبان، منشأ خیر و برکت شد.

سیدرضا که از مدت‌ها قبل خود را برای رفتن به جبهه آماده کرده بود، در سال ۱۳۶۱ با اصرار زیاد راهی جنوب شد. در فاصله‌ای که با قطار از تبریز به تهران و از آنجا به اهواز می‌رفت، گوشه‌هایی از خاطرات ارزشمند خود را نوشته که با خواندن آن‌ها ژرف‌نگری در فکر و قلم را، می‌توان دید. از دعای توسل و مناجات رزمندگان در کوپه‌ی قطار به‌خوبی یاد کرده، آن لحظه‌ها را ثبت نموده است.

سیدرضا در گردان شهید قاضی طباطبایی تیپ عاشورا سازماندهی می‌شود. بعد از چندروز توسط «باقر پاکرو» که از دوستان وی در تبریز بود به گردان شهید مدنی منتقل گردید و آنجا مسئولیت دسته را عهده‌دار شد.

سیدرضا در گردان شهید مدنی یکی از رزمندگان ایثارگر و مخلص بوده در عزاداری‌ها «میانداری» می‌کرد. پدرش نیز در همان گردان رزمنده بود و گاه مشاهده می‌شد، پدر و پسر در خلوتی کنار هم نشسته‌اند و ذکر می‌گویند.

با نزدیک شدن به عملیات «مسلم بن عقیل» اشتیاق به شهادت، در سید هرلحظه بیشتر می‌شد. چند روز مانده به عملیات، گردان حضرت سلمان تیپ حضرت رسول (ص) در جوار گردان شهید مدنی در سومار ساکن شد. رزمندگان آذربایجان، کنار بچه‌های تهران عزاداری و سینه‌زنی می‌کردند.

سیدرضا علاقه‌ی زیادی به حضرت امام خمینی (ره) داشت و در نامه‌ای که برای خانواده‌اش نوشته بود، توصیه می‌کند که امام (ره) را دعا کنند. به‌خاطر علاقه‌اش به لباس مقدس پاسداری، در وصیت‌نامه‌اش سفارش کرده، او را با لباس مقدس سپاه به خاک بسپارند.

شهید مظاهری پس از ماه‌ها حضور پرثمر در جبهه، بالاخره در تاریخ ۱۲ مهرماه ۱۳۶۱ و در عملیات مسلم بن عقیل حین مبارزه با دشمن در سومار، به آرزوی دیرینه‌اش شهادت، دست یافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار