استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

توفیقات دفاع مقدس به برکت تدابیر فرماندهان حاصل شد

حجت‌الاسلام راجی گفت: ابتکاراتی مثل ساخت پل‌های متحرک و عبور از رودخانه کارون در خرمشهر داشتیم که باعث شد دفاع مقدس مایه تحیر جهانیان شود و این دستاورد به برکت انتخاب‌های صحیح و هوشمندانه فرماندهان دفاع مقدس بود.
کد خبر: ۴۴۸۵۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۱ - 20March 2021

حجت‌الاسلام «محمدحسین راجی» نویسنده کتاب «دوگانه‌های سرنوشت‌ساز» و استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد اظهار داشت: اواخر سال 97 مقام معظم رهبری در دیدار اعضای خبرگان رهبری به 10 دوگانه‌ سرنوشت‌ساز اشاره کرده و فرمودند «من این‌ها را می‌گویم تا به‌صورت گفتمان در کشور و جامعه در بیاید، دوگانه‌هایی که سؤالات حیاتی مردم است و نوع انتخاب‌ و راهشان را مشخص می‌کند.» اما این جریان در کشاکش جریان‌های آخر سال مغفول واقع شد.

وی افزود: این دوگانه‌ها مفهوم‌های متناقض است، یعنی انسان در مواجهه با یک جریان می‌تواند دو گونه تصمیم بگیرد و این دو مورد معمولاً در مقابل هم قرار می‌گیرند که ما کدام را برای رسیدن به مقصدمان انتخاب کنیم؛ گاهی اوقات اگر این دوگانه‌ها را درست تشخیص ندهیم، نه تنها ما را از مقصدمان دور می‌کند بلکه باعث می‌شود فاصله‌مان از جایی که هستیم نیز بیشتر می‌شود.

این مدرس حوزه خاطرنشان کرد: پرداختن به مبحث ابتکارات در مواجه با دشمن یکی از نقاط عطف مطرح شده در این عرصه است. در بحث ابتکاری و فعال بودن در مقابل دشمن، مطرح کردیم که پیامبران در طول تاریخ همیشه با ابتکار و خلاقیت جلو آمدند که برای نمونه می‌توان به چگونگی مناظره‌ حضرت ابراهیم با نمرود، بافت زره توسط حضرت داوود و ایمنی در مقابل دشمنان، استفاده حضرت سلیمان از کاخ‌های شیشه‌ای، آبگینه‌ها و ظروف ابتکاری جدید برای ایمان آوردن مردم، سدسازی حضرت ذوالقرنین به‌منظور جلوگیری از آزار قوم یأجوج و مأجوج یا ابتکار حضرت یوسف در ذخیره‌سازی غلات از طریق حفظ آن‌ها در شلتوک که موجب ماندگاری گندم‌ها شد، اشاره کرد.

وی ادامه داد: حقیقت دفاع مقدس آن است که ما از هر جنبه و جهت در محدودیت و محاصره بودیم تا جایی که حتی سیم‌خاردار هم به ما نمی‌فروختند اما در چنین شرایطی، ابتکاراتی مثل ساخت پل‌های متحرک و عبور از رودخانه کارون در خرمشهر داشتیم که باعث شد دفاع مقدس مایه تحیر جهانیان شود و این دستاورد به برکت انتخاب‌های صحیح و هوشمندانه فرماندهان دفاع مقدس بود.

نویسنده کتاب دوگانه‌های سرنوشت‌ساز گفت: مثلاً در حوزه ابتکاری و فعال بودن یا انفعالی و تابع دشمن بودن، نمونه‌هایی مثل تسلیم لیبی در مقابل آمریکا، سازش و شکست مذاکرات کره شمالی در سال 2005، تسلیم عراق در برابر آمریکا را برای مخاطب بیان کردیم و نتایج این تابع شدن را نیز آوردیم.

راجی در پاسخ به سؤالی در خصوص واکنش‌ها نسبت به انتشار این تألیف تصریح کرد: افراد مختلف نظراتی در خصوص این پژوهش‌ها داشتند؛ از انقلابیون گرفته تا کسانی که تفکر غرب‌گرایی دارند ولی اوج این اظهارنظرها مربوط به آقازاده حضرت آقا می‌شود. آقا مصطفی یک‌بار پیش ما تشریف آورند و گفتند که آقا فرمودند قلبم را شاد کردید و چه خوب است که تور دستاوردها راه بیفتد یعنی بروید دستاوردهای نظام را به همه بگویید و مردم بدانند نظام چقدر کار کرده با وجودی که مشکلات و گرفتاری‌ها وجود دارد.

وی در انتها ابراز امیدواری کرد: اگر ما بدانیم نظام چه دستاوردی داشته، نگاه امیدوارانه پیدا کرده و الگو می‌گیریم. ما در خیلی از امور رتبه و نمره‌ خوبی داشتیم و در بعضی از امور نمره‌ خوبی نداشتیم لذا اگر ما خوبی‌های نظام را تشخیص ندهیم، نمی‌توانیم تشخیص دهیم در جاهایی که خوب بودیم از چه الگویی استفاده کرده‌ایم و در زمینه‌هایی که ضعیف‌تر هستیم از آن الگو استفاده کنیم تا موفق باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار