پیام تبریک نوروزی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی

سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی زاده»‌ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به مناسبت فرارسیدن عید نوروز و نام‌گذاری سال 1400 بنام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‎زدایی‎ها» پیام تبریکی صادر کرد.
کد خبر: ۴۴۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵ - 22March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی زاده»‌ مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی به مناسبت فرارسیدن عید نوروز و نام‌گذاری سال 1400 بنام «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‎زدایی‎ها» پیام تبریکی صادر کرد.

متن پیام به این شرح است

بسم الله الرحمن الرحيم

یا مُقَلِّبَ القُلوبِ وَ الاَبصار، یا مُدَبِّرَ اللَّیلِ وَ النَّهار، یا مُحَوِّلَ الحَولِ وَ الاَحوال، حَوِّل حالَنا اِلی اَحسَنِ الحال

حلول سال نو و بهار پرطراوت نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت است و امسال در شرایطی قلوب ملت سرافراز ایران مسرور از فرارسیدن نوروز است که تقارن بهار طبیعت با اعیاد فرخنده شعبانیه، روزگار مسلمین را «عید در عید» ساخته است. اکنون که نوروز به‌عنوان یکی از عناصر هویت فرهنگی و میراث‌ ملی بزرگ ایرانیان با ایام ولادت رهبر قیام عاشورا حضرت امام حسین (ع) و علمدار بصیر کربلا حضرت اباالفضل العباس (س) مصادف شده است، بیش از هرزمان دیگر، یاد و خاطره برهه‌هایی از تاریخ پرافتخار ایران اسلامی در چهار دهه گذشته زنده می‌شود که در آن‌ها، روحیه پهلوانی و ملی ایرانی با باورهای مذهبی و بصیرت عاشورایی ممزوج شده و حماسه‌هایی عظیم و جاودانه خلق‌ شده است و بدون شک، دفاع مقدس سرآمد این حماسه‌های فراموش ناشدنی است.ضمن تبریک سال نو و قدردانی از تلاش‌ها و زحمات در حوزه ترویج فرهنگ دفاع مقدس، آرزوی توفیقات روزافزون برای همه مجاهدان این عرصه را در سال جدید داریم.

سال 1399 با همه دشواری‌ها سپری شد و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، اگرچه سختی‌ها در زمره اقتضائات زندگی مؤمنانه است اما ایام پیش رو که مصادف با ولادت منجی عالم بشریت، حضرت بقیه‌الله الاعظم (ارواحنا له الفداء) است، یادآور طلیعه درخشان حکومت کریمه مهدوی، برقراری عدل و داد و احقاق خون‌های به ناحق ریخته شده است و این ایام سراسر نور و سرور نویدبخش تحقق این وعده صدق پروردگار است که می‌فرماید «اِنَّ مَعَ العُسرِ یُسرا» و پایان هر سختی فرجی است.

در دوران دفاع مقدس، نظام سلطه و ایادی آن به نوکری صدام چنین تصور می‌کردند که با یک یورش ناجوانمردانه می‌توانند نهال نوپای این شجره طیبه را بخشکانند اما در تحقق نیات شوم خود ناکام ماندند و ملت بزرگ ایران نه‌تنها توانست از شرف و آزادی نظام اسلامی خود دفاع کند بلکه دستاوردهای دفاع مقدس خود را به ملت‌های اسلامی هم هدیه نمود.

امروز در پایان چهلمین سالگرد دفاع مقدس شاهد هستیم که دشمنان قسم‌خورده ایران اسلامی به زیر خاک رفته و استخوان‌های آن‌ها هم پوسیده شده است اما این نظام با صلابت و در اوج اقتدار به فتح قله‌های رفیع پیشرفت و تعالی ادامه می‌دهد و گرمی‌بخش محفل دوستان در سراسر عالم است؛ جبهه مقاومت به پهنای کشورهای اسلامی توسعه پیدا کرده، نویدبخش آینده‌ای روشن برای ملت‌های مظلوم جهان است و مجاهدان این راه به مظلومان عالم تعلیم دادند که چطور می‌توان با دست‌خالی در برابر مستکبران ایستادگی کرد و در راه عزت، پایمردی نمود.

اگر ملت قهرمان ایران در آن ایام در برابر دشمن متجاوز ایستادگی نمی‌کرد، امروز نه‌تنها هیچ‌کدام از مؤلفه‌های قدرت نظام اسلامی وجود نداشت بلکه مرزهای سرزمینی ما هم دستخوش تغییراتی شده بود اما ملت ما با دفاع مقدس خود در برابر تهاجم ناجوانمردانه نظام سلطه، از عزت خدشه‌دار شده خود در 200 سال گذشته دفاع کرد و اجازه نداد که دیگربار، بخشی از جغرافیای این سرزمین تسلیم غرب و شرق شود.

ازاین‌رو، سال گذشته که مصادف با چهلمین سالگرد دفاع مقدس بود، یک فرصت عظیم فرهنگی ایجاد کرد تا با نکوداشت پیشکسوتان و حماسه‌سازان جاوید، تکریم خانواده ایثارگران و تبیین معارف دفاع مقدس، مظاهری از عزت آفریده‌ شده در سایه دفاع مقدس مستندسازی شود و برپایی بیش از 10 هزار عنوان برنامه فرهنگی گوناگون با این چشم‌انداز صورت گرفت که ذهن‌های بیدار و وجدان‌های پاک نسل‌های پس از دفاع مقدس و جوانان امروز کشور بدانند که ایستادگی پدران آن‌ها در برابر دشمن، منجر به خلق سرمایه‌ای عظیم بنام دفاع مقدس شده است.

یکی از نقاط عطف فرهنگی سال گذشته، دیدار رهبر معظم انقلاب با پیشکسوتان و رزمندگان بصیر عرصه‌های عزت و شرف در 31 شهریورماه 1399 بود. معظم له در آن دیدار، نه‌فقط از پیشکسوتان دفاع مقدس بلکه از آحاد امت حزب‌الله خواستند که در برابر تحریف معارف دفاع مقدس ایستادگی شود زیرا دشمنان و بدخواهان اراده دارند که تحریف دفاع مقدس را در سایه غفلت از این دستاوردها به ‌پیش ببرند. بدیهی است که معاندان نمی‌خواهند که دستاوردهای فرهنگی دفاع مقدس به نسل‌های بعد انتقال یابد و خط سرخ شهادت ادامه داشته باشد و این موضوع، وظیفه متولیان این عرصه را سنگین‌تر می‌سازد.

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مبتنی بر چشم‌اندازهای فرهنگی و اولویت‌های برنامه‌ریزی‌شده، تلاش در راستای تبیین معارف و حماسه سازی های هشت سال جهاد مقدس رزمندگان در نبرد با کفار را بااراده‌ای مضاعف برای احداث یک مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس دنبال کرده است که فاز نخست آن هم‌زمان با چهلمین سالگرد دفاع مقدس در سال 1399 و در هفته دفاع مقدس به بهره‌برداری رسید و همه تلاش‌ها بر تحقق این مهم استوار است که این مرکز فرهنگی، شایسته نقش تأثیرگذار رزمندگان یگان‌های رزم خراسان در دفاع مقدس و بازدیدکنندگان آن باشد.

علاوه بر این، از ماحصل تلاش شبانه‌روزی گروه‌های متعدد دانشگاهی و محققان تاریخ‌پژوه، تدوین دانشنامه جامع دفاع مقدس منطبق با سرفصل‌های پژوهشی دقیق و علمی نیز در دستور کار قرارگرفته است. احداث و تکمیل یادمان‌های شهدای گمنام در سطح استان، راه‌اندازی نهضت عظیم تولید آثار ادبی در راستای تحقق فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر صد برابر شدن آثار تولیدی در حوزه دفاع مقدس، تولید آثار فاخر هنری، تجلیل از پیشکسوتان و مفاخر یگان‌های رزم خراسان و ترویج ارزش‌های معنوی و معارف والای هشت سال دفاع مقدس در فضای مجازی از دیگر اولویت‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان بوده که همکاران ما با مجاهدتی وصف‌ناشدنی برای تحقق آن در سال 1399 کوشیده‌اند.

نام‌گذاری سال جدید بنام «تولید،  پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» صلا زدن به سمت تولید، آبادانی و گشایش عرصه‌های جدید برای عزت‌آفرینی است و باید تولید دستاوردهای متعدد و آثار هنری، فکری و فرهنگی که بتواند ناشر ارزش‌ها و حافظ آرمان‌های دفاع مقدس باشد، به‌صورت مضاعف و بیش‌ازپیش دنبال شود . ما در اداره کل حفظ آثار استان این شعار را دنبال خواهیم کرد، بر دستاوردها و نقاط قوت عملکرد سال گذشته پای خواهیم فشرد و در راستای تحقق شعار سال و فرمان ولی امر خود از هیچ کوششی برای رفع موانع تولید آثار ادبی، هنری و فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس دریغ نخواهیم داشت. باور داریم که با مشارکت آحاد امت حزب‌الله و تشکل‌های مردم‌نهاد دفاع مقدس می‌توان همگرایی سازنده‌ای میان دستگاه‌های متولی ایجاد کرد و  با استفاده از تجربه پیشکسوتان و نشاط جوانان آتش به اختیار در این حوزه می‌توان اهداف بلندی را به‌پیش برد.

بدون شک کسی که در زندگانی خود می‌خواهد به شهدا تأسی کند، باید «به سبک شهدا» زندگی کند و تحقق سیره شهیدان عرصه‌های عزت و شرف به‌جز جهادگری مستمر در زندگی نیست و این مجاهدت و پایمردی، زمانی در دفاع از حریم تحقق می‌یافت و امروزه همان فرهنگ در دفاع از حرم اهل‌بیت، مقابله با انتشار ویروس منحوس کرونا و مبارزه با هجمه‌های مختلف دشمن در عرصه جنگ نرم وجود دارد.

اعتقاد ما بر این است که راه‌های جدیدی با تکیه بر منشور گفتمانی رهبر معظم انقلاب ایجاد شده و می‌توان مبتنی بر این منشور، چشم‌اندازی به بلندای سالیان دراز تدوین کرد لذا از همه دغدغه‎مندان و دلسوزان این عرصه دعوت می‌کنم که به میدان بیایند و دوشادوش خادمان شهدا در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان، برای پیشبرد این اهداف و عمل  به فرامین رهبر فرزانه انقلاب تلاش کنند. به فضل پروردگار، سال جدید و ایام پس‌ازآن، سال غلبه بر استکبار جهانی و کسب فتوحات عظیم برای نظام اسلامی است و از خداوند متعال می‌خواهیم که ما را در این راه ثابت‌قدم بگرداند.

والسلام علیکم و رحمه‌الله

سرتیپ دوم پاسدار، حسینعلی یوسفعلی زاده

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار