مروری بر آن‌چه که در پاییز سال ۱۳۹۹ در حوزه نیرو‌های مسلح گذشت؛

تداوم تقویت توان دفاعی کشور در پاییز سال ۱۳۹۹/ از چتر پدافندی مشترک ارتش و سپاه تا شلیک «باور ۳۷۳»

نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۹ چه در میدان تأمین امنیت و افزایش توان دفاعی کشور و چه در میدان مبارزه با کرونا نقشی بی‌بدیل و در برخی موارد بی‌سابقه را ایفا کرده‌اند؛ می‌خواهیم مروری کنیم بر آن‌چه که در پاییز سال گذشته در حوزه نیروهای مسلح گذشته است.
کد خبر: ۴۴۸۸۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲ - 24March 2021

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، بی‌راه نیست اگر که نام سخت‌ترین سال قرن را بر آن بگذاریم؛ سالی که اگرچه برای تمام جهان با همه‌گیری کرونا و مرگ روزانه انسان‌ها در اثر این بیماری همراه بود، اما برای ملت ایران در کنار کرونا، تهدیدات مختلف امنیتی و تحریم و فشار حداکثری دشمنان هم وجود داشت. با این حال و با وجود سختی‌های بی‌سابقه سال ۱۳۹۹، جلوه‌هایی زیبا از تلاش و مجاهدت و زیبایی هم در این میدان یک‌ساله رقم خورد تا شیرینی باشد بر تلخ‌کامی‌های سخت‌ترین سال قرن!

تردیدی نیست که در یک سال گذشته نیرو‌های مسلح چه در میدان تأمین امنیت و افزایش توان دفاعی کشور و چه در میدان مبارزه با کرونا نقشی بی‌بدیل و در برخی موارد بی‌سابقه را ایفا کرده‌اند؛ می‌خواهیم مروری کنیم آنچه را که در سال ۱۳۹۹ بر نیرو‌های مسلح گذشت و آنچه را که برای اعتلای نام ایران و خدمت به مردم رقم زدند.

در سلسله گزارش‌هایی در نظر داریم تا مهمترین رویداد‌ها و رخداد‌های نظامی کشور در سال ۱۳۹۹ را مرور کنیم. در گزارش قبل به مرور وقایع و رخداد‌های تابستان ۹۹ پرداختیم، در این گزارش به مرور پاییز ۹۹ خواهیم پرداخت.

قدرت‌افزایی نیروی دریایی سپاه؛ ایستگاه دوم

روز‌های آغازین مهرماه مصادف است با ایام هفته دفاع مقدس و مطابق رسم سال‌های گذشته باید منتظر رونمایی و یا الحاق برخی از دستاورد‌های دفاعی باشیم؛ همین هم می‌شود و دوم مهرماه ۱۸۸ فروند پهپاد و بالگرد رزمی به نیروی دریایی سپاه ملحق می‌شود.

در مراسم تحویل این پهپاد‌ها که از انواع مختلف ابابیل-۲، مهاجر-۶، عمودپرواز‌های سپهر، شهاب-۲ و هدهد-۴ بود؛ از یک تاکتیک جدید نیروی دریایی سپاه یعنی تجهیز قایق‌های تندرو به پهپاد‌های انتحاری ابابیل-۲ هم رونمایی می‌شود که ایده دفاعی قابل توجهی از تلفیق دو مؤلفه مهم قدرت دفاعی ایران یعنی پهپاد و قایق تندرو است.

تداوم تقویت توان دفاعی کشور در پاییز سال ۱۳۹۹/ از چتر پدافندی مشترک ارتش و سپاه تا شلیک «باور ۳۷۳»

الحاق پرتعداد پهپاد‌های رزمی به نیروی دریایی سپاه

دیگر اتفاق مهم و خوبی که در این حوزه افتاد؛ تجهیز نیروی دریایی سپاه به پهپاد‌های رزمی مهاجر-۶ بود که در تعداد قابل توجهی به این نیرو تحویل داده شد؛ تجهیز ندسا به این پهپاد‌ها کمک می‌کرد تا در کنار توان پهپادی انتحاری، ندسا قابلیت اجرای عملیات رزمی برای هدف قرار دادن شناور‌های دشمن با استفاده از بمب‌های هدایت شونده و نقطه‌زن سری قائم را هم داشته باشد.

تداوم تقویت توان دفاعی کشور در پاییز سال ۱۳۹۹/ از چتر پدافندی مشترک ارتش و سپاه تا شلیک «باور ۳۷۳»

پهپاد‌های مهاجر-۶

رهگیری و شناسایی ناوگروه «نیمیتز» توسط پهپاد‌های سپاه

ناوگروه نیمیتز نیروی دریایی آمریکا با سر و صدای زیاد و عملیات روانی وارد خلیج فارس می‌شود؛ نیروی دریایی سپاه دوم مهرماه تصاویر شناسایی و رهگیری این ناوگروه را که توسط پهپاد‌های این نیرو انجام شده است، منتشر می‌کند.

تداوم تقویت توان دفاعی کشور در پاییز سال ۱۳۹۹/ از چتر پدافندی مشترک ارتش و سپاه تا شلیک «باور ۳۷۳»

این ناوگروه شامل ناو هواپیمابر نیمیتز به همراه ناو‌های اسکورت کننده شامل دو فروند ناوشکن ۱۱۴ و ۱۰۴، رزم ناو‌های ۵۸ و ۵۹، دو ناوچه گشتی ۹ و ۱۲ و یک فروند شناور گارد ساحلی ۱۳۳۳ ارتش تروریستی امریکا است که قبل از ورود به تنگه هرمز و خلیج فارس توسط پهپاد‌های نیروی دریایی سپاه شناسایی شدند.

افتتاح نمایشگاه معنادار نیروی هوافضای سپاه

تقریبا از اواخر سال ۹۸ و در طول سال ۹۹ این موضوع مطرح است که چرا نظامی‌های کشورمان که صنعتی پیشرفته در اختیار دارند، به کمک دیگر بخش‌های کشور مانند خودروسازان نمی‌آیند تا اوضاع این صنایع سر و سامانی پیدا کند.

وزارت دفاع قراردادی با خودروسازان منعقد می‌کند و تولید برخی قطعات گلوگاهی خودروسازان را که در اثر تحریم از واردات آن جلوگیری شده را بر عهده می‌گرد؛ همزمان نیروی هوافضای سپاه که یکی از «های‌تِک»‌ترین نیرو‌های نظامی کشورمان است تلاش می‌کند تجربیات فناورانه خود را برای رفع گلوگاه‌ها در اختیار خودروسازان قرار دهد.

تداوم تقویت توان دفاعی کشور در پاییز سال ۱۳۹۹/ از چتر پدافندی مشترک ارتش و سپاه تا شلیک «باور ۳۷۳»

ششم مهر نیروی هوافضای سپاه، نمایشگاهی باشکوه و دائمی از توانمندی‌های راهبردی خود و آنچه در این سال‌ها به دست آورده را در تهران با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی افتتاح می‌کند؛ نمایشگاهی در تراز جهانی که در کنار دستاورد‌های قابل توجهی که در آن به نمایش درآمده، از منظر مسائل نمایشگاهی نیز کاملا حرفه‌ای و مطابق با استاندارد ساخته شده است.

رونمایی از موشک بالستیک دریایی جدید

همزمان با افتتاح نمایشگاه توانمندی‌های راهبردی نیروی هوافضای سپاه، جدیدترین موشک بالستیک دریایی ایران هم که پیش از این دیده نشده بود، در این نمایشگاه رونمایی می‌شود.

تداوم تقویت توان دفاعی کشور در پاییز سال ۱۳۹۹/ از چتر پدافندی مشترک ارتش و سپاه تا شلیک «باور ۳۷۳»

«ذوالفقار بصیر» از خانواده موشک‌های «ذوالفقار» است، با برد ۷۰۰ کیلومتر و قابلیت هدف قرار دادن اهداف در دریا، پیش از این برد موشک‌های بالستیک دریایی ایران تا ۳۰۰ کیلومتر با موشک «خلیج فارس» و «هرمز» اعلام شده بود که با نمایش این نسخه از موشک ذوالفقار به ۷۰۰ کیلومتر افزایش یافت.

رزمایش پدافندی ارتش و سپاه در سمنان

سی‌ام مهر، ارتش و سپاه در قالب قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) کشور، رزمایش پدافندی را در کویر سمنان آغاز می‌کنند.

در این رزمایش انواع سامانه‌های پدافندی شامل سامانه‌های راداری، موشکی، جنگ الکترونیک و شناسایی الکترونیک به کار گرفته می‌شود و سامانه‌های بومی مرصاد، ۱۵ خرداد و سوم خرداد با موفقیت اهداف واگذار شده از سوی شبکه یکپارچه پدافند هوایی را منهدم می‌کنند.

تداوم تقویت توان دفاعی کشور در پاییز سال ۱۳۹۹/ از چتر پدافندی مشترک ارتش و سپاه تا شلیک «باور ۳۷۳»

اما این رزمایش یک سوپرایز بزرگ هم داشت! شلیک سامانه پدافندی بومی برد بلند باور ۳۷۳ که موفق می‌شود یک هدف با سطح مقطع راداری بسیار کم را در ارتفاع بالا و فاصله دور منهدم کند. این اولین حضور سامانه باور ۳۷۳ در یک رزمایش بود که با موفقیت همراه بود.

جنگ قره باغ و ایران

اواخر مهرماه و اوایل آبان است و بحرانی در منطقه قره‌باغ با در گرفتن یک جنگ میان کشور‌های ارمنستان و جمهوری آذربایجان شکل گرفته است. مجاورت این منطقه با مرز‌های شمال غربی ایران باعث شده تا در میان حملات دو طرف، تهدیداتی هم متوجه نواحی مرزی کشورمان باشد.

به طور مشخص اصابت چند گلوله خمپاره و یا سقوط پهپاد‌های انتحاری در نقاطی از کشورمان عمده‌ترین تهدیداتی است که در این جنگ متوجه کشورمان شده؛ البته یک موضوع خطرناک دیگر هم حضور عناصر تروریستی از کشور‌های سوریه و عراق در این جنگ است.

نیرو‌های مسلح دست به کار می‌شوند و در اولین اقدام یگان‌هایی از پدافند هوایی کشور به منظور تقویت دفاع هوایی به مرز‌های شمال غربی کشور گسیل می‌شوند. حضور نیرو‌های زمینی سپاه و ارتش هم در این مناطق تقویت می‌شود و نیروی زمینی ارتش هم رزمایشی را در شمال غرب با محوریت تیپ ۱۶۴ متحرک هجومی برگزار می‌کند.

از طرفی فرماندهان نیرو‌های مسلح هم به دو طرف هشدار می‌دهند که هرگونه خطا و تهدید در مرز‌های مشترک ایران با ارمنستان و آذربایجان را تحمل نخواهند کرد. نهایتا با حضور موثر نیرو‌های مسلح در این مناطق و هشدار‌های جدی به طرفین درگیری، تهدیدات رفع شد.

باز هم دستاورد حیرت‌آور موشکی از سپاه

چهاردهم آبان‌، نیروی هوافضای سپاه باز هم از یک دستاورد حیرت‌آور خود با نام «رگبار موشکی» رونمایی می‌کند که تحسین و حیرت بسیاری از کارشناسان نظامی جهان را در پی دارد.

رگبار موشکی در حقیقت سامانه‌ای است که با استفاده از آن، امکان شلیک متوالی موشک‌های بالستیک دوربرد از سیلو‌های موشکی زیرزمینی را فراهم می‌آورد.

الحاق ناو شهید رودکی

هجدهم آبان‌ماه، نیروی دریایی سپاه در ادامه برنامه ویژه توان‌افزایی خود در سال ۹۹، به سومین مرحله از این برنامه رسید و اینبار ناو اقیانوس‌پیمای شهید رودکی به ناوگان این نیرو ملحق شد.

ناو شهید رودکی که با شناسه L-۱۱۰-۱ رونمایی شده، آنگونه که به طور رسمی اعلام شد، شناوری با وزن ۱۲ هزار تن، طول ۱۵۰ متر و عرض ۲۲ متر است که مجهز به انواع سامانه‌های راداری آرایه‌فازی، سامانه‌های جنگ الکترونیک، سامانه‌های موشکی سطح به سطح کروز و سطح به هوا (پدافندی) است و قابلیت حمل بالگرد، پهپاد و قایق‌های تندرو را هم دارد.

تداوم تقویت توان دفاعی کشور در پاییز سال ۱۳۹۹/ از چتر پدافندی مشترک ارتش و سپاه تا شلیک «باور ۳۷۳»

شناور شهید رودکی از یک رمپ دسترسی برخوردار است که به آن کمک می‌کند تا هرآنچه که لازم است بتواند بر روی عرشه آن بارگیری شود به همین دلیل علاوه بر سامانه‌ها و تجهیزاتی که بر روی این ناو بارگیری شده است، قادر است تا با بارگیری نفربر‌های دوزیست در نقش یک شناور مناسب برای عملیات آبخاکی نیز ایفای نقش کند.

ترور فخر ایران

جمعه هفتم آذرماه؛ آفتاب در حال غروب است که ناگهان خبری به سرعت فضای رسانه‌ای کشور را در بر می‌گرد و به سرعت به سرخط اول رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل می‌شود؛ محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای ایران در آبسرد دماوند ترور شد.

اما شهید فخری‌زاده که بود که خبر ترور او به سرعت مورد توجه رسانه‌های مطرح جهانی قرار می‌گیرد؟ محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی کشورمان و رئیس سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح بود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شو تبلیغاتی ۲ سال پیش خود به زبان آورده و مدعی شده بود روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

تداوم تقویت توان دفاعی کشور در پاییز سال ۱۳۹۹/ از چتر پدافندی مشترک ارتش و سپاه تا شلیک «باور ۳۷۳»

فرمانده معظم کل قوا، رؤسای قوا، رئیس ستادکل نیرو‌های مسلح، فرماندهان کل سپاه و ارتش و جمع دیگری از مسئولین با صدور پیام‌های تسلیت جداگانه‌ای شهادت شهید فخری زاده را تسلیت گفتند. درباره نحوه ترور این شهید بزرگوار، روایت‌های مختلفی مطرح شد.

افزایش تحرکات آمریکا در منطقه

اواخر پاییز است و آمریکا پس از آن شوی نظامی خود در انتقال ناوگروه نیمیتز به خلیج فارس، حالا یک شوی دیگر را در اواخر دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ با به پرواز درآوردن بمب‌افکن‌های B-۵۲ بر فراز خلیج فارس به راه انداخته است؛ بمب‌افکن‌هایی که سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه درباره آن می‌گوید که موشک‌خورش خیلی خوب است!

جانشین قرارگاه پدافند هوایی کشور هم درباره تحرکات و پرواز این بمب‌افکن‌ها بر فراز خلیج فارس می‌گوید: تمامی تحرکات نیرو‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله پرواز هواپیما‌های بمب افکن B۵۲ در فاصله‌ی بیش از ۱۵۰ کیلومتر از مرز‌های هوایی کشور در جنوب خلیج فارس مورد پایش قرار گرفته و قرارگاه پدافند هوایی یکپارچه کشور لحظه به لحظه، تحرکات آن‌ها را مورد رصد قرار می‌دهد.

اما نیرو‌های مسلح پاسخ دندان شکنی برای آمریکایی‌ها در روز‌های پایانی دولت ترامپ دارند که در بخش بعدی به آن خواهیم پرداخت.

منبع: فارس

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار