مسکو: ایران نقش مهمی در حل مسئله افغانستان دارد

نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان تأکید کرد که ایران می‌تواند نقش بسیار مؤثری در حل مسئله افغانستان ایفا کند.
کد خبر: ۴۴۸۸۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹ - 24March 2021

مسکو: ایران نقش مهمی در حل مسئله افغانستان داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ضمیر کابلوف» نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان امروز (چهارشنبه) بر نقش ایران در حل و فصل مسئله افغانستان تأکید کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، وی با تأکید بر نقش ایران در حل مسئله افغانستان گفت: «ایران می‌تواند نقش بسیار موثری در حل و فصل افغانستان ایفا کند».

این دیپلمات روس در این خصوص تصریح کرد: «ایران در صورت پیوستن به مذاکرات (افغانستان) می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند. عدم حضور ایران در میز مذاکرات احساس می‌شود و من امیدوارم که در آینده‌ای بسیار نزدیک، شرکای ایرانی ما به این تلاش‌ها بپیوندند و با تمام قوا در این خصوص (حل مسئله افغانستان) تلاش کنند».

کابلوف همچنین در خصوص تداوم تهدیدات داعش در شمال افغانستان گفت که این تهدیدات همچنان ادامه دارد و توضیح داد: «داعش همچنان خطری برای شمال افغانستان محسوب می‌شود. ما اوضاع را از نزدیک زیر نظر داریم. ما بارها گفته‌ایم که در زمان مواجهه با مشکلات این چنینی به ویژه وقتی مشکل مربوط به یک سازمان تروریستی خطرناک همچون داعش مربوط می‌شود، بهتر است از نزدیک با این مشکل رو در رو شویم».

وی همچنین با اشاره به این که تفاوت چندانی میان دولت «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» در قبال مسئله افغانستان نمی‌بیند، گفت: «روسیه در حال حاضر تغییر محسوسی در سیاست های آمریکا در قبال افغانستان با آمدن بایدن نمی‌بیند».

نشست یک روزه «تروئیکای گسترده» با حضور نمایندگان آمریکا، روسیه، چین و پاکستان روز پنج‌شنبه ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) در شهر مسکو برگزار شد که در این نشست هیأت‌های دولت افغانستان و گروه طالبان نیز حضور داشتند.

در بیانیه‌ مشترک پایانی چهار کشور فوق آمده است که براساس قطع‌نامه ۲۵۱۳ سال ۲۰۲۰ شورای امنیت سازمان ملل در مورد پایان جنگ در افغانستان، این کشورها از بازگشت «امارت اسلامی» حمایت نمی‌کنند.

در این بیانیه‌ مشترک همچنین از طالبان خواسته شده است که برای جلوگیری از تلفات غیرنظامیان به دنبال عملیات بهاری مثل سال‌های گذشته نباشند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار