زندگی‌نامه شهید «نادر دیرین»؛

از مرثیه‌خوانی در لشکر عاشورا تا شهادت در ماووت

شهید «نادر دیرین» پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و پس از چندی مبارزه با دشمن بعثی، سرانجام در تاریخ 28 اسفندماه 1366 در منطقه ماووت عراق به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۴۸۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴ - 25March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، شهید «نادر دیرین» در 2 خردادماه 1341 در اردبیل دیده به جهان گشود. وی پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی راهی جبهه‌های حق علیه باطل شد و پس از چندی مبارزه با دشمن بعثی، سرانجام در تاریخ 28 اسفندماه 1366 در منطقه ماووت عراق به شهادت رسید.

زندگی‌نامه شهید:

شهید «نادر دیرین» در 2 خرداد سال 1341 شمسی در استان اردبیل چشم به جهان گشود. در سن 7 سالگی وارد دبستان شد و علاقه‌اش به ورزش باعث شده بود تا از جنب و جوش بیشتری برخوردار باشد. وی با ورود به مدرسه راهنمایی دهقان درمسابقات تلاوت قرآن درسال 1354 رتبه ممتاز را دریافت کرد.

نادر همراه با سایر مردم در راهپیمایی‌های سال1357 برعلیه رژیم منحوس پهلوی شرکت می‌کرد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دبیرستان 17 شهریور اردبیل به ادامه تحصیل پرداخت. درسال 1361 دیپلم گرفته و در کنکورشرکت کرد ولی قبل ازمرحله دوم کنکور برای خواندن درس طلبگی به حوزه علمیه مشهد رهسپار شد.

با شروع جنگ تحمیلی باعث شد تا برای دفاع از میهن اسلامی به جبهه‌های حق اعزام شده و 2 سال به مبارزه با نیروهای رژیم بعثی عراق بپردازد .

نوحه‌ها و مرثیه‌های نادر همیشه تاثیر گذار بود. وقتی در اردبیل بود در جذب جوانان به مسجد فعالیت عمده‌ای داشت. گذشته از اخلاق و ایمان به خاطر داشتن چهره ی ورزشی، جوانان زیادی دورش حلقه زده و از صحبت‌های شیرین او بهره مند می‌شدند. مراسمات دعای کمیل و دعای توسل نادر در اردبیل و گردان‌های رزم لشکر عاشورا به ویژه در گردان تخریب و گردان امام سجاد (ع) زبان زد بود.

سال1365 توفیق یافت در عملیات های کربلای 4 و 5 شرکت کرده و حماسه های بسیاری خلق نماید. در 3 بهمن‌ماه سال 1366 دوباره عازم جبهه می‌شود و این بار معاونت فرماندهی گردان امام سجاد (ع) را بر عهده می‌گیرد.

این شهید والامقام پس از مجاهدت‌های فراوان، سرانجام در تاریخ 28 اسفندماه 1366 در عملیات بیت المقدس 3 در ارتفاعات «ماووت» عراق به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار