زندگی‌نامه سردار شهید «مير محمود بني‌هاشم»؛

سرداری که حضور در جنگ را مسئولیت می‌دانست نه ماموریت

سردار شهيد حاج «مير محمود بني‌هاشم» همیشه می‌گفت جنگ را باید یک مسئولیت بدانیم نه یک ماموریت که خود نیز با حضور دائمی در جبهه به گفته‌اش جامه عمل پوشانید.
کد خبر: ۴۴۹۰۶۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۵ - 03April 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، سردار شهيد حاج «مير محمود بني‌هاشم» در سال 1337 در روستای ساطی سفلی از توابع مشکین شهر در خانواده‌ای مستضعف و مسلمان دیده به دنیا گشود. تحصیلات ابتدایی را در زادگاه خود به پایان رساند. علاقه و عشق او از ابتدای کودکی به اسلام و قرآن به حدی بود که در مدت یک روز یک جزء را به‌خوبی آموخت و در مدت 15 روز قرآن را به اتمام رساند.

پس از پایان تحصیلات ابتدایی در معیت خانواده خود به تبریز هجرت کرد. روزها در کارگاه قالی‌بافی کار می‌کرد و شب‌ها درس می‌خواند، متأسفانه وضعیت مالی خانواده مانع ادامه تحصیل سردار شهید در دوره دبیرستان شد و شهید بزرگوار ناگزیر فقط به کار کردن پرداخت.

روح علم طلبی شهید باعث شد که به‌صورت متفرقه مشغول تحصیل شود و در سال 1354 با یکی از خویشاوندان خود ازدواج کرد. او در سال 56 به خدمت سربازی اعزام شد. دوران خدمت سربازی وی مقارن با اوج‌گیری انقلاب اسلامی بود.

با اوج‌گیری انقلاب، شهید بنی هاشم جزو اولین کسانی بود که فریادگر علیه ظلم و استبداد بود و پس از پایان خدمت سربازی به فعالیت پیگیری بی‌امان خود تا روز شهادت ادامه داد و می‌توان گفت یک شب فارغ از درد انقلاب اسلامی سر به بالین نگذاشت و در این راه خستگی را از پای درآورد.

شهید بنی‌هاشم در سال 1359 به عضویت رسمی سپاه پاسداران درآمد و از همان اول روح ایثار و فداکاری و جانبازی در او نمایان بود. اولین اعزام او برای مبارزه با اذناب آمریکا با گروه‌های الحادی در منطقه مظلوم سردشت بود و بعدا نیز در پائیز سال 60 در منطقه مهران رشادت‌ها و شجاعت‌های بی‌حدی از خود نشان داده بود که مورد تشویق مسئولین رده بالا قرار گرفت و در عملیات بیت‌المقدس با سمت فرماندهی گروهان از فاتحان خونین شهر بود.

وی در خردادماه 1362 تا روز شهادت به ‌صورت مستمر در جبهه‌های نبرد بود و در عملیات‌های بزرگ در رده‌های مختلف فرماندهی افتخاراتی برای اسلام و انقلاب آفرید. حاج میر محمود بنی هاشم در عملیات والفجر 3 و 4 در سمت معاون گردان سیدالشهدا در عملیات خیبر با سمت فرماندهی گردان علی اصغر وارد صحنه پیکار شد که در این عملیات زخمی شد که بعد از تخلیه به پشت جبهه بعد از دو روز استراحت در بیمارستان مستقیماً به جبهه برگشت و فرماندهی گردان حضرت قاسم را به عهده گرفت در عملیات بدر فرمانده گردان حضرت قائم بود که از ناحیه سر به شدت زخمی شده بود و در عملیات والفجر 8 فرماندهی گردان قاسم را به عهده داشت و به علت تصادف، در عملیات کربلای 5 حضور نداشت.

حاج بنی‌هاشم از طرف مسئولین لشگر، مسئولیت‌های بالاتر از گردان از جمله معاونت تیپ، مسئول طرح عملیات پیشنهاد شد که به علت علاقه خاصی که او به گردان علی اصغر داشت، خواست تا در این رده بیشتر کوشا باشند. او در عملیات‌های کربلای 8 و نصر 7 فرماندهی گردان علی اصغر را داشت.

حاج میر محمود بنی‌هاشم همیشه می‌گفت جنگ را باید یک مسئولیت بدانیم نه یک ماموریت و خود نیز با حضور دائمی در جبهه به گفته‌اش جامه عمل پوشانید.

این شهید والامقام سرانجام پس از سال‌ها مجاهدت و مبارزه با ظلم و اشغالگری و ستم، در عملیات نصر 7 در منطقه «سردشت» و در ارتفاعات «دوپازا»، در حالی که پیشاپیش نیروها در حرکت بود بر اثر اصابت تیر مستقیم به ناحیه سر و شکمش در تاریخ 15 مرداد 1366 به شهادت رسید.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار