توسط فرهنگسرای اندیشه صورت گرفت؛

تولید بیش از ۱۰ برنامه مجازی گفت‌وگومحور در سال ۱۳۹۹ پیرامون شعار سال

رئیس فرهنگسرای اندیشه ضمن تشریح تولیدات فضای مجازی این مرکز در سال ۱۳۹۹، نگاه دقیق به مضامین فرهنگی نهفته در شعار امسال را امری حیاتی دانست.
کد خبر: ۴۴۹۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۹ - 27March 2021

تولید بیش از ۱۰ برنامه مجازی گفتگو محور در سال ۱۳۹۹ توسط فرهنگسرای اندیشهبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، ناصر امین‌زاده، رئیس فرهنگسرای اندیشه ضمن تبریک فرا رسیدن سال جدید و ایام ولادت حضرت قائم (عج) به اجرای بخشی از برنامه‌های فرهنگی این مرکز در فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا، شرایط سختی را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی در تمام عرصه‌ها به وجود آورد. برنامه‌هایی که حضوری بودند به دلیل جلوگیری از شیوع کرونا لغو شده و تا مدتی از سال ۱۳۹۹ اجازه برگزاری برنامه‌ها نبود. در این بین، بهترین راهکار برای نشر موضوعات فرهنگی در جامعه استفاده از فضای مجازی بود.

وی اضافه کرد: فضای مجازی ظرفیت بسیار مهمی برای فعالیت‌های فرهنگی است که تا قبل از کرونا عمدتا مغفول مانده بود، اما شرایطی که پس از این بیماری به وجود آمد، ظرفیت بالقوه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را تبدیل به فعل کرد.

مدیر فرهنگی هنری منطقه ۷ با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی در ویژه برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه گفت: فرهنگسرای اندیشه به عنوان یکی از مراکز فرهنگی مهم متولی برگزاری بسیاری از برنامه‌ها در حوزه‌های دینی، اندیشه‌ای، کتاب و ادبیات، سینما و... است. با توجه به شرایطی که ویروس کرونا به وجود آورد و از آنجا که تعطیلی هرکدام از این برنامه‌ها خسارت‌های فرهنگی و اندیشه‌ای زیادی را به همراه داشت، بسیاری از برنامه‌های فرهنگسرا را به فضای مجازی منتقل کردیم. این کار کمک کرد تا بتوانیم محصولات اندیشه‌ای و هنری خود را به مخاطبان گسترده‌تری عرضه کرده و امکان تاثیرگذاری بیشتر شود.

امین‌زاده ضمن تشریح این برنامه‌ها گفت: فرهنگسرای اندیشه سیاست کلی خود را بر تبیین موضوعات و چالش‌های مهم اندیشه‌ای قرار داده است. از این روی تلاش می‌کند تا ضمن پوشش برنامه‌های فرهنگی خود دست به تولیداتی با موضوعات پاسخ به شبهات، تبیین اندیشه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری، ترویج اندیشه اسلامی، بیان دستاورد‌های انقلاب و ... بپردازد. توجه به این موضوعات منجر به تولیدات متنوعی در حوزه فیلم، کلیپ، موشن‌گرافیک و ... شده است. این تولیدات در فضای مجازی فرهنگسرای اندیشه منتشر شده است.

رئیس فرهنگسرای اندیشه در پایان با اشاره به برنامه‌های این مرکز در سال ۱۴۰۰ گفت: فرهنگسرای اندیشه در سال ۱۴۰۰ نیز برنامه‌های فرهنگی متنوعی را تدارک دیده است که بعضی از آن‌ها ادامه برنامه‌های پرمخاطب قبلی و بعضی دیگر برنامه‌های جدیدی است که براساس نیاز‌های مخاطبان و تغییرات فرهنگی جامعه طراحی شده و اجرا خواهد شد. این برنامه‌ها با محوریت اندیشه‌های مقام معظم رهبری و دغدغه‌های ایشان در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و ... است که بدون شک تاثیرپذیر از موضوعات فرهنگی می‌باشد.

وی تاکید کرد: از آنجا که نامگذاری رهبری بر سال ۱۴۰۰ تحت عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» ناظر بر مباحث اقتصادی است، اما این مباحث بر بستری از مضامین فرهنگی استوار است که عمل به آن‌ها می‌تواند اثرگذاری را بسیار بالاتر ببرد. به عبارت دیگر برای تحقق هرچه بهتر این شعار در میدان عمل باید به مضامین فرهنگی آن توجه داشت. نباید فراموش کرد که «توانایی و قوام فرهنگی» جامعه یکی از مولفه‌های مهم و حیاتی در افزایش اقتدار مردم آن در تمام حوزه‌هاست. براساس همین رویکرد فرهنگسرای اندیشه، برنامه‌های خود در سال ۱۴۰۰ را به صورتی ویژه‌تر طراحی و عملیاتی خواهد کرد که گزارش آن در اخبار بعدی اعلام می‌شود.

در زیر گزارشی از برنامه‌های فرهنگسرای اندیشه که در سال ۱۳۹۹ در فضای مجازی تولید و عرضه شده است، منتشر می‌شود.

-ویژگی‌های حکمرانی اسلامی از منظر امام خمینی در «امام دل‌ها»
-«امام دلها» یکی از ویژه برنامه‌های تولیدی فرهنگسرای اندیشه به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره) بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است که در فضای مجازی منتشر شد.
این برنامه تصویری گفت‌وگو‌هایی صریح با کارشناسان، اساتید حوزه ودانشگاه درباره اندیشه‌های امام خمینی (ره) است. اهالی اندیشه در این گفتگو‌ها ضمن برشماری ویژگی‌های حکمرانی اسلامی از منظر امام خمینی (ره) به بررسی ابعاد مختلفی از تفکرات و اندیشه‌های سیاسی بنیان‌گذار انقلاب اسلامی پرداختند.

حجت‌الاسلام خسروپناه، حمیدرضا مقدم‌فر، محمدحسین صفار هرندی، سیدنظام‌الدین موسوی، محمدرضا مخبر دزفولی و ... از جمله اساتیدی هستند که در ویژه برنامه امام دل‌ها صحبت کردند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار