یادداشت/ حسین اکبری

راهکار اتمام جنگ یمن و عربستان چیست؟

آمریکایی‌ها می‌دانستند سعودی‌ها در تنگنای جنگ یمن گیر کرده‌اند و با تغییر حاکمیت در آمریکا فرصتی بدست آمده تا بایدن عربستان را از این بحران خارج کند و به نوعی چهره جدیدی از آمریکا را نشان دهد تا راه خروج و بهانه‌ای هم برای سعودی‌ها از باتلاق جنگ یمن باشد.
کد خبر: ۴۴۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۱:۳۰ - 29March 2021

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس ـ حسین اکبری؛ بایدن در زمان کاندیداتوری خود تیمی را مشخص کرد که راهکار‌هایی برای خروج عربستان از جنگ با یمن را بررسی کند که بعد از رای آوری این را به صورت جدی‌تر دنبال کرد و موضع گیری‌هایی داشت. سعی کردند انصارالله را از لیست تروریست خارج کنند و شرایط گفت‌وگو را فراهم کنند و همینطور به عربستان فشار آوردند که از بحران یمن به نوعی خارج شود. زمان ترامپ هم این کار قفل شده بود. عربستان مانده بود چطور می‌تواند از این بحران خارج شود.

معمولاً کشور‌هایی که محاسبه می‌کنند در یکی دو هفته می‌توانند یمن را ساقط کنند، وقتی موفق نمی‌شوند و شش سال می‌گذرد و زمانی که بخواهند خارج شوند، توجیحی برای مردم خود و دیگران دارند و تلاش می‌کنند با حداقل شکست از صحنه جنگ خارج شوند. بنابراین، آمریکایی‌ها می‌دانستند سعودی‌ها در تنگنای جنگ یمن گیر کرده‌اند و با تغییر حاکمیت در آمریکا فرصتی بدست آمده تا بایدن عربستان را از این بحران خارج کند و به نوعی چهره جدیدی از آمریکا را نشان دهد تا راه خروج و بهانه‌ای هم برای سعودی‌ها از باتلاق جنگ یمن باشد.

بنابراین، وزیر خارجه عربستان اعلام کردند ما آمادگی آتش بس داریم و اجازه دهیم پرواز‌ها در صنعا انجام شود. یمنی‌ها هم اعلام کردند ما از گذشته دنبال همین بودیم و آمادگی برای آتش بس همه جانبه داریم. در نتیجه مذاکره کنیم کما این که یمنی‌ها هم پای میز مذاکره آماده بودند، ولی سعودی‌ها بعد از این که اعلام کردند بمباران منطقه یمن را انجام دادند. حرف یمنی‌ها هم این بود که خود پیشنهاد آتش بس می‌کنند و وقتی برخورد این چنینی دارند بدین معناست که در این حرفی که بیان می‌کنند جدی نیستند و اراده‌ای وجود ندارد بر این که بخواهند آتش بس را برقرار کنند. ضمن این که این امری طبیعی است.

در دوران مذاکره سعی می‌کنند دست برتر را نشان دهند تا برگه مذاکره قوی تری داشته باشند. در عین حال یمنی‌ها در ۳-۲ هفته گذشته مرتب سعی کردند ۳-۲ روز یکبار یا بعضاً روزی یکبار عملیاتی را در عمق سعودی انجام دهند که این برتری یمن و ناکارآمدی عربستان سعودی را نشان می‌دهد که نمی‌تواند در مقابل با پهباد‌ها و موشک‌های یمن اقدامی را انجام دهد؛ بنابراین شرایط سخت شده و سعودی‌ها به نوعی زمینه را آماده دیدند تا مذاکره کنند.

طبیعتاً تلاش می‌کنند به مذاکره وارد شوند با این تفاوت که سعودی‌ها همچنان می‌خواهند غرور و هیمنه خود را حفظ کنند والا می‌دانند اگر از یمن دست خالی خارج شوند هم در داخل عربستان دچار بحران می‌شوند و هم در منطقه و هم در حوزه بین الملل دچار مشکل می‌شوند؛ بنابراین فکر آینده خود را می‌کنند تا بتوانند با حداقل هزینه از این بحران خارج شوند. به صلاح سعودی‌ها است که تا این قصه تمام نشده به نوعی وارد شوند و مذاکرات سیاسی را شروع کنند و هم جنگ متوقف شود و هم این‌ها بتوانند در مذاکرات با اقل هزینه از صحنه خارج شوند ضمن این که یمنی‌ها همواره دنبال این بودند نه با جنگ بلکه با مذاکره و صلح و آشتی با قبایل یمن مشکل را حل کنند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها