موقعیت ممتاز دولت صنعاء در مذاکرات عمان

فضای گفت‌وگو‌ها در مسقط برای پایان دادن به جنگ شش ساله مثبت به نظر می‌رسد و هیأت سازمان ملل و نماینده آمریکا شروط دولت صنعاء را به اطلاع سعودی‌ها رسانده‌اند.
کد خبر: ۴۴۹۲۲۰
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶ - 28March 2021

موقعیت ممتاز دولت صنعاء در مذاکرات عمانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، مسقط، پایتخت عمان این روز‌ها شاهد فعالیت و رفت و آمد‌های سیاسی و دیپلماتیک زیادی است و گفت‌وگو‌های فشرده‌ای در راستای نیل به یک راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ یمن صورت می‌گیرد.

«عبدالملک العجری» عضو تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن نیز در صفحه توئیتر خود از گفتگو‌های سیاسی در عمان برای حل بحران یمن خبر داده و نوشته است که دیدار‌ها و گفت‌وگو‌های فشرده‌ای در عمان با نماینده سازمان ملل، نماینده آمریکا و سوئد و اتحادیه اروپا انجام شد.

العجری با تقدیر از عمان، افزود: این تلاش‌ها در وهله اول در راستای برآورده کردن نیاز‌های بشر دوستانه است و این‌ها مسأله‌ای است که نباید وابسته به حل و فصل مسائل پیچیده نظامی و سیاسی باشد.

روزنامه اخبار الیوم یمن (همسو با دولت مستعفی) در گزارشی به این گفتگو‌ها پرداخته و در ابتدا مدعی شده است که سفر «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل و «تیموتی لیندرکینگ» نماینده آمریکا به مسقط در پی چراغ سبز دولت صنعاء در خصوص طرح عربستان سعودی صورت گرفته و «حوثی‌ها» شروط متعددی را مطرح کرده‌اند که نمایندگان سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا حاضر شده‌اند این شروط را به طرف سعودی منتقل کنند.

این روزنامه، اما در ادامه نوشت که همزمان با مذاکرات فشرده در مسقط و دیدار‌های هیأت دولت صنعاء با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و در حالیکه هیأت سعودی نیز در عمان حضور دارد، اما هیچ خبری از هیأت دولت منصورهادی نیست. دولت هادی هیچ نماینده‌ای در گفتگو‌ها ندارد و به نظر می‌رسد از مفاد مذاکرات و اتفاقاتی که در عمان می‌افتد نیز کاملا بی خبر باشد، به این معنا که دولت منصورهادی جایگاهی در هرگونه راه‌حل و توافق احتمالی ندارد و تمامی توافقات قرار است میان دولت نجات ملی یمن و دولت عربستان سعودی با تغییراتی که در طرح ریاض صورت می‌گیرد، انجام شود. به خصوص اینکه «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی در گفتگو با شبکه الحدث مدعی شده است که هیأت دولت صنعاء سیگنال‌های مثبتی در خصوص طرح ریاض فرستاده است.

شروط صنعاء در خصوص طرح ریاض

اخبار الیوم در ادامه نوشت که طبق اخبار مذاکرات و دیدار‌ها در مسقط، طرف‌های بین‌المللی به دنبال این هستند تا عربستان سعودی و دولت مستعفی جهت انجام تغییرات عمده در طرح ارائه شده طبق شروط دولت صنعاء امتیازات متعددی بدهند تا مورد پذیرش «حوثی‌ها» قرار گیرد. طبق این گزارش شروط هیأت دولت نجات ملی همچنان که بار‌ها اعلام کرده‌اند، بازگشایی کامل فرودگاه صنعاء بدون محدودیت سفر به هر نقطه جهان و توقف کامل حملات هوایی و زمینی است. برخی شروط دیگر نیز وجود دارد که هیأت صنعاء از هیأت‌های آمریکا و سازمان ملل خواسته است تا با طرف سعودی مطرح کنند.

به نوشته این روزنامه یمنی، همزمان هیأت دولت صنعاء اصرار دارد که طرح عربستان سعودی طبق شروط آن‌ها تعدیل شود و هیأت‌های آمریکایی، اروپایی و سازمان ملل نیز قول داده‌اند که رضایت دولت سعودی برای انجام این تغییرات در طرح خود را جلب کنند، به خصوص اینکه ریاض نیز بیش از هر زمان دیگری مایل به پایان جنگ است، حتی اگر مجبور به دادن امتیازات متعدد شود از این رو انعطاف زیادی از خود نشان می‌دهد و همزمان آمریکا نیز از این فرصت استفاده کرده و به سعودی‌ها فشار می‌آورد، اما هیأت دولت نجات ملی یمن نیز با هوشیاری تمام به دنبال خواسته خود هستند و تاکنون ذره‌ای کوتاه نیامده‌اند.

مرگ دولت مستعفی یمن

روزنامه اخبار الیوم در ادامه نوشت که واضح و روشن است که مذاکرات مسقط اعلامیه فوت دولت منصورهادی و پیروزی «حوثی‌ها» است و طرف‌های بین‌المللی حاضر به پذیرش شروط دولت صنعاء برای پایان جنگ شده و در این میان دولت منصور هادی نیز ضعیف‌تر از آن است که موضع قدرتمندی داشته باشد، به خصوص اینکه عربستان سعودی نیز از جنگ خسته شده و به دولت مستعفی فشار می‌آورد و همزمان مجالی برای حضور و بروزش در مذاکرات و مناقشات مربوط به چگونگی پایان جنگ نمی‌دهد و اصولا نیازی نیز به این امر نمی‌بیند.

این روزنامه در ادامه این سؤال را مطرح کرد که چه معامله و توافقی میان فرستاده سازمان ملل و دولت آمریکا در یمن با هیأت صنعاء در شرف وقوع است؟ به نوشته این گزارش، نشانه‌ها از این حکایت دارد که روند مذاکرات مثبت است و حضور هیأت‌های دیپلماتیک اروپایی و برخی سفرای غربی در پایتخت عمان فراتر از یک دیدار عادی است، بلکه آن‌ها می‌خواهند شروط دولت نجات ملی یمن را در خصوص پایان جنگ شنیده و به دولت ریاض منتقل کنند. نماینده دولت آمریکا و سازمان ملل با وزیر خارجه عمان دیدار کرده و شب گذشته (شنبه) راهی پایتخت عربستان سعودی شدند تا با مقامات ریاض در خصوص طرح این کشور و شروط دولت صنعاء رایزنی کنند.

«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل نیز با «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن، پشت در‌های بسته و به دور از خبرنگاران در خصوص چگونگی آغاز گفتگو‌های سیاسی و توافق بر سر بازگشایی فرودگاه صنعاء و کاهش محدودیت‌ها در بندر الحدیده گفتگو کرده است. نکته این است که مقامات دولت صنعاء ماههاست که حاضر به دیدار با نماینده سازمان ملل نمی‌شدند و این دیدار می‌تواند پیامی در راستای فضای مثبت مذاکرات باشد.

دفتر مارتین گریفیتس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار طرفین در خصوص لزوم بازگشایی سریع فرودگاه صنعاء و کاهش محدودیت‌ها در بندر الحدیده رایزنی کردند.

در همین حال شبکه الجزیره نیز به نقل از منابع خود گفت که گفتگو‌های میان نمایندگان سازمان ملل و آمریکا با هیأت دولت صنعاء، با انعطاف بالایی از سوی نمایندگان همراه بود، اما طرف‌های مذاکره کننده در خصوص گام‌های عملی همزمان اختلاف دارند.

هیأت سازمان ملل و هیأت آمریکا به زودی از ریاض به مسقط باز خواهند گشت تا در دیدار با هیأت دولت صنعاء، نقطه نظرات دولت سعودی را به اطلاع آنان برسانند.

جنگ یمن در ششم فروردین ماه وارد هفتمین سال شد. جنگی که سعودی‌ها قرار بود در عرض چند هفته کار را یکسره کرده و وارد صنعاء شوند، اما اکنون این موشک‌های یمنی است که وارد ریاض می‌شوند. شرایط و موازنه قوا کاملا تغییر کرده و به اذعان بسیاری، سعودی‌ها فقط خواستار حفظ آبروی خود هستند و می‌خواهند هر طور شده جنگ خاتمه یابد.

«یحیی سریع» سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن شب گذشته در مصاحبه‌ای گفت که اگر رژیم آل سعود تجاوز و محاصره علیه یمن را متوقف نکند، نیرو‌های یمنی ممکن است به ضربات قوی و دردناکی متوسل شوند که رژیم سعودی قبلا تجربه نکرده است. او تأکید کرد که توپ هم اینک در زمین رژیم آل سعود است و سال هفتم تجاوز علیه یمن سال غافلگیری‌ها برای عملیات نظامی است.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها