«کمال قزل کایا» طلبه‌ای از خیل شهدای نیروی انتظامی قم + تصاویر

شهید «کمال قزل کایا» از طلاب ترکیه‌ای مدرسه علمیه حجتیه قم بود که در تیرماه ۱۳۶۳ در قالب کمیته‌های انقلاب اسلامی در قصر شیرین به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۴۹۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵ - 29March 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، طلبه شهید «کمال قزل کایا» فرزند ضیاءالدین در ژانویه ۱۹۶۵ مطابق با ۱۳ مرداد ۱۳۴۳ شمسی در شهر تاشلیچای استان آغری واقع در کشور ترکیه، در خانواده‌ای مذهبی و شیعه به دنیا آمد.

شهید کمال قزل کایا از ملی‌گرایی، کمونیسم و بی‌دینی نفرت داشته و معتقد بود که مسلمانان نباید خود را درون مرز‌های جغرافیایی که کفار وضع کرده‌اند، محبوس و زندانی کنند.

وی به عشق انقلاب و امام خمینی (ره) و به خاطر علاقه زیادی که به شناخت اسلام ناب محمدی (ص) داشت، در دی ماه سال ۱۳۵۹ به همراه پسرخاله خود «بحری اکیول» به ایران هجرت کرد و از اوایل سال ۱۳۶۰ پس از پذیرفته شدن در آزمون حوزه، تحصیل علوم دینی را در مدرسه حجتیه شهر مقدس قم و در جوار آستانه مقدس کریمه اهل بیت (س) آغاز کرد.

شهید کمال قزل کایا زبان فارسی را یاد گرفت و حتی کتاب‌هایی را از زبان فارسی به منظور تبلیغ برای هموطنان خود ترجمه کرد.

وی جوانی اهل تقوی و مقید به نماز شب بود. پس از مدتی با توجه به اوامر حضرت امام خمینی (ره) قصد عزیمت به جبهه حق علیه باطل را کرد، اما، چون تبعه ایران نبود، برای اعزام، پذیرش نشد. کمال خیلی تلاش کرد تا اینکه بالاخره در سال ۱۳۶۳ با عضویت در کمیته انقلاب اسلامی به صورت داوطلب و در قالب تیپ امام موسی بن جعفر(ع) به جبهه اعزام شد.

این شهید عزیز کمتر از دو ماه پس از اعزام، در تاریخ ۲۸ تیرماه سال ۱۳۶۳ در منطقه قصر شیرین بر اثر ترکش خمپاره به مقام والای شهادت نائل آمد و طبق وصیتش در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) -قطعه ۲۷ ردیف ۶۰- به خاک سپرده شد. 

بخشی از وصیت نامه شهید: «امروز می‌بینیم به خاطر حفظ اسلام و منافع مسلمانان در ایران چقدر شهید و اسیر و زخمی داده می‌شود ما هم به حکم اینکه مسلمان هستیم مکلف به ادامه این راه می‌باشیم.

پدر عزیزم! برای انجام وظیفه خود روانه جبهه حق علیه باطل شده ام تا وظیفه‌ای را که به عهده من می‌باشد، به توفیق خدا انجام دهم.

اگر من شهید شدم، برادرم عبدالله را به ایران بفرستید که جای خالی مرا پر کند و برای رهایی مسلمانان فراگیری علوم اسلامی را شروع کند و در ادامه از مادرم، خواهران و برادرانم حلالیت می‌طلبم نسبت به آنچه از آن‌ها بر گردن دارم.‌

ای خواهران عزیزم! مثل حضرت زینب (س) باشید و در کشورم (ترکیه) که راه کفر را در پیش گرفته بر اساس عمل اسلامی تلاش کنید. مخصوصا حجاب اسلامی را رعایت کنید و تلاوت قرآن را بیاموزید.‌

ای پدر عزیزم! از نزدیکان و دوستان برای من حلالیت بطلبید.‌ای جمال الدین برادرم! برای فراگیری علوم اسلامی از هر کسی بیشتر تلاش نشان بده، چون ملت محروم ما به شما و امثال شما نیاز دارد.

‌ای دوستان برای زمینه سازی اسلامی در کشور‌های خود علوم اسلامی را سریعتر فرابگیرید. اگر شهید شدم مرا در بهشت زهرا (س) دفن کنید و برای اینکه خداوند مرا بیامرزد دعای شما را انتظار می‌کشم»

طلبه شهید «کمال کورسل» اهل فرانسه نیز شهید دیگری از مدرسه علمیه حجتیه قم است که در سال ۱۳۶۷ در جریان عملیات مرصاد به شهادت رسید و نامش به عنون شهید اروپایی دفاع مقدس ثبت شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها