رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان:

ظهور مهدی موعود (عج) در آخر الزمان یک رویداد قطعی است

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان گفت: با توجه به روایات فریقین، ظهور مهدی موعود (عج) در آخر الزمان یک رویداد قطعی و مورد تاکید علمای شیعه و اهل سنت است.
کد خبر: ۴۴۹۲۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲ - 29March 2021

حجت الاسلام «احمدرضا باوقار» رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس در هرمزگان ضمن تبریک ولادت حضرت مهدی (عج)، اظهار داشت: در برخی از روایات شب نیمه شعبان بعد از شب قدر یکی از برترین شبها نامگذاری شده است.

وی ضمن بیان اینکه روز نیمه شعبان روز جهانی مستضعفین معرفی شده است، عنوان کرد: جشن های نیمه شعبان از جمله مراسم‌هایی است که در زمان میلاد امام زمان (عج) همواره در کشور ایران و عراق، آذربایجان، بنگلادش، سروستان، سنگال، پاکستان و قرقیزستان مرسوم است.

حجت‌الاسلام باوقار با اشاره به اینکه روز نیمه شعبان، روز بسیار مهمی در بین شیعیان به شمارمی‌رود، ادامه داد: روایاتی از پیامبراسلام (ص) و امامان شیعه مبنی بر شب زنده داری و اعمالی چون استغفار کردن و دعا کردن در این شبها وارد شده است.

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان با بیان اینکه سخن از حضرت مهدی (عج) از دو زاویه قابل بررسی است‌، اضافه کرد: موضوع اول در مورد شب نیمه شعبان و فضائل آن بوده که بدان اشاره کردیم و روایات بسیاری بدان پرداخته است.

وی تصریح کرد: روایات موضوع مهدویت در منابع اهل سنت به وفور یافت می شود که منذری در کتاب الترغیب، آلبانی در کتاب السلسله الصحیحه، ابن حجرعسقلانی در کتاب الامالی المطلقه، بیهقی درکتاب شعب الایمان به این روایات اشاره کرده‌اند.

‌باوقار ابراز داشت: در خصوص فضیلت نیمه شعبان و شب زنده‌داری در شب نیمه شعبان‌، قرائت قرآن، دعاکردن و روزه‌داری در روز نیمه شعبان در بین برخی از اهل سنت به خصوص طریقت های تصوف این مسئله بصورت متعدد وارد شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برخی از اهل سنت شب نیمه شعبان را به عنوان شب برات می‌شناسند، خاطر‌نشان کرد: شیخ بهاء الدین ملتانی در کتاب خود و علوی کرمانی در سیر الاولیا به روایات نیمه شعبان اشاره کرده‌­اند.

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه امور اهل‌سنت هرمزگان ادامه داد: مراسم شب برات در برخی از کشورهای اسلامی خاورمیانه و شب هقاره هند و بخش‌هایی از ایران و پاکستان همراه با زیارت قبور، دادن غذا و صدقه به نیازمندان بوده که آقای دهلوی در کتاب فرهنگ آصفیه در آداب شب برات بدان پرداخته و در مورد آن مفصل سخن گفته است لذا نیمه شعبان و مقوله پانزدهم شعبان در روایات شیعه و اهل سنت مورد بررسی قرار گرفته است.

‌باوقار افزود: موضوع دوم در خصوص حضرت مهدی (عج) به مقوله مهدویت یا موعود باوری اختصاص داشته و به معنای اعتقاد به یک نجات بخش است که در آخرالزمان برای نجاتهای انسانها و برقراری صلح و عدالت ظهور خواهد کرد.

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان با اشاره به این نکته که ظهور مهدی و منجی از دیدگاه روایات بسیار حائز اهمیت بوده، عنوان کرد: روایات فریقین یعنی روایات شیعه و اهل سنت به تواتر به این مسئله دلالت دارند که ظهور حضرت مهدی (عج) در آخرالزمان یک حادثه و رویداد قطعی بوده و حتما رخ خواهد داد.

وی با اشاره به منابع اهل سنت از قبیل سنن ابی داوود، سنن ترمذی، المستدرک حاکم، مجمع الزوائد و منابع شیعی مانند منتخب الاثر و کمال الدین مرحوم صدوق و بحارالانوار گفت: حتی اگر یک روز از عمر دنیا باقیمانده باشد، خداوند متعال آن روز را روز ظهور امام عصر (عج) قرارخواهدداد.

باوقار احادیث مربوط به حضرت مهدی (عج) در نزد محققان شیعه و محققان اهل ‌سنت را متواتر دانست و افزود: بسیاری از محققین اهل سنت از جمله قرطبیب هم تواتر بودن روایات در باب حضرت مهدی موعود که از اهل بیت پیامبر (ص) و از نسل علی (ع) و فاطمه (س) بوده، اشاره کرده‌اند.

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان اضافه کرد: اخبار متواتر و صحیحی نیز از رسول خدا (ص) مبنی بر اینکه مهدی (ع) ازاهل بیت ایشان است و در آخرالزمان ظهور می‌کند و عالم را پر از عدل و داد خواهد کرد، وارد شده که می­‌توان به سنن ابن ماجه، کتاب الفتن، سنن ابی داوود در این خصوص مراجعه کرد.

وی با اشاره به اینکه مسئله اعتقاد به ظهور مهدی (عج) یک مسئله بسیار جدی است، تاکید کرد: ابن حجرعسقلانی، ابن حجرهیثمی، مکی مبارک فوری، حامدحنفی، شبلنجی، احمدزینیدحلان، محمد ادریس کان دهلوی از کسانی هستند که روایت مهدی (عج) را متواتر می­‌دانند.

باوقار گفت: سیوطی روایاتی از رسول خدا (ص) نقل می‌کند مبنی بر اینکه هر کسی مهدی را تکذیب و انکارکند، کافراست.

استاد حوزه و دانشگاه ضمن بیان اینکه علمای فریقین یعنی شیعه و اهل سنت در خصوص صحت روایات مهدویت اظهار نظرداشته، بیان داشت: قندوزی در کتابی نابی عالم و ده خود نقل می کند که هر کسی خروج و ظهور مهدی (عج) را تکذیب و انکار کند به رسالت محمد (ص) کافر شده است.

رئیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت هرمزگان با بیان اینکه علمای فریقین به صحیح بودن روایات حضرت مهدی(عج) اذعان دارند، ابراز داشت: ترمذی، بخاری، بربهاری، حاکم نیشابوری، بیهقی، ابن اثیر، قرطبی، ابن تیمیه، ذهبی، ابن کثیر، تفتازانی، نورالدین هیثمی، ابن حجرعسقلانی، سیوطی ابن حجرهیتمی، متقی هندی، شوکانی از جمله علمایی هستند که معتقدند احادیث مهدی احادیث صحیحی هستند.

وی با بیان اینکه در روز تولد حضرت مهدی (عج) اختلاف نظر وجود داشته، افزود: علمای شیعه معتقدند که حضرت مهدی (عج) متولدشدند و قول مشهورآن نیمه شعبان سال ۲۵۵ یا 256 هجری بوده اما در بین اهل سنت تولد حضرت مهدی (عج) مورداختلاف است.

باوقار ادامه داد: اهل سنت در خصوص ولادت حضرت مهدی (عج) دو نظریه دارند؛ اول اینکه که مهدی (عج) هنوز متولد نشده و در آخرالزمان متولد خواهد شد اما اصل مسئله مهدویت از منظر آنان قطعیت دارد. دوم اینکه که حضرت مهدی (عج) متولد شده است.

وی در این خصوص خاطرنشان کرد: علامه شمس الدین، ابن خلکان،شافعی، ابن اثیر، ابن جوزی، محمدبنطلحه شافعی، ابن حجرهیتمی، محمدبن یوسف گنجی شافعی، قندوزی حنفی، ابن خلدون، شهرستانی صاحب کتاب ملل و نحل، ابن صباغ مالکی، فخررازی، امین مصری، شمس الدین ذهبی، عطارنیشابوری، ملاعلی قاری حنفی، فضل بن روزبهانی از جمله کسانی هستند که معتقد بوده حضرت مهدی (عج) متولد شده است.

باوقار متذکر شد: نیمه شعبان، روزتولد حضرت مهدی (عج) مورد تاکید روایات شیعه و اهل‌سنت بوده و همه علمای شیعه و اهل سنت روایت مهدی (عج) را صحیح می‌دانند و عده زیادی از علمای اسلام قائل به این هستند که حضرت مهدی (عج) متولد شده و روزی ظهور خواهد کرد و جهان از ظهور او پر از عدل و داد خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار