به گزارش گروه بینالملل دفاعپرس به نقل از رویترز، پس از به حرکت درآمدن کشتی باری بزرگی که حدود یک هفته کانال سوئز را مسدود کرده و ترافیک سنگینی از کشتیها را در اطراف این گذرگاه به وجود آورده بود، کشتیرانی یک بار دیگر در آخرین ساعات روز دوشنبه در این گذرگاه حیاتی برقرار شد.
جدیدترین خبرها و تحلیلهای ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید.
اسامه ربیعی، رئیس اداره کانال سوئز اعلام کرده بود انتظار میرود با رها شدن کشتی ۴۰۰ متری اورگیون، ۱۱۳ کشتی تا ساعت اولیه روز سه شنبه از هر دو طرف از این کانال عبور کنند.
وی گفت: ۴۲۲ کشتی میتوانند طی سه روز و نیم از این کانال رد شوند.
کشتی باری اورگیون در بیست و سوم مارس به صورت قطری در بخش جنوبی کانال سوئز که کوتاهترین مسیر بین اروپا و آسیا است گیر کرده بود.
کارگران نجات در اولین ساعات روز دوشنبه موفق شدند کشتی را تا حدی جابجا کنند. حدود ۳۰ هزار متر مکعب شن برای به حرکت در آوردن این کشتی باری ۲۲۴ هزار تنی لایروبی شد و ۱۱ یدک کش و دو یدک کش دریایی قدرتمند برای کشیدن و آزاد کردن آن به کار رفتند. هیچ گزارشی از آلودگی یا آسیب دیدن بار این کشتی نرسیده است.
کشتیهایی که منتظر باز شدن کانال سوئز بودند شامل کشتیهای باری بزرگ، نفتکش و کشتیهای حامل گاز طبیعی مایع میشدند.
ربیعی گفت: طی چهار روز آینده رفت و آمد از این کانال به شرایط عادی برمیگردد.
وی تاکید کرد: کشتیهای مشابه اورگیون که یکی از بزرگترین کشتیهای باری دنیاست میتوانند با امنیت از این کانال عبور کنند و سیاست مدیریت کانال سوئز در پذیرش این کشتیها تغییری نمیکند.
مالکان کشتیهایی که در پشت این کانال معطل شده بودند حداقل ۲۴ میلیون دلار خسارت دیدهاند که بیمه آن را متقبل نمیشود.
حدود ۱۵ درصد از حمل و نقل دریایی دنیا از کانال سوئز صورت میگیرد که یک منبع مهم درآمد برای مصر است. مسدود شدن این کانال ۱۵ میلیون دلار در روز به این کشور خسارت زده است.
انتهای پیام/221