اذعان ریاض به هدف ‌قرارگرفتن عربستان سعودی توسط نیروهای یمنی

علی‌رغم ادعاهای ائتلاف سعودی درباره رهگیری پهپادها و موشک‌های یمنی، وزیر خارجه عربستان سعودی به این موضوع که اهدافی در خاک این کشور در پی حملات ارتش یمن هدف قرار گرفته است، اذعان کرد.
کد خبر: ۴۴۹۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۳ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹ - 02April 2021

اذعان ریاض به هدف ‌قرارگرفتن عربستان سعودی توسط نیروهای یمنیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «فیصل بن فرحان بن عبدالله آل سعود»‌ وزیر امور خارجه عربستان سعودی، شامگاه پنجشنبه (دیشب) در گفت‌و‌گو با شبکه «سی‌ان‌ان» بار دیگر علیه انصارالله یمن و ایران موضعگیری کرد.

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سؤال مجری شبکه سی‌ا‌ن‌ان درباره اظهارات مطرح شده درباره حمایت ایران از جنبش انصارالله یمن، مدعی شد که تمام موشک‌ها و تکنولوژی ارتش یمن، ایرانی هستند و میزان این حمایت، «گسترده» است.

فیصل بن فرحان همچنین اشاره کرد که بیش از ۴۰۰ پهپاد از خاک یمن به سمت عربستان سعودی فرستاده شده است و علی‌رغم ادعاهای ائتلاف سعودی مبنی بر اینکه این پهپادها رهگیری و منهدم شده‌اند، اذعان کرد که این پهپادها «با اهدافی» برخورد داشته‌اند.

وزیر خارجه عربستان سعودی البته مدعی شد که این پهپادها با اهدافی غیرنظامی مثل انبارهای سوختی و فرودگاه‌ها برخورد داشته‌اند.

سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در تمام بیانیه‌های صنعاء درباره حملات علیه عربستان سعودی تأکید کرده است که تمام اهدافی که در خاک عربستان سعودی هدف قرار می‌گیرند، نظامی هستند و این اقدامات در پاسخ به تجاوز و محاصره ائتلاف سعودی علیه یمن انجام می‌شود و تا زمان پایان اقدامات خصمانه سعودی ادامه خواهد داشت.

فیصل بن فرحان در مصاحبه با سی‌ان‌ان مدعی شد: «بر این باوریم که اگر حمایت ایران و مشاوران آنها که در خاک [یمن] حضور دارند نبود، حوثی‌ها نمی‌توانستند این حملات را علیه زیر‌ساخت‌های غیرنظامی عربستان سعودی انجام دهند».

وزیر امور خارجه عربستان سعودی در حالی ادعای حضور مشاوران ایرانی در خاک یمن را مطرح می‌کند که از سال ۱۳۹۴ که جنگ ائتلاف عربستان سعودی و امارات متحده عربی علیه یمن آغاز شده، این کشور تحت محاصره ائتلاف قرار دارد، فرودگاه‌های یمن که در کنترل دولت نجات ملی در صنعاء است، امکان فعالیت ندارند و هزاران بیمار یمنی که نیاز به مداوا در خارج از این کشور داشته‌اند، جان خود را از دست داده‌اند.

مجری شبکه سی‌ا‌ن‌ان در ادامه از وزیر امور خارجه عربستان سعودی پرسید که در کنار ابوظبی و تل‌آویو، ریاض نیاز آشکارا گفته است که می‌خواهد در هر گونه  مذاکره جدید که احتمال دارد آمریکا با ایران داشته باشد، موضوع اعمال محدودیت‌ها علیه موشک‌های بالستیک ایران هم مطرح شود. میزان اطمینان عربستان سعودی به پاسخگویی ایران به این شروط چه میزان است؟

فیصل بن فرحان در پاسخ به این سؤال ضمن تکرار اتهامات‌ ریاض علیه ایران درباره بی‌ثبات کردن منطقه، گفت: «ما فکر می‌کنیم که بسیار مهم است این مسائل حل شوند».

پیشتر، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی خواستار مشارکت عربستان سعودی در هرگونه توافق با ایران شده بود که این اظهارات واکنش وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت.

 سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به اظهارات رئیس جمهور فرانسه او را به پرهیز از مواضع نسنجیده و شتاب‌زده دعوت کرده بود و در عین حال،‌ خطاب به وی گفته بود: «برجام به هیچ وجه قابل مذاکره مجدد نبوده و طرف‌های آن هم مشخص و غیرقابل تغییر هستند».

وزیر خارجه سعودی همچنین در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با شبکه سی‌ا‌‌ن‌ان به سؤالاتی درباره علت عدم مجازات «محمد بن سلمان» ولی‌عهد این کشور توسط «جو بایدن»‌ رئیس‌جمهور آمریکا و همچنین احتمال عادی‌سازی روابط تل‌آویو و ریاض پاسخ داده بود.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار