ایران پیش شرط‌های سختی برای آمریکا ندارد/ اتفاقات خوبی در حوزه برجام رخ خواهد داد

کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به نشست آتی برجام که قرار است آمریکا هم حضور داشته باشد، گفت: اتفاقات خوبی در حوزه برجام رخ خواهد داد.
کد خبر: ۴۴۹۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۵ - 03April 2021

ایران پیش شرط‌های سختی برای آمریکا ندارد/ اتفاقات خوبی در حوزه برجام رخ خواهد دادبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، هجدهمین نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیئت‌های ایران و گروه ۱+۴ جمعه سیزدهم فروردین به ریاست معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی، انریکه مورا، از طرف جوزف بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا و با حضور نمایندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایران در سطح معاونین و مدیران سیاسی وزرای امور خارجه به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد و آخرین تحولات پیرامون برجام را مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وب‌سایت رسمی اتحادیه اروپا ضمن انتشار بیانیه‌ای هدف از برگزاری نشست امروز کمیسیون مشترک را بررسی روند اجرای برجام از سوی همه طرف‌ها خواند و اعلام کرد که نمایندگان همه طرف‌های باقی‌مانده در برجام از جمله ایران، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس در سطح معاونان وزیر خارجه و مدیران کل سیاسی در این نشست حاضر شدند. در این بیانیه آمده است: «چشم انداز بازگشت آمریکا به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای برجام بررسی شد. همه طرف‌ها از تعهد خود برای حفظ برجام گفتند و حالت‌های مختلفی که براساس آن تحقق کامل توافق هسته‌ای ممکن می‌شود، بررسی شد».

در نهایت شرکت کنندگان تصمیم گرفتند ادامه این نشست را روز سه شنبه ۱۷ فروردین به صورت حضوری در وین دنبال کنند.
حسن هانی زاده کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگویی درباره نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت: نشست اخیر معاونان وزارت خارجه ایران و کشور‌های روسیه، چین، انگلیس، آلمان و فرانسه به صورت مجازی برگزار شد که گشایش جدیدی در حوزه برجام تلقی می‌شود. در این نشست تصمیم گرفته شد که سه شنبه در وین نشستی با حضور نماینده آمریکا برگزار شود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که یک سری نرمش‌هایی از سوی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان انجام گرفته است که طبیعتا این نرمش بدون چراغ سبز واشنگتن انجام نمی‌شد و اخیرا آمریکایی‌ها و تیم جو بایدن رئیس جمهور آمریکا اظهار تمایل کرده است که بخشی از تحریم‌های اعمال شده علیه ایران لغو شود.

هانی زاده با بیان اینکه به نظر می‌رسد در سه شنبه ۱۷ فروردین اتفاقات خوبی در حوزه برجام رخ خواهد داد، تصریح کرد: تا زمانی که آمریکا به صورت عملی گام‌هایی برای برداشتن بی قید و شرط تحریم‌های اعمال شده علیه ایران برندارد و تهران هم تا زمانی که در یک فرآیند زمانی مشخصی نیت واشنگتن را راستی آزمایی نکند، طبیعتا نمی‌توان امیدوار بود که در حوزه برجام اتفاق جدیدی رخ دهد.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: باید در انتظار گام‌های عملی آمریکا بود. اگر واشنگتن تحریم‌های یک جانبه خود را لغو کند و با ایران وارد تعامل احترام انگیزی شود، قطعا کشورما هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد، اما اگر واشنگتن همچنان درصدد کارشکنی و ادامه تحریم‌ها باشد، همچنین نگاه دو گانه‌ای داشته باشند قطعا اتفاقی در حوزه برجام رخ نخواهد داد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که اکنون کشور‌های اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان درصدد هستند که سیاست مستقل تری نسبت به آمریکا اتخاذ کنند، هرچند که به نظر می‌رسد تیم بایدن درمقایسه با تیم ترامپ نرمش بیشتری در حوزه برجام خواهد داشت.

هانی زاده درباره مباحثی که باید در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام مطرح شود، اظهار کرد: ایران باید در درجه اول به آمریکا و کشور‌های اروپایی فشار وارد کند تا به تعهدات خود در برجام عمل وتحریم‌ها را لغو کنند و یک خط تبادل مالی بین ایران و اروپا فعال شود، علاوه بر این آمریکا هم خارج از برجام هیچ گونه مذاکره‌ای نداشته باشد و ایران هم بعد از اینکه تحریم ها برداشته شد به صورت تدریجی به تعهدات خود بازخواهد گشت.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: ایران پیش شرط‌های سختی ندارد و تنها موضوع این است که آمریکا تحریم‌ها را لغو کند و ایران در یک فرایند زمانی آمریکا را راستی آزمایی کند و بعد آن ایران به تعهدات خود عمل کند، لذا این شرط‌های سختی نیست و ایران تصمیم کاملا منطقی اتخاذ کرده است.

وی در پاسخ به اینکه تیمی که قرار است از سوی آمریکا در نشست آتی کمیسیون مشترک برجام شرکت کند، شامل چه افرادی است، گفت: به نظر می‌رسد که رابرت مالی نماینده آمریکا در امور ایران در این نشست حضور خواهد داشت و به صورت غیر مستقیم وارد مذاکره خواهد شد، اما شخص مهم نیست بلکه آمریکا باید اراده لازم را برای برقراری یک نوع رابطه همراه با احترام با ایران داشته باشد، تحریم‌ها را لغو کند و حق تهران را برای داشتن یک چرخه سوخت و غنی سازی مندرج در برجام مورد احترام قرار دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها