در سوابق ناتو حمله به عراق، بمباران یوگوسلاوی و موارد دیگر مشاهده می‌شود

وزارت خارجه روسیه به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد تاسیس ناتو به سوابق سیاه و مداخله این ائتلاف در امور دیگر کشورها اشاره کرد.
کد خبر: ۴۴۹۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۳ - 04April 2021

در سوابق ناتو حمله به عراق، بمباران یوگوسلاوی و موارد دیگر مشاهده می‌شودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وزارت امور خارجه روسیه روز یکشنبه به مناسبت هفتاد و دومین سالگرد تاسیس ناتو اعلام کرد، هزینه‌های دفاعی ناتو در سال 2020 به میزان 7.4 درصد افزایش یافت و چنین سیاستی باعث ایجاد رقابت تسلیحاتی در سطح جهانی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «تاس»، وزارت خارجه روسیه با انشتار بیانیه‌‌ای در این زمینه  یادآور شد که 72 سال پیش ناتو با هدف اعلام شده تامین صلح تاسیس شد، اما با گذشت زمان بمباران یوگسلاوی سابق، حمله به عراق، مداخله در لیبی و موارد دیگر را باید به سوابق این ائتلاف افزود.

 وزارت خارجه روسیه خاطر نشان ساخت که در سال 2020، هزینه‌های دفاعی ناتو با افزایش 7.4 درصد روبرو شد.

بر اساس این گزارش، هزینه‌های دفاعی ناتو در سال 2020 به 1.09 تریلیون دلار رسیده در حالی که هزینه های روسیه در این زمینه  فقط 0.05 تریلیون دلار بوده است. این وزارتخانه تاکید کرد که نظامی شدن ناتو به رقابت تسلیحاتی جهانی کمک می‌کند.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی یا ناتو یک اتحاد نظامی بین چندین کشور آمریکای شمالی و اروپایی است. ناتو، یک نظام دفاع جمعی است که به موجب آن کشورهای عضو  در مقابل هر حمله خارجی به یکی از اعضا از آن کشور دفاع می‌کنند. ناتو اکنون ۲۹ عضو دارد که سه عضو آن  آمریکا، فرانسه، و  انگلیس عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند . مرکز فرماندهی ناتو در «بروکسل»، پایتخت بلژیک است. بجز ۲۹ کشور اصلی عضو ناتو، ۲۱ کشور نیز در برنامه‌های صلح  و ۱۵ کشور نیز در گفت‌وگوهای آن شرکت دارند.

در همین رابطه ارتش اوکراین در اقدامی که باعث ایجاد تنش با مسکو می‌‌شود اعلام کرده که رزمایش مشترکی را با نیروهای ناتو در آینده نزدیک  برگزار می‌کند. کرملین جمعه گذشته اعلام کرد که هرگونه اعزام نیروهای ناتو به اوکراین منجر به تنش بیشتر نزدیک مرزهای روسیه می‌شود و مسکو را مجبور به اقدامات اضافی برای اطمینان از امنیت خود می‌کند.

ارتش اوکراین شنبه در بیانیه‌ای در شبکه فیسبوک اعلام کرد که در این رزمایش بیش از 1000 پرسنل نظامی از دستکم 5 کشور عضو ناتو  حضور دارند.  ناتو نیز پس از هشدار روسیه مبنی بر اینکه تشدید جدی درگیری در منطقه «دونباس» می‌تواند اوکراین را نابود کند، ابراز نگرانی کرده است. برخی تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نیز از تقویت مواضع دفاعی روسیه در مرز با اوکراین حکایت دارد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار