یادداشت/ مصطفی خوش‌چشم

چرایی نگرانی آمریکایی‌ها از همکاری راهبردی ایران و چین

سیاست‌های خصمانه آمریکا که به شکل روز افزونی خصمانه‌تر می‌شود در قبال چین باعث شده تا چینی‌ها رویکرد بهتری به بلوک سازی، ائتلاف و اتحاد با دیگر رقبا و دشمنان آمریکا همانند ایران داشته باشند و این یک فرصت است که ایران می‌بایست حتماً از آن بهره ببرد.
کد خبر: ۴۴۹۹۲۶
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۹ - 06April 2021

چرایی نگرانی آمریکایی‌ها از همکاری راهبردی ایران و چینگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- مصطفی خوش‌چشم؛ آمریکا به‌دلایل متعدد از قرارداد همکاری استراتژیک بین ایران و چین ابراز نگرانی می‌کند؛ چرا که دقیقاً سال‌هاست مشخص است که در صورت توسعه همکاری‌های بین ایران و چین، چین مشارکت بیشتری در توانمندسازی اقتصادی و تکنولوژیکی ایران خواهد داشت و کمک‌های بیشتری خواهد کرد. در حقیقت با گسترش این روابط و افزایش سطح تجارت، دور زدن تحریم‌ها آسان‌تر انجام می‌شود و چین در کمک به ایران در دور زدن تحریم‌ها کمک کننده است؛ ولی هزینه و تنبیهات متقاعب آن از سوی آمریکابرای چین به‌همراه خواهد داشت.

چینی‌ها همواره با این ریسک روبرو خواهند بود که ده‌ها یا صد‌ها برابر سودی که در این تجارت یعنی کمک به دور زدن تحریم‌ها به ایران می‌کنند، هزینه بدهند؛ اما با گسترش روابط طرفین و سود حاصل از تجارت دو سویه، ایرانی‌ها و چینی‌ها با یک معادله عقلانی‌تری روبرو می‌شوند که هزینه‌های ریسک آن قابل توجیه‌ خواهد بود.

سود دیگر این امر برای دو طرف ایران و چین این است که با هم در این منطقه از جهان که از آن به‌عنوان قلب دنیا محسوب می‌شود، پل ارتباطی ایجاد می‌کنند؛ یعنی از شرق آسیا به منطقه غرب آسیا یک بلوک قدرتمندتری را ایجاد می‌کنند که اگر در چارچوب سازمان‌هایی همچون شانگ‌های یا همکاری‌های چندجانبه مثل روسیه به آن هم نظر شود یک بلوک قدرتی شکل می‌گیرد که قدرت آمریکا را هر چه بیشتر در این منطقه از جهان محدود می‌کند.

با توجه به این که متفکرین و نخبگان و سیاستمداران غربی مثل مکرون مدتهاست اعتراف کردند جهان در حال انتقال قدرت از تمدن غربی به تمدن شرقی است. مانند تمدن چین، ایران، هند و روسیه است و تبعاً افول آمریکا که هم اکنون در جریان است با ایجاد چنین بلوک‌های قدرتی سرعت می‌گیرد و لذا آمریکا کار بسیار دشوارتری چه در مهار ایران بویژه از طریق تحریم و تهدید و چه در مهار چین به لحاظ اقتصادی، سیاسی، نظامی خواهد داشت. چینی‌ها و ایرانی‌ها با این قرارداد می‌توانند نقش مکمل برای همدیگر در حوزه‌های امنیتی، نظامی، اقتصادی ایجاد کنند و قدرت خود را به شکل هم افزایی بسیار بیشتر کنند. طبیعی است که رقیبی همانند چین یا دشمنی همانند ایران وقتی قدرت آن به شکل تصاعدی افزایش می‌یابد نتایج زیان باری برای سیاست‌های ایالات متحده آمریکاخواهد داشت.

چینی‌ها تا ماه‌ها پیش محافظه کار بودند و از اتحاد پرهیز داشتند، اما سیاست‌های خصمانه آمریکا که به شکل روز افزونی خصمانه‌تر می‌شود در قبال چین باعث شده تا چینی‌ها رویکرد بهتری به بلوک سازی، ائتلاف و اتحاد با دیگر رقبا و دشمنان آمریکا همانند ایران داشته باشند و این یک فرصت است که ایران می‌بایست حتماً از آن بهره ببرد. چرا که چینی‌ها فقط با یک رقیب اقتصادی به نام آمریکا روبرو نیستند و در حال تغییر نگرش خود و تهاجمی کردن نگاه سیاسی، امنیتی و نظامی خود به تقابل با آمریکا هستند و در چنین برهه‌ای قطعاً به‌دنبال گسترش همکاری با دیگر رقبا و دشمنان آمریکا می‌گردند و این یک فرصت است که حتما باید از آن استفاده شود تا منافع ایران و چین به‌عنوان دو قدرت بیشتر در هم تنیده شود و از یک همکاری‌های سطحی‌تر و زودگذر به مرحله عمیق‌تر و همکاری‌های راهبردی و گسترده تری برسیم که تنبیهات و دشمنی‌ها و خصومت‌های آمریکانتواند پایه‌های آن را بلرزاند. برای این کار باید منافع دوطرف در چنین قرارداد‌هایی تضمین شود و رو به گسترش گذاشته شود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار