یادداشت/

رسانه‌ی ملی و لزوم تجلی «وحدت بین مذاهب اسلامی»

تقریب مذاهب اسلامی یکی از فرائض واجب رسانه‌ی ملی است. صدا و سیمای جمهوری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی که دارد به ویژه با استفاده از تولیدات نمایشی مانند تله فیلم، سریال و تله تئاتر می‌تواند نقش بسزایی در تقریب بین مذاهب ایفا کند.
کد خبر: ۴۴۹۹۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۵ - 06April 2021

رسانه‌ی ملی و لزوم تجلی «وحدت بین مذاهب اسلامی»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ علی عبدالصمدی؛ دشمنان این آب و خاک هرگز نمی‌توانند با استفاده از حربه‌های مختلف از جمله اختلاف‌افکنی بین مذاهب و ادیان ضربه‌ای به این همبستگی و وحدت در سطح ملی وارد سازند.

تقریب مذاهب اسلامی یکی از فرائض واجب رسانه‌ی ملی است. صدا و‌ سیمای جمهوری اسلامی با استفاده از ظرفیت‌ها و توانایی‌هایی که دارد به ویژه با استفاده از تولیدات نمایشی مانند تله فیلم، سریال و تله تئاتر می‌تواند نقش بسزایی در تقریب مذاهب اسلامی ایفا کند. در ایامی که از آغاز سال نو خورشیدی می‌گذرد دو سریال به این مهم اشاره‌ی مستقیم داشته‌اند: نخست فصل دوم سریال گاندو به کارگردانی «جواد افشار» و دوم سریال نوروز رنگی به کارگردانی «علی مشهدی». در این دو سریال به موضوع تقریب بین مذاهب اسلامی و در مقیاس کلی‌تر آن شیعه و سنی اشاره‌ی مستقیم شد.

در فصل دوم سریال گاندو ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی یکی از پرونده‌های مورد بررسی سازمان اطلاعاتی امنیتی سریال بود. معاونت کل سازمان اطلاعاتی سریال به افسر زیر دست خود خاطره‌ای درباره‌ی یکی از عملیات‌های دوران جوانی خود در سیستان و بلوچستان می‌گوید که با عشیره‌ای روبه رو می‌شود که برخی از اهالی آن عشیره شیعه و برخی دیگر سنی بودند و دوشادوش یکدیگر زندگی سالمی را تجربه می‌کردند. همین گروه اطلاعاتی امنیتی پرونده‌ای را در دست بررسی و خنثی سازی دارند که هدف اصلی عواملش ایجاد تفرقه بین مذاهب اسلامی در مناطق شرقی کشور است. هر چند سریال به لحاظ کارگردانی از پردازش موفقی برخوردار نبود و مورد عنایت مخاطبین قرار نگرفت، اما با این همه باید اذعان داشت که دست روی سوژه‌های نابی گذاشته بود.

دیگر سریالی که با زبان طنز و کمدی توانست وحدت بین مذاهب اسلامی را به زیبایی هر چه تمامتر به تصویر بکشد نوروز رنگی به کارگردانی «علی مشهدی» بود. کارگردان با شخصیتی کرد زبان به نام «سعید آقاخانی» و اقامه‌ی نماز صبح این شخصیت اهل تسنن در کنار مومنین اهل تشیع در حریم مطهر رضوی بدون حتی دیالوگ نویسی‌های مرسوم توانست وحدت و قرابت بین مذاهب اسلامی را در آینه‌ی رسانه‌ی ملی به تصویر درآورد.

نمایش این گونه تصاویر در قاب تلویزیون کشور می‌تواند برای همه‌ی اقشار جامعه که شاید خود را در اقلیت می‌بینند روحیه بخش باشد. همه‌ی مردم از هر قشری باید بدانند که در ایران از دیرباز تا کنون تمامی ادیان و مذاهب و فرقه‌های الهی در کنار یکدیگر با صلح و آرامش و دوستی زندگی می‌کردند  و این یکپارچگی مصداق بارزی از حدیث علوی است که «یدالله مع الجماعه».

انتهای پیام/102

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار