نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی:

لزوم ورود هنرمندان به عرصه جنگ اقتصادی/ هنر اسلامی مطالبه‌گر است

حجت‌الاسلام «رضا نوری» با تاکید براینکه هنر دینی و اسلامی هنوز احیا نشده و به نقطه مطلوب نرسیده است، گفت: توجه به محرومان، دفاع مقدس، جنگ اقتصاد و دفاع از حرم، مطالبه‌‌گری از مسئولان با زبان هنر در زمره موضوعاتی است که مغفول مانده.
کد خبر: ۴۵۰۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳ - 06April 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «رضا نوری» نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی در گفت‌وگویی به تبیین شاخصه‌های هنر انقلاب پرداخت و با بیان این که زمانی که بحث هنر انقلاب مطرح می‌شود با دو پسوند انقلاب اسلامی روبه رو هستیم، اظهار داشت: پسوند اسلامی بودن نیز بیانگر این است که باید هنر، دغدغه دین را داشته باشد و اگر هنری دغدغه دین و بایسته‌های دینی را نداشته باشد و برای احیای آموزه‌های دینی در جامعه تلاش نکند، نمی‌توان آن را هنر انقلاب اسلامی نامید.

وی بر انقلابی بودن هنر به معنای تحول‌آفرینی تأکید کرد و گفت: این هنر باید در جامعه تحول و تغییر ایجاد کند و هنر انقلاب اسلامی این است که جامعه‌ای را که در آن ظلم و فساد و کم‌کاری وجود داشته است، تغییر دهد و ظلم‌ستیز و فسادستیز باشد.

امام جمعه بجنورد ادامه داد: از آن جایی که هنر با احساسات و عواطف سر و کار دارد، باید به گونه‌ای عمل کند تا عواطف و احساسات در خدمت عقل و دین قرار بگیرد.

نوری اضافه کرد: هنر انقلاب اسلامی باید عواطف و احساسات مردم را به گونه‌ای تحریک‌کند که بتوانند علیه نظام استبدادی و استکباری قیام کنند.

وی از این که هنر باید در خدمت مردم باشد و از سوی دیگر باید دردهای مردم وکمبودهای جامعه را نشان دهد، سخن گفت و افزود: هنر اسلامی باید مطالبه‌گر و تواصی به حق باشد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی با اشاره به این که هنر اسلامی گاهی به گونه‌ای مطرح می شود که مردم را نسبت به موضوع خاص اجتماعی حساس می‌کند، تصریح کرد: در حالی که هنر اسلامی گاهی باید مسئولان را بیدار کند اما در این زمینه کم‌تر ورود پیدا کرده است. هنر باید کم کا‌ری در حوزه مسئولان و… را آشکار و در واقع بتواند تلنگر ایجاد کند، زیرا هنرمند پلیس جامعه است.

امام جمعه بجنورد در خصوص اقبال هنر انقلاب اسلامی از سوی مردم، با طرح این که مردم هنری را دوست دارند که با فطرت آن‌ها هم‌خوانی داشته باشد، اظهار کرد: برای فطری کردن اجتماعی این هنر باید فطرت جامعه را شناخت و اگر در راستای دین هنر را به کار بگیریم، جامعه با آن همراه خواهد شد.

حجت‌الاسلام نوری مردمی‌بودن هنرمند را لازمه مردمی شدن هنر عنوان کرد و گفت: هنرمند باید درد جامعه را چشیده باشد و با دردمندان جامعه همراه شده باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند از هنر استفاده کند و در دل مردم هم جای نخواهد گرفت.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان شمالی با اشاره به این که هر هنرمند در شاخه‌های مختلف هنری اهدافی را دنبال می‌کند و جهان‌بینی دارد و از این روی هنرمندی که جهان‌بینی و هدف نداشته باشد نمی‌تواند کار خود را پیش ببرد، خاطرنشان کرد: متأسفانه بخشی سعی کردند هنر را در خدمت مادیات و دولتمردان قرار دهند و با هنر خود از نظام‌های مارکسیستی و لیبرالیستی حمایت کنند و در بسیاری از کشورهای غربی هنری را که در خدمت جهان‌بینی آسمانی و الهی و در خدمت انسانیت قرار بگیرد، نداشتیم، هر چند هنرمندانی در دنیا بودند که به دنبال احیای ارزش‌های اسلامی بودند، اما موجی ایجاد نکردند.

حجت‌الاسلام نوری ادامه داد: با حضور امام راحل موجی ایجاد و نسلی از هنرمندان نیز با این موج شکل گرفتند و بخشی از این نسل هم چون شهید آوینی‌ها از تحول درونی برخوردار شدند و جهت‌گیری آن‌ها ارزش‌های وحیانی و آسمانی و الهی و مردمی و هنری متفاوت و مردمی شد.

وی در بخش دیگری از سخنانش هنر انقلاب را هنری پویا شده ندانست و تصریح کرد: تا هنر مطلوب، راه زیاد است؛ زیرا معتقدیم که هنرمند می‌تواند جامعه را تغییر دهد و متحول کند، اما هنوز هنر دینی و اسلامی پویا و احیا نشده و به نقطه مطلوب نرسیده است.

امام جمعه بجنورد به موضوعات مغفول مانده در آفرینش هنر متعهد اشاره کرد و با توجه به این که هنرمند به دنبال این است که هم جامعه و هم افکار و اندیشه مردم، رفتار و حرکات مسئولان را درست کند، خاطرنشان کرد: توجه به محرومان، دفاع مقدس و دفاع از حرم، مطالبه‌‌گری از مسئولان با زبان هنر در زمره موضوعاتی است که مغفول مانده و البته در بحث‌های اقتصادی هم ورود نشده که لازم است هنرمندان ورود داشته باشند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار