زندگی‌نامه شهید «بیوک جوادزاده»؛

از فوتبال تا شهادت در لباس مقدس سربازی

شهید «بیوک جوادزاده» فوتبالیستی بود که با حمله نیروهای رژیم بعثی عراق به خاک کشورمان در لباس مقدس سربازی راهی جبهه‌های نور شد و پس از مدتی مبارزه با جنایتکاران بعثی، سرانجام در تاریخ 8 اردیبهشت‌ماه 1365 در مریوان به جمع همرزمان شهیدش پیوست.
کد خبر: ۴۵۰۲۰۷
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۱ - 09April 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، شهید «بیوک جوادزاده» در 20 شهریورماه 1341 در شهرستان بستان آباد چشم به جهان گشود. وی با حمله نیروهای رژیم بعثی عراق به خاک کشورمان در لباس مقدس سربازی راهی جبهه‌های نور شد و پس از مدتی مبارزه با جنایتکاران بعثی، سرانجام در تاریخ 8 اردیبهشت‌ماه 1365 در مریوان به جمع همرزمان شهیدش پیوست.

زندگی‌نامه شهید:

شهید «بیوک جوادزاده» در 20 شهریورماه 1341 در خانواده‌ای متدین و مذهبی در شهر بستان آباد آذربایجان‌شرقی دیده به جهان گشود. دوران کودکی را در آغوش پرمهر و عطوفت پدر و مادری مهربان طی کرد. در کنار تحصیل در دبستان علاقه زیادی به بازی ورزش داشت. در میان ورزش‌ها نیز گرایش بیشتری به فوتبال پیدا کرده بود.

در کنار تحصیل که در دبیرستان شهید باهنر زادگاه خود مشغول به تحصیل بود از ورزش کردن نیز غافل نمی‌شد. در همان ایام درس و مطالعه در اوقات فراغت با دوستانش که تیم سبلان را تشکیل داده بودند بازی می‌کرد. به گفته هم‌بازی‌هایش او جزو بهترین بازیکنان تیم بود که توانسته بود در مسابقات به کاپ قهرمانی هم دست یابد.

آن شهید دلاور در کنار درس و ورزش از فعالیت هم برای معاش دست نکشید. او در دکان کوچکی در پیش یکی از دوستانش به نجاری روی آورد. با شروع انقلاب اسلامی در ایران وارد مبارزه علیه رژیم شاه می‌شود. به امام علاقه‌مند بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال 1363 وارد خدمت مقدس سربازی شد.

او بعد از طی دوره نظام جمع و آموزش‌های مختلف با اخذ سردوشی در گردان 120 لشکر 28 سنندج مشغول به خدمت می‌شود. شهید جوادزاده هروقت که از مرخصی به دیار خود برمی‌گشت به دیدار دوستان، به ویژه اعضای پایگاه مقاومت مسجد ولیعصر محله خود می‌رفت.

در آخرین مرخصی که آمده بود با رفتار معنوی از همه دوستان و آشنایان حلالیت طلبید. وی در تاریخ 29 اسفندماه 1364 در منطقه مریوان حضور داشته و در نامه‌ای از سختی شرایط آن محل یاد می‌کند و می‌افزاید که برف منطقه در آن تاریخ، 80 سانتی‌متر زمین را پوشانده است.

او یادی از عملیات پیروزمندانه آن ایام کرده و از آنان که در پشت جبهه‌اند التماس دعا می‌نماید. بیوک که آرزوی آن را داشت که زخمی به دیارش برنگردد، بالاخره در سال 1365 در عملیاتی که در مریوان انجام گرفته بود، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله ضدانقلاب قرار گرفته و به شهادت رسید.

پیکر پاک آن رزمنده دلاور بعد از انتقال به بستان آباد در گلزاری شهدای این شهر به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار