یادداشت/ سیدهادی سیدافقهی

دلیل درخواست روسیه از حزب‌الله لبنان چه بود؟

حزب‌الله یک نیروی محلی و محدود در لبنان و جنوب لبنان نیست، بلکه به نیرویی منطقه‌ای تبدیل شده است؛ لذا روس‌ها نیاز به همکاری با حزب‌الله دارند.
کد خبر: ۴۵۰۳۵۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ - 16April 2021

دلیل درخواست روسیه به حزب الله لبنان چی بود؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- «سیدهادی سیدافقهی» کارشناس مسائل منطقه؛ حزب الله لبنان به‌عنوان یک نیروی خبره از سال ۱۹۸۲ میلادی تاکنون با قوی‌ترین ارتش‌های منطقه یعنی رژیم صهیونیستی عمدتاً شیوه نبرد با این رژیم در جنوب لبنان در قالب جنگ چریک شهری، کوهستانی و تونلی را برعهده داشته است.

تروریست‌هایی که در عراق و سوریه ظهور کردند، این شیوه‌های جنگ چریکی و جنگ کلاسیک را نداشتند، بلکه جنگ‌های نقطه‌ای بود و نقطه نقطه حرکت می‌کردند و شیوه آن‌ها عملیات انجام می‌دادند و یا «بزن دررو» و یا حرکت رو به جلو بود.

نیروهای حزب‌الله هم در این نبرد‌های جنگ چریک شهری، کوهستانی و تونلی واقعاً امکانات و تجربیات و تکنیک‌های پیشرفته داشتند؛ اعم از موشک‌های روسی که به حماس رسید.

این نکته حائز اهمیت است که روسیه در سوریه ظرفیت استفاده از توان نیروی زمینی را ندارد؛ به دلیل اینکه از دانایی و تسلط حزب‌الله و مستشاران ایرانی و سوری‌ها در بخش زمینی برخوردار نیست؛ لذا می‌خواهد معادله توان بازدارندگی را هم روی زمین در کنار نیروهای ما، سوری‌ها، حزب‌الله و نیرو‌های مردمی حفظ کند؛ لذا درخواست روس‌ها از حزب‌الله مخصوصاً بعد از دیدار اخیر هیئت نمایندگی حزب‌الله به سرپرستی محمد رعد که دیداری موفقیت‌آمیز بود و مطرح صحبت‌های خوبی در آن دیدار رد و بدل شد.

خیلی از مسائل مربوط به حضور حزب‌الله در اتاق جنگ مشترک ایران-سوریه-روسیه مطرح می‌شود. حضور سیاسی سنگین در معادلات و موازنات لبنان، حضور در سوریه، کمک به حشدالشعبی علیه داعش و حضور برخی از فرماندهان مجرب حزب الله در یمن ازجمله فعالیت‌های حزب‌الله محسوب می‌شود.

حزب‌الله یک نیروی محلی و محدود در لبنان و جنوب لبنان نیست، بلکه به نیرویی منطقه‌ای تبدیل شده است؛ لذا روس‌ها نیاز به همکاری با حزب‌الله دارند؛ بخصوص اینکه آمریکایی‌ها در سوریه و لبنان هستند و در بعد سیاسی و نظامی حاکمیت قوی دارند.

به هر جهت این توازن را تیم جدید جو بایدن چندان به شکل امیدبخشی با روس‌ها ترسیم نمی‌کند؛ لذا روس‌ها هرچه شرکای خود را قوی‌تر و منسجم‌تر کنند، آینده روسیه، بهتر خواهد بود.

روس‌ها می‌خواهند حزب الله را در سوریه به شکلی مهار کنند و فقط مسئول درگیری با تروریست‌ها باشند. بسیاری احتمال می‌دهند که درگیری از سوریه در جبهه جولان که رخ دهد و هر لحظه ممکن است این جبهه گشوده شود؛ اینجاست که روس‌ها خیلی تحت فشار قرار می‌گیرند و نقشی بی‌طرفانه ایفا می‌کنند.

وقتی بحث جنگ و نبرد بین لبنان و اسرائیل و یا سوریه و اسرائیل مطرح می‌شود، در پی آن، موضوع جنگ ما با اسرائیل در سوریه نیز مطرح می‌شود و احتمال درگیری وجود دارد. شاید روس‌ها اعلام بی‌طرفی نکنند، ولی مایل نیستند که مستقیماً وارد درگیری شوند؛ لذا برخی این شبهه را مطرح می‌کنند که با اینکه روسیه موشک‌های اس-۳۰۰» را به سوریه فروخت، پس چرا وقتی هواپیما‌های اسرائیل به سوریه حمله می‌کنند، از این سامانه پدافندی استفاده نمی‌شود؟ آیا رازی هست یا توافقی بین روس‌ها و اسرائیلی‌ها وجود دارد یا اینکه توافق بین سوری‌ها و روس‌ها وجود دارد؟ چرا این میزان سوریه هزینه کرد و این موشک‌ها را خرید؟

روابط ما با روسیه و حضور روسیه در سوریه از یک پیچیدگی خاص برخوردار و قواعد جنگ در سوریه با قواعد جنگ در لبنان متفاوت است. در لبنان، حزب‌الله به‌عنوان مقاومت اسلامی عنوان می کند که چون اسرائیل جنوب لبنان را اشغال کرده است، باید اشغالگر را از کشور خارج کنم؛ ولی در سوریه این‌طور نیست. در سوریه بحث تروریسم و حضور آمریکا، ترک‌ها و تروریست‌ها در ادلب و همچنین حضور نیرو‌های عراقی و لبنانی و مستشاران ایرانی، مطرح است. صحنه سوریه بسیار پیچیده است؛ لذا وقتی می‌خواهیم حرکتی انجام دهیم، مثل این است که در میدان مین حرکت می‌کنیم؛ بنابراین باید به نحوی حرکت کرد که این معادلات و این ارتباط و قواعد نبرد یکباره به هم نریزد.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار