دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نگاه متفاوت شهید «سید مرتضی آوینی» به مشکلات در زندگی

همسر شهید آوینی با بیان خاطره‌ای به تشریح نوع نگاه این شهید به برخورد با مشکلات در زندگی پرداخت.
کد خبر: ۴۵۰۳۶۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۴:۳۰ - 09April 2021

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: شهید «سیدمرتضی آوینی» شهریور ۱۳۲۶ در شهر ری متولد شد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ی خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانش‌جوی معماری وارد دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود، داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد. تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود؛ ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت. او معتقد بود، «تخصص حقیقی در سایه‌ی تعهد اسلامی به دست می‌آید.»

شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ گنبد (مجموعه‌ی شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ی مستند خان گزیده‌ها) آغاز کرد.

اواخر سال ۱۳۷۰ «موسسه‌ی فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد، تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ی دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ی مجموعه‌ی روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد. شهید آوینی و گروه فیلم‌برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال کار تهیه‌ شش برنامه از مجموعه‌ی ده قسمتی «شهری در آسمان» را به پایان رساندند و مقدمات تهیه‌ی مجموعه‌های دیگری را درباره‌ی آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. شهری در آسمان که به واقعه‌ی محاصره، سقوط و باز پس‌گیری خرمشهر می‌پرداخت در ماه‌های آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد؛ اما برنامه‌ی وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه‌های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیستم فروردین ۱۳۷۲ در قتلگاه فکه ناتمام ماند.

پیکر مطهر شهید «سیدمرتضی آوینی» ۲۲ فروردین با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و هنرمندان و نویسندگان تشییع و در گلزار شهدای بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

در ادامه به مناسبت سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم، خاطرات و دست نوشته‌هایی از این شهید گرانقدر را می‌خوانید.

شهید آوینی

شهید آوینیشهید آوینی

شهید آوینی

شهید آوینی

شهید آوینی

شهید آوینی

شهید آوینی

انتهای پیام/ 711

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار