رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در همایش سراسری ناجا:

امنیت؛ رکن رکین برنامه‌های کشور/ دشمنی که شاخ و شانه می‌کشید صحنه را با فضاحت ترک کرد

سرلشکر باقری با بیان اینکه دشمنی که شاخ و شانه می‌کشید، خود صحنه را با فضاحت ترک کرد، گفت: تجربه نشان می‌دهد که تمامی دولت‌های حاکم در آمریکا اهل وعده‌های توخالی هستند؛ آنها تلاش می‌کنند تا با مذاکرات طولانی همراه با مطالبات جدید، اتفاقات باب میل خود را رقم بزنند.
کد خبر: ۴۵۰۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱ - 10April 2021

دشمن به دنبال مذاکراتی طولانی به همراه مطالبات جدید استبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح صبح امروز (شنبه) در بیست و پنجمین همایش سراسری فرماندهان، معاونان، رؤسا و مدیران ناجا که به‌صورت ارتباط تصویری برگزار شد، با گرامیداشت یاد امام (ره) و شهدا به‌ویژه شهیدان مدافع نظم و امنیت و همچنین شهیدان مرتضی آوینی و سپهبد شهید صیاد شیرازی، اظهار داشت: در سال ۹۹ علاوه بر تمام مأموریت‌های طاقت‌فرسا، مسئله مأموریت‌های سنگین ناجا در امر مقابله با بیماری کرونا و مدیریت ابعاد مختلف آن را توسط نیروی انتظامی شاهد بودیم؛ این نیرو در کنترل آمد و شد‌ها در جاده ها، کنترل فعالیت اصناف، کشف کالا‌های احتکاری و ارائه در بازار، فعالیت‌های چشمگیر کادر درمانی و پزشکی ناجا در بیمارستان‌های نیروی انتظامی و... حقیقتاً خوش درخشید و اجرای بخش اعظمی از مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را عهده‌دار شد.

وی افزود: در ایام اخیر و تعطیلات نوروزی نیز، نیرو‌های پلیس از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین به‌طور شبانه‌روز فعالیت‌ها را برعهده داشته و به همه عزیزان خداقوت می‌گویم و ان‌شاءالله با بهره‌مندی از فیوضات ماه شعبان و رمضان، با انرژی مضاعف‌تری، سال پرتلاش دیگری را آغاز کنند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه گفت: مقام معظم رهبری شعار سال ۱۴۰۰ را مانند چند سال اخیر، در حوزه اقتصاد نامیدند و شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را به‌عنوان شعار سال اعلام داشتند؛ بنابراین باید بگویم نیروی انتظامی در عملی شدن این شعار مسئولیت سنگین و بی‌بدیلی را عهده‌دار است.

سرلشکر باقری اضافه کرد: ایجاد امنیت به‌عنوان بستری امن و آرام برای فعالیت‌های تولیدی و اقتصادی لازم و ضروری است؛ هیچ فعالیتی از جمله اقتصادی بدون امنیت و وجود آن امکان‌پذیر نیست، مقابله جدی با قاچاق در مرز‌ها و... بسیار حائز اهمیت است؛ اگر مقابله با قاچاق نباشد فعالیت‌های تولیدی با مشکل مواجه می‌شوند.

ضرورت ابتکار در مقابله با قاچاق و مفاسد اقتصادی
وی افزود: برخورد با مفاسد اقتصادی نیز بسیار حائز اهمیت است؛ در تمام این سال‌ها، فعالیت‌ها در این حوزه‌های اشاره شده رشد چشمگیری در نیروی انتظامی داشته است و تشکیل پلیس امنیت اقتصادی، بسیج توان و امکانات ناجا برای این حوزه و... از جمله ابتکارات فرمانده محترم نیروی انتظامی است.رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با تأکید بر تشدید اقدامات مقابله‌ای با قاچاق یادآور شد: امیدواریم در سال جاری با تشدید فعالیت ها، بستر مناسبی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی صورت گیرد.

سردار باقری در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: سال ۱۴۰۰ را در شرایطی آغاز کردیم که حوزه تهدیدات بحمداله با درایت و مدیریت عالی فرمانده معظم کل قوا مدظله العالی و همراهی بی نظیر ملت شریف ایران اسلامی بی اثر شد؛ به تهدیدات دشمن، بازدارندگی دفاعی کشور، پاسخ داد و امنیت قابل قبولی در کشور برقرار شد و تداوم دارد.

پنجه فولادی دموکرات‌ها در دستکش مخملی
وی یادآور شد: دشمنی که شاخ و شانه می‌کشید و تهدید می‌کرد، خود صحنه را با فضاحت ترک کرد و دولت دیگری بر سر کار آمد، فشار‌های حداکثری دشمن در دولت جدید غیر از وعده و فریب چیزی نیاورده است و تجربه نشان می‌دهد که دولت‌های دموکراتیکی که در آمریکا بر سر کار می‌آیند، پنجه فولادی داخل دستکش مخملی فرو برده و دائماً در حال توطئه هستند و وعده‌های توخالی در خصوص توسعه گشایش اقتصادی و رفع تحریم‌ها می‌دهند، تلاش زیادی می‌کنند تا با مذاکرات طولانی به همراه مطالبات جدید، اتفاقاتی را رقم بزنند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اضافه کرد: در حالی که مشی راهبردی جمهوری اسلامی ایران همان گونه که مقام معظم رهبری ترسیم کردند؛ صرفا رفع کامل تحریم‌ها است و به هر عنوان، تحریمی علیه نظام اسلامی روا داشته اند بایستی به طور کامل برداشته شود و در عمل راستی‌آزمایی شود؛ آنگاه است که ایران، چون همیشه برعهد خود صادق و عامل بوده و به تعهدات بازمی‌گردد.

سرلشکر باقری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سال ۱۴۰۰؛ طلیعه قرن جدید است که باید به شکل دقیق و راهبردی برای احتمالات و سناریو‌های محتمل، همکاران را برای صحنه‌های مأموریتی آماده کنیم؛ این سال زمان تدوین برنامه هفت ساله توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور و برنامه هفت ساله نیرو‌های مسلح از جمله ناجا است، به همین جهت اهمیت فوق العاده‌ای دارد.

امنیت؛ رکن رکین برنامه‌های کشور
وی در ادامه امنیت را رکن رکین تمام برنامه‌های کشور دانست و مأموریت‌های نیروی انتظامی را سنگین و خطیر معرفی کرد و افزود: باید برنامه ریزی و تمرکز نیروی انتظامی به گونه‌ای باشد که بستر امنیت برای تمام فعالیت‌های کشور مهیا و آماده باشد؛ اهمیت امنیت موضوعی است که بایستی دائما ذکر و یادآوری شود، مانند ماهی که در آب زندگی می‌کند، شاید ما به لطف تدابیر داهیانه مقام معظم رهبری مدظله العالی به پاس وجود امنیت پایدار، ارزش این مهم را آنگونه که باید، متوجه نمی‌شویم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح اضافه کرد: مقام معظم رهبری مدظله العالی در شرفیابی فرماندهان ناجا محضرشان فرمودند: موضوع امنیت بسیار مهم است، بدون امنیت زندگی روزمره مردم، فعالیت‌های علمی، دانشگاهی، اقتصادی و اداره کشور ممکن نیست، شکل گیری اقتصاد درون زا نیازمند امنیت است و ... ، این سخنان اهمیت کار عزیزانمان در نیروی انتظامی و جایگاه ارزشمند و بی بدیل این نیرو را نشان می‌دهد، این نیرو باید به نحوی خود را تجهیز و آماده کند که بتواند امنیت را با شاخص‌هایی که دائما در حال رشد است فراهم کند.

لزوم ارتقاء امنیت با همراهی مردم
سردار باقری خاطرنشان کرد: امنیت باید حفظ شود، ارتقاء یابد و مردم احساس امنیت مستمری داشته باشند و در این فرآیند بایستی جلب رضایت مردم هم فراهم شود، چرا که جلب اعتماد و کسب رضایت مردمی، جایگاه ناجا را بالاتر می‌برد و قطعا امنیت روزافزون موجب همراهی بیشتر مردم با نیروی انتظامی می‌شود.

وی تأکید کرد: نیروی انتظامی مظهر اقتدار نظام و پناهگاهی برای مردم است و این نیرو همزمان باید مهربانی، عطوفت و اقتدار را توامان داشته باشد و با اقتدار در برابر برهم زنندگان نظم و امنیت و خاطیان ظاهر شود.

تأمین امنیت انتخابات از سوی ناجا
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برگزاری انتخابات در سال جاری یادآور شد: از مهم‌ترین اتفاقات سال ۱۴۰۰ که مأموریت سنگینی برای نیروی انتظامی ایجاد می‌کند، برگزاری انتخابات مهم ۲۸ خرداد است و قطعا نیروی انتظامی از هم‌اکنون برنامه‌ریزی و تجهیز خود را آغاز کرده و مراقبت‌های لازم را داشته و دارد.

سرلشکر باقری اضافه کرد: البته در حالی که متاسفانه شیوع ویروس منحوس کرونا در کشور ادامه دارد، ناجا در بخش‌های مختلف همچنان مسئولیت سنگینی را در میدان مقابله با این ویروس عهده دار است، این در حالیست که نیرو‌های پلیس باید وظایف ذاتی و قانونی خود را نیز انجام دهند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: ناجا با مأموریت‌های گسترده و متنوع و حضور کم نظیری که در تمام اجزاء و ابعاد کشور از مرز‌ها تا مرکزیت عهده دار است، بایستی با سرعت، تلاش، ابتکار، خلاقیت و ... روز به روز به شکل رشد یابنده مأموریت‌ها را پیش ببرد.

ویژگی‌های بارز فرماندهی ناجا
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: از جمله ویژگی‌های بارز این دوره مسئولیتی در ناجا ارتقاء و هماهنگی‌های بالا در نیروی انتظامی با ستاد کل نیرو‌های مسلح است، در داخل نیروی انتظامی هماهنگی و هم افزایی خوبی نیز دیده می‌شود و در سایر رده‌های ناجا نیز هماهنگی با بخش‌ها و ارکان مختلف کشور در اوج است، بایستی این ویژگی‌ها دائما مراقبت شود و توسعه یابد.

سردار باقری با تأکید بر لزوم روند رو به رشد تعاملات ناجا با ارکان مختلف کشور از جمله مجلس، قوه قضائیه و دولت، تصریح کرد: مجلس و قوه قضائیه مسئولیت سنگینی در قبال نیروی انتظامی از جمله به‌روزرسانی قوانین و اجرای آن عهده‌دار هستند.

وی یادآور شد: دولت نیز در همه ابعاد مسئولیت سنگین در قبال ناجا دارد؛ پشتیبانی و معاضدت از نیروی انتظامی از مسئولیت‌های سنگین دولت است که بایستی تحقق این مهم با تعامل و مطالبه‌گری دنبال شود.

اهمیت اشراف اطلاعاتی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: از جمله مهم‌ترین پیش نیاز‌های هر فعالیتی از جمله مأموریت‌های نیروی انتظامی، اشراف اطلاعاتی است؛ الحمدله در سال‌های اخیر اشراف اطلاعاتی نیروی انتظامی روز به روز بیشتر شده و انتظار است همچنان این ارتقاء ادامه داشته باشد؛ تسلط بر بانک‌های اطلاعاتی بایستی عمق پیدا کند و از طرفی با اشراف اطلاعاتی بر فعالیت شبکه‌ها و باندها، فرآیند پیش بینی و پیشگیری صورت بگیرد.

سرلشکر باقری با بیان اینکه پیش بینی و پیشگیری در مأموریت‌ها به واسطه اشراف اطلاعاتی امکان پذیر است، تأکید کرد: به واسطه تسلط و اشراف اطلاعاتی می‌توان اقدامات پس رویدادی انجام داد؛ با اشراف اطلاعاتی می‌توان یک رویداد را درک، برای آن پیش بینی و مراقبت لازم و برنامه ریزی برای اقدام را انجام داد.

جاسوسی اراذل و اوباش برای دشمن
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت برخورد با برهم‌زنندگان نظم و امنیت، یادآور شد: مسئله مقابله با برهم‌زنندگان نظم و امنیت در سال ۹۹ الحمدلله رشد چشمگیری داشت، در تهران و سایرکلان شهر‌ها اتفاقات خوبی افتاد و دشمن که از اراذل و اوباش بعضاً استفاده جاسوسی می‌کرد و به این قشر امید داشته و دارد، شاهد برخورد با این گروه بود.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: برخورد با این گروه و سایر متخلفان خوب بوده و باید تداوم پیدا کند تا مردم احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشند، بایستی در این راه خلاء‌های قانونی رفع و راهکار‌های افزایش اقتدار ناجا شناسایی و اقدامات لازم صورت بگیرد، تقویت فناوری‌ها می‌تواند در این زمینه و همچنین کشف جرم کمک کند.

ضرورت استمرار آموزش و مهارت‌افزایی
سردار باقری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت استمرار آموزش بیان کرد: مسئله دیگری که همواره مورد تأکید بنده بوده؛ توجه هر چه بیشتر به آموزش، تربیت و مهارت افزایی است، تربیت دینی، تقویت بنیه اعتقادی و اسلامی، زیرساخت هر اقدام و فعالیت در نظام اسلامی است.

وی افزود: از طرفی، فعالیت تخصصی، مهارتی و تعاملی نیازمند رفتاری متناسب با جامعه است، بنابراین لازم است که نیروی انتظامی که بیشترین سطح تعامل و ارتباط با مردم را دارد به تحقق این مهم بیندیشد.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح یادآور شد: این قدر که نیروی انتظامی با مردم در ارتباط است در هیچ جای دیگری مشاهده نمی‌شود، بنابراین نیرو‌های پلیس باید درباره نحوه تعامل و ارتباط با مردم آموزش ببینند و این فرآیند با توجه به متون و محتوای آموزش‌ها و متناسب با صحنه‌ها و تهدید‌های جدید به روز شود و ارتقاء یابد.

سرلشکر باقری تصریح کرد: ارتقاء تمرین‌ها و رزمایش‌ها در صحنه‌های عملیاتی نیز بسیار ضروری است، تلاش هرچه بیشتر برای کاهش تلفات و آسیب‌ها در اجرای مأموریت‌ها مهم است، مسیری که شاهدیم آغاز شده و بایستی با سرعت و دقت دنبال شود.

اهمیت مأموریت‌های مرزی
وی در ادامه با بیان اینکه مرزبانی و دریابانی از حوزه‌های اساسی نیروی انتظامی است، اظهار داشت: مرز‌های ما، طولانی، پرمسئله و مورد توطئه و تحریک دشمنان است؛ ناجا مسئولیت سنگینی در مرز‌های زمینی و دریایی برعهده دارد و تقویت ساختار و توان مرزبانی و دریابانی حائز اهمیت است؛ مراقبت‌های الکترونیکی در مرز در فرآیند مقابله با قاچاق، مواد مخدر، شرارت‌های مرزی بایستی توسعه یابد.

تقویت رویکرد اجتماعی پلیس
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح بر لزوم تقویت رویکرد‌های اجتماعی و مردم‌داری پلیس تأکید و مطرح کرد: تحول در کلانتری‌ها همواره مورد تأکید مقام معظم رهبری است، بایستی این رویکرد دائما رو به رشد باشد تا مراجعان، کلانتری‌ها را مانند خانه و محل پناه خود بدانند.

سردار باقری افزود: عزیزانمان در کلانتری‌ها، راهور و... بایستی کارکنانی خوش اخلاق، مردم‌دار و صبور باشند و کار را به نحو شایسته‌ای پیش ببرند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تداوم برخورد با مفاسد اجتماعی، مأموریت‌های ناجا در این حوزه را مظهری از امر به معروف و نهی از منکر حاکمیت دانست و بر لزوم برخورد با بدحجابی و بی‌حجابی تأکید کرد و افزود: ناجا در این حوزه مسئولیت دارد؛ البته بسیاری از دستگاه‌ها مسئول هستند و باید پای کار باشند و برای سالم‌سازی فضای جامعه تلاش کنند.

اهمیت سالم‌سازی فضای مجازی
رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: مسئله فضای مجازی نیز مهم است و به نظر می‌رسد که فضای مجازی رهاشده؛ فضای مجازی شکل دهنده جامعه آینده ما است و پلیس فتا مسئولیت سنگینی در این حوزه دارد. متأسفانه ضمن برخورد‌های اساسی صورت گرفته در این فضا، همچنان مسئله فروش سلاح، مفاسد و... را شاهدیم و ان‌شاءالله به طور منسجم و فراگیر با این جرایم برخورد شود.

سرلشکر باقری ادامه داد: توانمندی و تسلط بر فضای مجازی باید توسعه یابد و همه پلیس‌ها در نقشه‌ای هماهنگ با پلیس فتا کار کنند.

وی بر ضرورت توجه هرچه بیشتر به سرمایه انسانی تأکید و بیان کرد: مسئله نیروی انسانی در نیروی انتظامی از آن جایی حائز اهمیت است که عمده فعالیت‌ها بر عهده این نیرو است؛ بنابراین در وضعیت جذب و گزینش باید نسبت به گذشته دقت بیشتری شود و مسیر جذب، عضویابی مناسب، شایسته گزینی بایستی با تمرکز دنبال شود؛ نیازمند نیروی انسانی چندمنظوره، مومن، متعهد، آموزش‌دیده، با علاقه، دارای بهره هوشی بالا و با اصالت خانوادگی هستیم و این نیرو بایستی در طول خدمت هم مراقبت و صیانت شود تا مسئولیت سنگین خود را به خوبی انجام دهد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح یکی از مسئولیت فرماندهان را توجه به بهبود وضعیت معیشتی کارکنان، وضعیت مسکن شخصی و سازمانی و امور رفاهی آنان برشمرد و بر لزوم رسیدگی به خانواده‌های نیرو‌های پلیس تأکید کرد و افزود: در حالی که نیرو‌های پلیس دائماً در حال آماده‌باش هستند بایستی رسیدگی و مراقبت از خانواده‌ها و همچنین وابستگان و بازنشستگان ناجا مدنظر قرار گیرد.

سردار باقری با اشاره به لزوم بهره‌مندی از تجربه پیشکسوتان یادآور شد: تجربه گرانبهای در نزد عزیزان پیشکسوت ما است و حتما بایستی با تشکیل اتاق فکر، از دانش و تجربه این عزیزان سرد و گرم روزگار چشیده و در میدان‌های سخت حضور داشته، بهره برد.

توسعه یگان‌های حفاظتی در دستگاه‌های کشور
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئله دیگر ما در ناجا، ضرورت تلاش برای راه‌اندازی هرچه کامل‌تر یگان‌های حفاظتی دستگاه‌های کشور است و بایستی برابر قانون روز به روز توسعه یابد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: سازمان عقیدتی سیاسی و سازمان حفاظت اطلاعات ناجا دو بازوی توانمند فرماندهان هستند و این دو مجموعه توانمند و ارزشمند بهترین یار و یاور فرماندهان در اجرای مأموریت‌ها هستند؛ بایستی هم افزایی این دو مجموعه روز به روز ارتقاء یابد، همچنین بازرسی در نیروی انتظامی مسئولیت خطیر و سنگینی دارد.

سرلشکر باقری در توضیح اهمیت نقش و کارکرد معاونت بازرسی ناجا گفت: نیرو‌های پلیس، چون همه جامعه با مصائب، مسائل و آسیب‌ها مواجه هستند؛ بنابراین بایستی جنبه‌های اعتقادی و معنوی در میان کارکنان ارتقاء یابد تا بتوانند بر مشکلات فائق آیند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تأکید کرد: از عزیزان روحانی و علما در سراسر کشور این مطالبه و انتظار را داریم که به گونه‌ای همراهی کنند که جنبه‌های اعتقادی و معنوی در نیروی انتظامی روز به روز توسعه یابد.

ضرورت همتاپروری در ناجا
وی با اشاره به اهمیت سلامت اداری، ادامه داد: مسئله جانشین و همتاپروری، جوان‌گرایی و تربیت کادر انقلابی برای پذیرش مسئولیت‌های آتی بسیار حائز اهمیت است و این مهم بایستی در نیروی انتظامی تحقق یابد.

سردار باقری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از اینکه این توفیق حاصل شد در ابتدای سال در این جلسه ارزشمند با حضور آحاد فرماندهان و مدیران باشم، خداوند را شاکر هستم. شاهد هستم فرمانده معظم کل قوا و مقام معظم رهبری مدظله العالی از ناجا بار‌ها و بار‌ها ابراز رضایت دارند و البته با وجود رضایت انتظار روند رشد و ارتقاء را نیز دارند؛ زیرا زمینه رشد و ارتقاء بیشتری در این نیروی ارزشمند وجود دارد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: خداوند را از این اظهار رضایت ولی امر مسلمین، فرمانده معظم کل قوا از نیروی انتظامی شاکریم و امید داریم که سال ۱۴۰۰، سالی پرخیر و برکت و تلاش و موفقیت برای همه عزیزانمان در ناجا باشد.

سرلشکر باقری اضافه کرد: لازم می‌دانم از تلاش‌ها و مجاهدت‌های فرمانده، هیئت رئیسه، معاونان، یکایک فرماندهان استان‌ها، شهر‌ها و رده‌های گوناگون نیروی انتظامی و خانواده بزرگ ناجا قدردانی کنم.

قدردانی از سربازان وظیفه
وی افزود: همچنین از سربازان عزیزی که در ناجا با وجود همه بی‌مهری‌ها، این روز‌ها مسئولیت سنگینی را در امنیت و آرامش کشور بر عهده دارند، نیز قدردانی می‌کنم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: ان‌شاءالله اقدامات عزیزانمان در ناجا موجب رضایت خداوند متعال، امام عصر (عج)، مقام معظم رهبری و ملت شریف و قدردان ایران اسلامی باشد، ما هم در ستاد کل سال به سال، بیش از گذشته تلاش می‌کنیم تا پشتیبانی و حمایت‌های مناسبی با تمرکز بر اولویت‌های اصلی ناجا داشته باشیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها