کارشناس مسائل سیاس:

غرب به تعهداتش عمل نمی‌کند/ با طرح «گام به گام» دستمان بسته می‌شود

ایمانی با بیان اینکه طرح «گام به گام» در شرایط موجود، برنامه‌ریزی اقتصادی را بیشتر از دست مسئولین ذی‌ربط خارج خواهد کرد، گفت: از این رو هیچ منفعتی برای ما نخواهد داشت.
کد خبر: ۴۵۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۲ - 10April 2021

غرب به تعهداتش عمل نمی‌کند/ با طرح «گام به گام» دستمان بسته می‌شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ناصر ایمانی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی، با بیان اینکه ایران یک تجربه مشابه با طرح گام به گام را دارد، اظهار داشت: اگر تجربه برجام نبود می‌توانستیم فکر کنیم که گام به گام طرح معقولی است و طرفین تعهدات خود را قدم به قدم عملی خواهند کرد. ایران حدود چهار سال پیش که برجام را امضا کرد نه تنها گام به گام، بلکه خیلی بهتر به تعهداتش عمل کرد.

وی با تاکید بر اینکه ایران تعهدات خود را یک جانبه و یک طرفه ظرف چند روز اجرایی کرد، افزود: البته این نوع از اجرا کردن تعهدات، یکی از اشتباهات دولت ما بود که رهبری هم اخیراً به آن اشاره کردند. به هر حال ایران به آنچه وعده داده بود عمل کرد و پایبند ماند و انتظار داشت که طرف مقابل هم همین کار را بکند؛ اما چنین چیزی هرگز محقق نشد.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه ایران تجربه این کار را دارد، تاکید کرد: آیا با این تجربه، منطقی است که دوباره همان مسیر را برویم؟ هیچ دلیل منطقی وجود ندارد. در این مرحله باید دقیقاً برعکس چیزی که چهار سال پیش انجام شد اتفاق بیفتد، یعنی آمریکا باید به یکباره به تعهدات و وعده‌هایش عمل کند؛ همچنان که ایران چهار سال پیش به یکباره تعهداتش را اجرایی کرد.

ایمانی اظهار داشت: مردم ایران دیگر اعتمادی به آمریکا و اروپا ندارند که بخواهند طرحی مثل گام به گام را بپذیرند. می‌دانیم که بعد از توافق روی طرح گام به گام غرب باز به تعهداتش عمل نمی‌کند و باز ایران مجبور خواهد شد مفادی که اجرا کرده را به حالت قبل برگرداند و باز تحریم‌ها تشدید شود و دوباره زمزمه مذاکره راه بیفتد، این چرخه پرضرر بدون هیچ منفعتی ادامه خواهد داشت.

وی اولین پیامد اجرایی کردن تعهد گام به گام را برای ایران نشان دادن ضعف دانست و خاطرنشان کرد: اگر طرح گام به گام انجام شود به منزله این است که تحریم‌ها روی ما اثر کرده و ایران تسلیم شده است. این اقدام تصویر ضعیفی از ایران خواهد ساخت و اگر قدرت‌های بزرگ جهانی احساس کنند کشوری با ضعف با آن‌ها صحبت می‌کند، موضع خود را تندتر می‌کنند.

کارشناس مسائل سیاسی معطل ماندن اقتصاد برای اجرایی شدن گام‌های تعهدات را دومین پیامد منفی این طرح برشمرد و افزود: اقتصاد بار دیگر باید منتظر بماند و ببیند عملی شدن تعهدات چگونه پیش می‌رود. رهبر انقلاب بار‌ها به این نکته اشاره کردند که اقتصاد ما باید به گونه‌ای طراحی شود و شکوفایی اقتصاد به نحوی باشد که تحریم‌ها روی اوضاع کارگر نباشند.

ایمانی با بیان اینکه توافق گام به گام در شرایط موجود، برنامه‌ریزی اقتصادی را بیشتر از دست مسئولین ذی‌ربط خارج خواهد کرد، گفت: پذیرفتن آن نه تنها منفعتی برای کشور نخواهد داشت، بلکه ضرر‌های بسیار زیادی را متوجه کشور خواهد کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها