دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

قول رئیس بنیاد شهید برای رسیدگی به پرونده شهدای محیط‌بان تا پایان رمضان

در پی شهادت دو محیط‌بان زنجانی بار دیگر وضعیت احراز شهادت شهدای خدمت به ویژه محیط‌بانان مطرح شد.
کد خبر: ۴۵۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۵:۱۹ - 14April 2021

نحوه احراز شهادت ۲ شهید محیط بان زنجانی/ قول رئیس بنیاد شهید برای رسیدگی به پرونده شهدای محیط بان تا پایان رمضانبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مدتی پیش خبر شهادت دو تن از محیط‌بانان کشور در جریان تعقیب و گریز شکارچیان غیر مجاز در زنجان موجی از تاثر و ناراحتی در بین مردم را در پی داشت. هرچند سرهنگ «جمشید محبت‌خانی» فرمانده یگان محیط زیست کشور در جریان شهادت این دو محیط‌بان زنجانی اعلام کرده بود که در سه سال اخیر روند شهادت محیط‌بانان نزولی بوده است، اما وجود حتی یک اتفاق مشابه، خسارات جبران ناپذیری را برای محیط‌بانان، خانواده‌های آنان و سازمان محیط زیست کشور به دنبال خواهد داشت. در عین حال آمار ۱۴۰ نفره از شهدای محیط‌بان که حین خدمت و درگیری با شکارچیان طبیعت در طول سال گذشته به شهادت رسیده‌اند، آمار کمی نیست.

وضعیت شهدایی که تحت عنوان «شهید خدمت» نامگذاری شده‌اند متفاوت از شهدای جنگ تحمیلی یا مدافعان حرم است. در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، شهید خدمت وجود ندارد و این عنوانی است که بنیاد شهید برای ارج نهادن به جانباختگان مشاغل پرخطر قرار داده است. چنانچه شهدای خدمت تنها از برخی خدمات بنیاد شهید بهره‌مند می‌شوند و تحت پوشش بنیاد شهید نیستند و عمده مزایای ارائه شده به خانواده آنان از سوی سازمان‌های محل خدمت صورت می‌گیرد.

یکی از موضوعاتی که در پی شهادت ماموران محیط زیست و اتفاقات مشابهی چون شهادت آتش‌نشانان و کادر درمان و مشاغل پر خطر از جمله مشاغل امدادی مطرح شد و پیش از این نیز بار‌ها درباره آن بحث و گفت‌وگو شده است، نحوه احراز شهادت در پرونده این شهداست. سرهنگ محبت‌خانی اسفند سال گذشته از روند بررسی پرونده‌های شهدای محیط‌بان گله کرده و گفته بود: حقوق خانواده شهدای محیط‌بان قطع شده است و من دلیل آن را نمی‌دانم. پنج نفر از محیط‌بانان در سه سال اخیر شهید شدند و پرونده هیچ کدام از آن‌ها در بنیاد شهید بسته نشده و مفتوح است و بابت این موضوع گله‌مند هستم.

مهر سال ۱۳۹۹ «رضا فرخی‌زاده» به عنوان مسئول هماهنگی و پیگیری امور ایثارگران سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت شهدای محیط‌بان گفته بود: از ۱۴۲ جانباخته درحوزه محیط‌بانی، ۴۲ نفر شهادتشان احراز شده و ۱۰۰ نفر دیگر بنا به دلایلی یا پرونده‌شان راکد مانده یا مورد تأیید قرار نگرفته است. محیط‌بانان شهیدی که در سال‌های اخیر شهادتشان برای بنیاد محرز شده در قطعه شهدا به خاک سپرده شده‌اند.

طبق قانون آخرین مرحله از تعیین احراز شهادت افرادی که عنوان شهدای راه خدمت به آنان اطلاق می‌شود و نهایی شدن پرونده شهدای محیط‌بان تعیین تکلیفشان با بنیاد شهید است. در همین خصوص و در جریان شهادت دو محیط‌بان در زنجان نیز باید پرونده آنان در بنیاد شهید مورد بررسی قرار گرفته و هرچه سریع‌تر برای دچار نشدن به سرنوشت دیگر پرونده شهدای راه خدمت تعیین تکلیف شود.

در همین راستا روز گذشته سرهنگ جمشید محبت‌خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در نشستی با سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران خواستار رسیدگی سریع‌تر به پرونده دو شهید زنجانی و احراز شهادت شهید خواجویی و تعیین و تکلیف پرونده شهید محیط‌بان تاج محمد باشقره شد.

اوحدی نیز در این نشست قول رسیدگی اداری به پرونده‌ها، با ابلاغ دستور به معاونت‌ها و مدیریت‌های مرتبط و نهایی شدن تمامی پرونده‌های راکد یگان حفاظت محیط‌ زیست کشور را تا پایان ماه مبارک رمضان داد.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها