ملازهی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

تلاش الکاظمی برای میانجیگری بین ایران و عربستان

تحلیلگر مسائل منطقه با بیان اینکه مصطفی الکاظمی برای میانجیگری بین ایران و عربستان تلاش می‌کند، گفت: الکاظمی تلاش می‌کند که مناسبات عراق را با عربستان و امارات بهبود بخشد و بتواند بخشی از نیازهای کشورش را از این طریق تامین کند.
کد خبر: ۴۵۱۰۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۱ - 14April 2021

تلاش الکاظمی برای میانجیگری بین ایران و عربستان«پیرمحمد ملازهی» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره سفر نخست‌وزیر عراق به عربستان و امارات اظهار داشت: عراق اساساً در موقعیت خاصی قرار دارد؛ بدین معنا که از یک سو یک هویت عربی و از سوی دیگر هویت مذهبی شیعی دارد که به ایران نزدیک است. در کنار این مسئله حضور نظامی آمریکا و اختلافاتی که جناح‌ها بر سر حضور نظامی آمریکا دارند هم مزید بر علت شده است.

وی ادامه داد: الکاظمی به‌دنبال این است که توازنی را در مناسبات منطقه‌ای خود بین عربستان و ایران و همچنین امارات و بقیه کشورهای عربی که نگاه عربیت در آنجا وجود دارد، ایجاد کند. در این فضا به نظر می‌رسد، الکاظمی تصمیم گرفته مناسبات خود را با عربستان سعودی گسترش دهد و شاید این امید را دارد که بتواند یک نقش مثبت میانجی برای بهبود مناسبات ایران و عربستان و کشورهای عربی ایفا کند.

ملازهی تصریح کرد: الکاظمی به‌دنبال چیست؟ در درجه اول فکر می‌کنم عراق را مدنظر دارد. شرایطی که الان عراق در آن قرار دارد از دید ملی‌گراهای عراقی شرایط مطلوبی نیست و باید تغییر کند. اینکه تا چه اندازه بتوانند به دو جریان کمک کنند، یکی اینکه مناسبات خود را با عربستان و امارات بهبود بخشند و بتوانند بخشی از نیازهای خود را از آن طریق تامین کنند و از طرف دیگر با ایران روابط خود را به گونه‌ای تنظیم کنند که وضعیتی که الان وجود دارد و گروه‌های مقاومتی که ایران سازماندهی کرده نتوانند تغییرات عمده‌ای را در شرایط عراق ایجاد کنند یا اگر امکان پذیر باشد اینها را جمع کنند و سلاح‌ها را از آن‌ها بگیرند و عراق را در وضعیت جدیدی قرار دهند. این هدفی است که الکاظمی و تیم او پیگیری می‌کنند و این که تا چه اندازه موفق شوند بحث دیگری است.

وی در پاسخ به این پرسش، مبنی بر اینکه سفرهای که الکاظمی به امارات و عربستان داشته است، آیا ایران نیز مورد بحث بوده است، گفت: اطلاعات زیادی در این زمینه منتشر نشده است، ولی قطعاً در پشت پرده مذاکراتی انجام شده است. اینکه عربستان سعودی حاضر شده هم در زمینه تامین برق و تجارت با عراق پیش برود و مناسبات را گسترش دهند به نظرم بی ارتباط با این مسئله نیست. در حال حاضر عراق هم به لحاظ تولید برق بعد از سقوط صدام دچار مشکل است و هم از نظر اقتصادی و اینکه کالاهای مورد نیاز مردم را مجبور هستند از ایران وارد کنند.

ملازهی افزود: عربستان سعودی که خود کشور صادرکننده مواد غذایی و کالاهای اساسی نیست، ولی پذیرفته نیازهای عراق را برطرف کند. این که از چه کانالی باشد مشخص نیست؛ ولی به هر حال کمک‌هایی به عراق در این زمینه می‌شود که این موارد بدون حساب و کتاب نیست. قطعاً در پشت پرده یکسری مذاکرات شده و الکاظمی نیازهای عراق را بیان کرده و گفته راهی جز این که از طریق ایران تامین کنیم، فعلاً نداریم مگر این که راه های دیگری پیدا شود و عرب‌ها در این زمینه کمک می‌کنند که نیازها را از ایران کاهش دهد و کانال دیگری برای تامین نیاز عراق ایجاد شود.

انتهای پیام/411

نظر شما
پربیننده ها