فرمانده گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش عنوان کرد؛

هدف‌گذاری نزاجا برای تولید شبیه‌سازی‌های پهپادی/ تجهیز پهپاد‌های ارتش به موشک‌های نقطه‌زن

امیر سرتیپ دوم حسن‌نژاد از هدف‌گذاری گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نزاجا جهت تولید انواع شبیه‌سازی‌های پهپادی در سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۴۵۱۱۱۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵ - 14April 2021

به‌دنبال تولید انواع شبیه‌سازی‌های پهپادی هستیم/ تجهیز پهپاد‌های نزاجا به موشک‌های نقطه‌زنبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ دوم «شهرام حسن‌نژاد» فرمانده گروه پهپاد حضرت ولی عصر (عج) نیروی زمینی ارتش در نشستی خبری به مناسبت ۲۹ فروردین سالروز گرامیداشت حماسه‌سازان نیروی زمینی ارتش، اظهار داشت: بدون شک یکی از برکات انقلاب شکوهمند اسلامی ایران ثبات امنیت و حفظ تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران بود که در این زمینه نیرو‌های مسلح نقش بسیار سازنده و بی‌بدیلی ایفا کردند.

وی با بیان اینکه ۲۹ فروردین ادامه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بود، افزود: در دوران پس از جنگ تحمیلی شاهد رشد و شکوفایی بیش از پیش ارتش و نیروی زمینی قهرمان هستیم. در پرتو انقلاب اسلامی و امید و نگاه خوش‌بینانه به آینده، ارتش گام به گام رشد بسیاری داشته است. امروز بهره‌برداری از علوم‌های تک در حوزه جنگال (جنگ الکترونیک)، پهپاد و سایبر از اهداف نیروی زمینی است.

فرمانده گروه پهپاد نزاجا گفت: یکی از بخش‌های مهم گام دوم انقلاب که در حقیقت ریل‌گذاری فرماندهی کل قوا در حوزه رشد و تعالی جمهوری اسلامی ایران است، علم و پژوهش است. پهپاد‌ها نتیجه علم، پژوهش و تفکر بومی ارتش و نیرو‌های مسلح ما هستند؛ این علم در کشور ما نهادینه شده و خروجی این علم و فناوری ظهور قدرت پهپادی در آجا (ارتش جمهوری اسلامی ایران) و نزاجا در زمان تحریم‌ها بوده است. زمانی که تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، در همین فضا پهپاد ارتش نزاجا نیز شکل گرفت.

امیر حسن‌نژاد با تاکید بر اینکه ادامه این روند نیاز به پشتیبانی و ممارست و ارتباط بین دستگاهی و یگان‌های پهپادی با دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دارد، افزود: صنایع داخلی نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در علم و فناوری دارد؛ وزارت دفاع و شرکت‌های وابسته به‌طور فوق‌العاده‌ای توانستند به رشد و بالندگی در حوزه پهپادی برسند؛ همچنین امروز جوانان و کسانی که می‌توانند این مسیر را نورانی‌تر و یا رشد بیشتری انجام دهند در جامعه رشد و نمو یافته‌اند.

وی تصریح کرد: نزاجا در حوزه پهپادی دارای توانمندی‌هایی است که در شرایط فعلی می‌توانند به‌طور همزمان مرز‌های جمهوری اسلامی ایران را در شمال‌شرق، جنوب‌شرق، جنوب‌غرب، غرب و شمال‌غرب پوشش دهد؛ ما به‌صورت پوشش دائمی در مرز‌های جمهوری اسلامی ایران حضور داریم و بر اساس نص صریح قانون اساسی، مبنی بر حفظ تمامیت ارضی توسط نیروی زمینی قهرمان در حوزه پهپادی انجام وظیفه می‌کنیم.

فرمانده گروه پهپاد نزاجا خاطرنشان کرد: تنها نیروی زمینی نیست که دارای پهپاد است، بلکه در سطح آجا و نیرو‌های مسلح هم این ساختار وجود دارد؛ در حوزه پهپادی بین نیرو‌های آجا یک هم‌پوشانی وجود دارد. رزمایشی که در قالب اقتدار پهپادی در سال ۱۳۹۹ در منطقه عمومی سمنان برگزار شد، نه‌تنها نشان‌دهنده اقتدار پهپادی نزاجا و آجا بود، بلکه این پیام را داشت که پهپاد به‌عنوان یک ید واحده در ارتش می‌تواند مأموریت‌های خود را در هوا در قالب یک یکان بدون سرنشین انجام دهد؛ این هم‌پوشانی در حوزه‌های جنگال‌پایه، فاوا، رزمی و تخریب دشمن در عمق و مراقبت و شناسایی می‌تواند کارآمدی بسیار خوبی داشته باشد.

امیر حسن‌نژاد با اشاره به برنامه‌های گروه پهپاد نزاجا در سال جاری گفت: در سال ۱۴۰۰ در حوزه پهپاد با تدابیر فرمانده نزاجا و نخبگان نیروی زمینی ارتش در چند حوزه هدف‌گذاری هوایی کرده‌ایم که توسعه ساختاری، سازمان و آمایش برای افزایش کیفیت رصد از جمله این برنامه‌هاست. ما در این زمینه به دنبال ایجاد یک پوشش موزائیک در مناطق مرزی هستیم و باید بتوانیم دشمن را قبل از ورود به مرز‌ها و آن‌سوی مرز‌ها متوقف کنیم؛ یکی از ابزار‌هایی که می‌تواند در حوزه ساختاری و آمایشی به ما کمک کند، قطعاً پهپاد‌ها هستند.

وی در ادامه، توسعه تجهیزات بومی را از دیگر برنامه‌های این گروه در سال جاری عنوان و بیان کرد: امروز در حوزه تجهیزات پهپادی به لبه علم رسیدیم و با تدابیر فرمانده نزاجا در سال جاری به دنبال تکمیل چرخه تولید و تأمین پهپاد و تجهیزات جانبی آن در گروه پهپاد هستیم.

فرمانده گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش توسعه نیروی انسانی متخصص را سومین برنامه این یگان برشمرد و خاطرنشان کرد: جذب، آموزش و بکارگیری و ارتقای توانمندی‌های آموزشی و علمی و میدانی جوانان از اهداف ما در سال ۱۴۰۰ است.

امیر حسن‌نژاد گفت: هر آنچه در حوزه ساختاری، تجهیزات و نیروی انسانی حاصل می‌شود در مرحله عملیات خود را به نمایش می‌گذارد؛ با توجه به مناقشات اخیر در منطقه غرب آسیا اعم از ماجرای قره باغ، تجاوزات رژیم غاصب صهیونیستی و درگیری‌های اخیر در منطقه غرب آسیا، این مسأله را برای ما پیش آورده و به عنوان هدف برای ما تعیین شده که بیش از گذشته در عملیات‌ها از پهپاد استفاده کنیم.

وی افزود: بر همین اساس در سال جاری رزمایش‌هایی را برنامه‌ریزی خواهیم کرد که گروه پهپادی در آن جزو محور‌های اصلی باشد. در کنار سایر توانمندی‌های نزاجا اعم از توان واکنش سریع، رژه‌ای، توپخانه و هوانیروز، پهپاد به‌عنوان یک پازل تکمیل کننده در حوزه آمادگی و توان رزمی می‌تواند به نیروی زمینی کمک کند.

فرمانده گروه پهپاد نزاجا خاطرنشان کرد: آنچه مشخص، شفاف و قابل درک است این است که پهپاد‌ها در نبرد‌های آینده نقش بسیار تاثیر گذاری بر صحنه عملیات خواهند داشت و ان‌شاءالله نیروی زمینی بتواند مانند قبل بتواند از این توانمندی خود استفاده کند و برای مردم شریف ایران به‌ویژه در مناطق مرزی امنیت، ثبات و آرامش را به همراه داشته باشد.

امیر حسن‌نژاد در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تنوع پهپاد‌های مورد استفاده در گروه پهپادی ارتش بیان کرد: ما دارای پرنده‌های مراقبتی، شناسایی و رزمی هستیم که پرنده‌های رزمی نیز در دو نوع نقطه‌زن (مجهز به موشک) و انفجاری هستند. همچنین به دنبال ایجاد سامانه‌های فاوایی و سامانه‌های جنگال هستیم.

وی با تأکید بر اینکه پرنده‌های ما باید چندمنظوره باشند، ادامه داد: امروزه پهپاد‌ها باید بتوانند همزمان عملیات‌های شناسایی، مراقبت و انهدام هدف و همچنین ارزیابی عملیات را انجام دهند و نیروی زمینی نیز به دنبال تجهیز سامانه‌های پهپادی خود به پرنده‌های چندمنظوره است. با توجه به توانمندی‌های علمی موجود دستیابی به این هدف دور از دسترس نیست و ان‌شاءالله در سال ۱۴۰۰ در این زمینه در نزاجا حرف‌های خوبی خواهیم شنید.

فرمانده گروه پهپاد نزاجا در پاسخ به پرسش دیگری درباره مداومت پروازی پهپاد‌های گروه پهپادی نزاجا گفت: مداومت پروازی یک پرنده خیلی شرط نیست، بلکه این مهم است که وقتی پرنده‌ای پس از چهار ساعت مداومت پروازی، فرود می‌آید، پرنده‌ای دیگر بلافاصله پرواز کند و جایگزین شود. در شرایط فعلی مداومت ۲۴ ساعته را با یک نوع پرنده می‌توانیم داشته باشیم.

امیر حسن‌نژاد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت پژوهشکده پهپاد گروه پهپاد نزاجا گفت: در این پژوهشکده دو کار انجام می‌دهیم؛ یکی مطالعه علوم نظری و دیگری پیگیری مباحث صنعتی؛ در این پژوهشکده علاوه بر بررسی علم جدید پهپادی در دنیا و نوع عملکرد و سامانه‌هایی که مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و تولید محتوای پژوهشی، نیازمندی‌های حوزه پهپاد را رصد و آن‌ها تبدیل به ایده و سپس محصول می‌کنیم. در همین زمینه ایده‌ای که در سال ۱۴۰۰ به دنبال آن هستیم، تولید انواع شبیه‌سازی‌های پهپادی است.

فرمانده گروه پهپاد نیروی زمینی ارتش در پایان از حضور یگان‌هایی از گروه پهپادی ارتش در رژه روز ۲۹ فروردین خبر داد و گفت: برای اولین‌بار در نزاجا با تدابیر خلاقانه فرماندهی محترم نیرو و هیئت رئیسه نیرو در رژه ۲۹ فروردین به‌صورت محمول شرکت خواهیم کرد و قسمتی از توان خود را به نمایش خواهیم گذاشت.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار