تحلیل/

هدف عاملان عملیات خرابکارانه در سایت نطنز

عملیات خراب‌کارانه اخیر در سایت نطنز نشان از اراده دشمن برای توقف مسیر پُرقدرت و شتابان برنامه هسته‌ای ایران دارد که هرگز به هدف واهی خود نخواهند رسید.
کد خبر: ۴۵۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۶ - 15April 2021

هدف عاملان عملیات خرابکارانه در سایت نطنزگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: عملیات خراب‌کارانه اخیر در سایت نطنز که رییس سازمان انرژی اتمی از آن به «تروریسم هسته‌ای» یاد کرد، نشان از اراده دشمن برای توقف مسیر پُرقدرت و شتابان برنامه هسته‌ای ایران دارد. نیویورک‌تایمز مدعی شده یک انفجار از پیش‌برنامه‌ریزی‌شده سیستم برق‌رسانی به سانتریفیوژ‌ها را قطع کرده است.

با توجه به رد پای رژیم صهیونیستی در ترور دانشمندان هسته‌ای، ویروس اکستاس‌نت و انفجار سال گذشته در ساختمان مونتاژ سانتریفیوژ‌ها در نطنز؛ عموم تحلیل‌گران داخلی و خارجی، این رژیم را عامل حادثه اخیر قلمداد کرده‌اند. در عین حال که اگر آمریکا نیز عامل مستقیم این حادثه قلمداد نشود، حداقل باید به اطلاع‌داشتن کاخ سفید از این خراب‌کاری اذعان داشت.

رژیم صهیونیستی به طور هم‌زمان دو هدف را از این خراب‌کاری دنبال می‌کند. هدف اول توقف در پیشبرد فنی برنامه هسته‌ای و کاهش سرعت غنی‌سازی اورانیوم که فی‌نفسه برای این رژیم موضوعیت دارد.

هدف دوم، اعلام این پیام به آمریکا و اروپاست که اگر آن‌ها مطالبات این رژیم را در جریان مذاکرات برجامی مد نظر قرار ندهند رژیم صهیونیستی، خود در راستای تحقق اهدافش عمل خواهد کرد و بدین ترتیب مطلوبیت‌هایش را به جریان مذاکرات تحمیل می‌کند.

به گزارش اندیشکده تبیین، آمریکا نیز بی‌شک از خراب‌کاری اخیر منتفع می‌شود. زیرا اخلال در رشد برنامه هسته‌ای به مثابه اهرم فشار ایران در مذاکرات هم آمریکا را از تسریع در رفع تحریم‌ها بی‌نیاز می‌کند و فرصت بیشتری به این دولت برای اعمال فشار فراهم می‌سازد و هم امکان چانه‌زنی بر سر اینکه تحریم‌های کمتری برطرف شود را به این دولت می‌دهد.

برخلاف دیدگاهی که گمان می‌کرد رویکرد دولت بایدن مانع خراب‌کاری‌های رژیم صهیونیستی می‌شود، هم‌چنان‌که پیش‌بینی می‌شد دولت جدید آمریکا نظر منفی نسبت به اخلال‌گری‌های این رژیم در برنامه هسته‌ای ایران ندارد. زیرا در این صورت رژیم صهیونیستی به عنوان «پلیس بد» ایفای نقش کرده و آمریکا نیز از این حوادث برای وادارسازی ایران به کاهش مطالباتش سود می‌برد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار