یادداشت/ موسی‌الرضا عبداللهی

تحقق اندیشه دفاعی اسلام در دفاع مقدس

نظریه جهاد و دفاع که از منظر قرآن و شریعت، نهادینه کردن اندیشه ولایت‌پذیری در جامعه است در دوران دفاع مقدس در جامعه عینیت یافت و مبنای مکتب جهادی رزمندگان اسلام در نهضت امام خمینی (ره) شد.
کد خبر: ۴۵۱۲۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۸ - 15April 2021

گروه‌استان‌های دفاع‌پرس _ موسی‌الرضا عبداللهی؛ در نگاه اول تفکر جهادی، جنگ و دفاع بر خودمحوری دنیوی پایه‌گذاری شده و هدف حکام و عالمان هدایت کننده جنگ در چارچوب فواید مادی است. این حاکمان بر اساس همین اندیشه افکار عمومی را به خدمت می‌گیرند تا به اهداف خود برسند.

در نگاه دوم جنگ و دفاع از منظر ادیان، بیشتر بر محور مبانی اخروی استوار است و اسباب ایجاد انگیزه برای جهاد و دفاع در مردم از منظر کسب سعادت اخروی دنبال می‌شود و همین امر زمینه‌های دعوت مردم به دفاع خواهد شد.

در نگاه سوم که ریشه قرآن و اسلامی دارد، اندیشه دفاعی و جهادی بر مبنای خدامحوری دنیوی و خدامحوری اخروی پایه‌گذاری شده است. در این تفکر خُلقیّات و اندیشه‌های مردم برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی بر محور نابودی زمینه‌های رذائل و زشتی‌ها در رفتار عامه جامعه صورت می‌گیرد تا زمینه‌های رشد فضائل ممدوح در سطح جامعه گسترش پیدا کند. کلید واژه این اصول را باید در خدامحوری یافت تا مردم را از شرک‌ورزی دور نگهدارد.

این اندیشه سبب می‌شود تا مردم روحیه دفاعی و جهادی خود را بر محور عبودیّت و ربوبیّت الهی پایه‌ریزی کنند. ثمره این اندیشه، کسب کمالات دنیوی و اخروی است و برای بدست آوردن رضایت الهی که در سایه آن سعادت دو دنیا تأمین می‌شود به دنبال اندیشه دفاعی هستند. شاخصه‌ای که پس از بعثت نبی‌اکرم (ص) مبنای اصول دفاع و جهاد قرار گرفت و خدامحوری دنیوی و اخروی جزو مکتب جهادی شد. اینگونه بود که به دست پیامبر اسلام (ص) مکتب جهادی توحیدی بنا نهاده شد تا تأمین کننده سعادت بشر در دنیا و آخرت باشد.

با این نگرش، عنصر تربیت جهادی با نگاه توحیدی، شاخص‌ترین معیار تربیّت جهادی شد و در سایه توحید و عبودیّت اجتماعی، زمینه‌های تعاملات دنیوی و اخروی انسان‌ها فراهم آمد. این نوع تربیّت سبب شد تا نگاه و اندیشه انسان‌ها به جنگ، جهاد و دفاع بر نفی شرک قرار گیرد و برای حفظ هویّت دینی، فرهنگی خویش در مقابل استبداد فکری و اعتقادی استقامت کنند. با تعیین این اصول، تاریخ بشر ثابت کرد که انسان‌های خدا محور به دنبال تطبیق‌سازی رفتار خود در تمام افعال با ربوبیّت تشریعی خدامحور هستند که تعیین کننده مرز جهاد خود با هواهای نفسانی و شیطان است.

مفهوم نظریه جهاد و دفاع از منظر قرآن و شریعت، نهادینه کردن اندیشه ولایت‌پذیری در جامعه است. این اصل مُتقَن که در دوران دفاع مقدس به جامعه تزریق شد مبنای مکتب جهادی رزمندگان اسلام در نهضت امام خمینی (ره) گردید تا از طریق آن به خدامحوری دنیوی و اخروی دست پیدا کنند و خود را سعادتمند سازند. این شاخصه و معیار به عنوان تضمین کننده سعادت بشر برای تربیت جهادی نسل‌های آینده باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار