یادداشت/ سیروس فتح‌اله

مذاکرات فرسایشی برجام به نفع هیچ‌کس نیست

اگر آمریکایی‌ها و غربی‌ها با طولانی کردن روند مذاکرات می‌خواهند سیاست شکست‌خورده ترامپ را دنبال کنند، سخت در اشتباه هستند؛ چون تهران توانسته است تا حد زیادی با تکیه بر توان داخلی تحریم‌های آمریکا را خنثی کند.
کد خبر: ۴۵۱۶۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۳:۲۳ - 19April 2021

مذاکرات فرسایشی برجام به نفع هیچ‌کس نیستگروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سیروس فتح‌اله؛ «جمهوری اسلامی ایران» بعد از 20 ماه مذاکره بر سر مسائل صلح‌آمیز هسته‌ای بالاخره در 23 تیر سال 1394 توافق هسته‌ای موسوم به برجام را (برنامه جامع اقدام مشترک) با گروه 5+1 به امضا رساند که طبق توافق‌نامه قرار بر این شد تا طرفین توافق بی‌ کم و کاست به تعهدات خود عمل کنند و هیچ کدام از طرفین حق ندارد به‌صورت یکجانبه از آن خارج شود یا در اجرای تعهدات خود کوتاهی کند.

اما از آنجا که برای همه مثل روز روشن بود، طرفی مثل آمریکا در این توافق حضور داشت که خودش را کدخدای جهان می‌دانست و هر کاری که دوست داشت، انجام می‌داد. پیش‌بینی‌ها درست بود، آمریکا به توافق پایبند نماند؛ چون «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت این کشور زیر میز برجام زد و به‌صورت یک‌جانبه و خودسرانه از آن خارج شد و مدعی شد که آمریکا با امضای این توافق به ایرانی‌ها امتیاز زیادی داده است.

بنابر این، ترامپ 18 اردیبهشت 1397 در یک نشست خبری اعلام کرد که آمریکا به‌صورت رسمی از این توافق خارج شد و با بازگشت تحریم‌ها و اعمال تحریم‌های جدید سیاست فشار حداکثری را علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخت؛ سیاستی که هرچند زندگی و معیشت ایرانی‌ها را با سختی‌های فراونی مواجه ساخت؛ اما به اذعان خود آمریکایی‌ها مقاومت ملت ایران این سیاست را با شکست اساسی مواجه ساخت و ترامپ بدون اینکه ایرانی‌ها سر میز مذاکره بکشاند، دوره ریاستش با شکست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تمام شد و از کاخ سفید اخراج شد.

اما از آنجایی که مذاکره با ایران و کشاندن این کشور بر سر میز مذاکره برای رؤسای جمهور آمریکا امتیاز محسوب می‌شود، رئیس جمهور جدید این کشور که در رقابت انتخاباتی دونالد ترامپ جمهوری‌خواه را شکست داده بود، به‌محض اینکه وارد کاخ سفید شد، پرونده بازگشت به برجام را کلید زد و خواهان بازگشت به آن شد.

اما با توجه به اینکه آمریکا از برجام خارج شده بود و دیگر عضوی از برجام نبود، نشست احیای برجام یا بازگشت آمریکا به این توافق، بدون حضور نماینده آمریکا در وین برگزار شد و البته این نشست هنوز ادامه دارد، ایران تاکید داشت که تا قبل از رفع تحریم‌ها، ایران در نشست با آمریکا حضور نخواهد یافت.

ایرانی‌ها در این نشست‌ها تاکید کردند که لغو کلیه تحریم‌های آمریکا که در دوران رئیس‌جمهور گذشته آن کشور وضع شده‌اند، گام ضروری‌ برای احیای برجام بوده و تنها پس از راستی‌آزمایی لغو این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد تا اقدامات جبرانی خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام بازگردد.

در همین خصوص، حضرت امام خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در محفل مجازی انس با قرآن رهنمودهایی پیرامون مذاکرات وین مطرح کردند که این رهنمودها باید نصب العین مذاکره کنندگان کشورمان قرار گیرد؛ ایشان با بیان اینکه سیاست کشور معلوم است، فرمودند: «سیاست کشور را در مورد برجام و تحریم‌ها اعلام کرده ایم و به مسئولین هم از نزدیک و هم با نوشته و هم در جلسات و هم در صحبت عمومی گفته ایم و سیاست کشور معلوم است. تشخیص مسئولین این است که مذاکره کنیم تا این سیاست را اعمال کنیم. ما بحثی در این زمینه نداریم ولی باید مراقبت شود که مذاکره فرسایشی نباشد و طوری نباشد که طرف‌ها مذاکره را کش دهند چون این برای کشور ضرر دارد.»

حضرت‌ امام خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری رویکردهای مذاکراتی آمریکا فرمودند: «این که آمریکایی‌ها هی اسم مذاکره با ایران می‌آورند، اینجور نیست که آمریکا بخواهد مذاکره کند تا اینکه حرف حقی را قبول کند. نه، می‌خواهد مذاکره کند تا یک حرف باطلی را تحمیل کند.»

به‌نظر می‌رسد، فرسایشی کردن روند مذاکرات وین از سوی آمریکایی‌ها و غربی‌ها پیگیری سیاست‌های قبلی است. این در حالی است که جمهوری اسلامی یک خواسته منطقی و روشن دارد و آن هم لغو تمامی تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی دولت آمریکا است؛ اما می‌بینیم که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا، در نخستین واکنش خود به مذاکرات وین، ضمن استقبال از حضور ایران در وین، برای احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، تاکید کرد که به نظر او آمریکا هرگز نباید از این توافق خارج می‌شد؛ اما گفت که من فکر می‌کنم هنوز برای قضاوت درباره (این مذاکرات) زود است، اما ما همچنان در حال مذاکره هستیم.

در پایان باید گفت که فرسایشی کردن مذاکرات به نفع هیچ کس نیست و آمریکایی‌ها باید به خواسته منطقی و قانونی ایرانی‌ها پاسخ مثبت دهند و اگر به دنبال تداوم سیاست شکست‌خورده ترامپ هستند، بدانند که تهران توانسته تا حد زیادی بر فشارهای تحریمی غلبه کرده و با شرایط تحریمی سازگار شود.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها