عبدالباری عطوان/یادداشت

الحوثی‌ها به خداوند توکل می‌کنند و سعود‌ی‌ها به آمریکا/ عربستان در شن‌های داغ یمن غرق می‌شود

عبدالملک حوثی گفت: تکیه‌گاهش تنها خداوند است اما دشمنان یمن بر آمریکایی‌ها تکیه می‌کنند. این سخنرانی عبدالملک الحوثی برای بسیج مردم بود و پیوسته از حتمی بودن پیروزی و شکست سازشکاران خبر داد.
کد خبر: ۴۵۱۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱ - 21April 2015

الحوثی‌ها به خداوند توکل می‌کنند و سعود‌ی‌ها به آمریکا/ عربستان در شن‌های داغ یمن غرق می‌شود

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، با بررسی سخنرانی یکشنبه عبدالملک الحوثی، رهبر انصارالله درمییابیم که بحران یمن طولانیمدت خواهد بود و آتش جنگ در یمن روز به روز شعلهورتر خواهد شد همچنین به این نتیجه میرسیم که راهحل سیاسیای برای حل این بحران در آینده نزدیک مشاهده نمیشود. از 24 روز پیش تاکنون خبری از عبدالملک الحوثی نبود و در این میان برخی رسانهها ادعا میکردند وی بر اثر حملات هوایی کشته شده است اما وی روز یکشنبه در تلویزیون المسیره ظاهر شد و به سخنرانی درباره تحولات یمن پرداخت.

اما عبدالملک الحوثی به هیچ عنوان بحث یا طرحی برای سازش به میان نیاورد و به هیچوجه نه امتیازی داد و نه از مواضع خود عقبنشینی کرد و البته هیچ نشانهای از ترس در او به دلیل حملات شدید هوایی ضدیمن قابل مشاهده نبود. او در تمام این سخنرانی به آیات قرآنی استشهاد کرده و تنها از خداوند درخواست یاری کرد و از ستم و تجاوزها در حق مردم یمن سخن گفت و خواستار پایداری مردم شد.

وی تاکید کرد تکیهگاهش تنها خداوند است اما دشمنان یمن بر آمریکاییها تکیه میکنند. این سخنرانی عبدالملک الحوثی برای بسیج مردم بود و پیوسته از حتمی بودن پیروزی و شکست سازشکاران خبر داد. او گفت: آمریکاییها در اتاق عملیات ضد مردم یمن حضور دارند. به طور کلی وی محورهای سخنرانی خود را به گونه بسیار حسابشدهای پیش برد.

نکته قابل توجه در این سخنرانی این بود که وی بههیچوجه سخنی از عبدربه منصور هادی، رئیسجمهوری مستعفی یمن و همچنین خالد بحاح، معاون هادی که قبلا شخصیتی مورد قبول انصارالله بود، سخنی به میان نیاورد و گفت: کسی که مشروعیت دارد، حق با او است و منبع مشروعیت نیز قرآن است و اساس مشروعیت نیز مقابله با متجاوزان. عبدالملک الحوثی در سخنرانی حدود 40 دقیقهای خود بشدت به عربستان و متحدان آن حمله و تهدید کرد برای دفاع از یمن از همه گزینههای موجود استفاده میکند و در عین حال به غربیها درباره فعالیتهای سازمان القاعده در یمن هشدار داد و گفت این سازمان تروریستی بیشترین سود را از حوادث جاری یمن میبرد و به نوعی میخواست بگوید خطر تکفیریهای القاعده در یمن از خطر داعشیها کمتر نیست.

چیزی که میدانیم این است که دامنه جنگ در یمن در حال گستردهتر شدن و فرصتهای راهحل سیاسی در حال کاهش یافتن است و با این اوضاع احتمال دارد جنگ در یمن هفتهها یا ماهها یا حتی سالها ادامه یابد و البته حمله زمینی به یمن پس از خودداری پاکستان از وارد شدن به آن همچنین تعلل مصر در این کار و تاکید ترکیه بر راهحلهای سیاسی نیز بعید به نظر میرسد. عربستانسعودی بتدریج در حال غرق شدن در شنهای روان و داغ یمن است و این روزها خود را میبیند که در کنار سازمان القاعده با یک گروه دیگر در یمن میجنگد و در عین حال سخنگوی نیروهای نظامی عربستان هر روز از تلفات ارتش این کشور در جنگ یمن سخن میگوید و در این میان بعید نیست گروه انصارالله برای پاسخگویی به حملات بر ضد خود از موشکها و توپهای دوربرد استفاده کند.

یمن در حال حاضر تبدیل به بار سنگینی بر دوش عربستان شده است؛ عربستان در حال حاضر که مشغول جنگ در یمن است همچنین پس از پایان این جنگ، ناچار است این بار سنگین را بر دوش بکشد البته هرچه زمان این جنگ طولانیتر شود، هزینههای مادی و انسانی بیشتری بر عربستان تحمیل میکند و حتی پس از توقف این جنگ نیز عربستان برای جلب توجه یمنیها باید هزینههای بازسازی یمن را بپردازد و میلیاردها دلار در این کشور سرمایهگذاری کند، در این میان مشکل دیگری که وجود دارد این است که به دلیل کاهش قیمت نفت، درآمدهای عربستان کاهش یافته و در نتیجه این نیز مشکل دیگری برای مقامهای عربستانی است.

*تحلیلگر برجسته مسائل منطقهای

انتهای پیام/ک.ح
 

نظر شما
پربیننده ها