دانشجوی هسته‌ای عملیات بازی‌دراز

هوش سرشاری داشت. توانسته بود در رشته فیزیک هسته‌ای در دانشگاه قبول شود، اما با شروع غائله کردستان و بعد از آن جنگ تحمیلی، راه دیگری را انتخاب کرد.
کد خبر: ۴۵۱۹۵۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵ - 19April 2021

دانشجوی هسته‌ای عملیات بازی‌دراز

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، در قالب بورسیه فیزیک هسته‌ای وارد دانشکده علوم دانشگاه تهران شد. حدود ۸۰ واحد را گذرانده بود که با آغاز غائله کردستان همراه با شهید بروجردی و حاج احمد متوسلیان به این منطقه رفت. با شروع جنگ تحمیلی هم درنگ را جایز ندانست و به‌سوی جبهه شتافت.

ازآنجاکه لیاقت و شجاعت غلامعلی پیچک در درگیری‌های کردستان آشکارشده بود، به‌عنوان فرمانده محور غرب کشور منصوب شد. درواقع، او فرمانده‌ای است که در کارنامه جهادی‌اش شکست محاصره سنندج، پاک‌سازی بانه و فتح بازی‌دراز دیده می‌شود.

شهید پیچک همچنین فرماندهی عملیات بازی‌دراز را بر عهده داشت. هنر او این بود که توانست سپاه و ارتش را باهم هماهنگ کند و این هماهنگی منجر به موفقیت‌آ‌میز بودن عملیات بازی‌دراز شود.

درباره شهید

شهید غلامعلی پیچک در سال ۱۳۳۸ در تهران متولد شد. او در بیست و دوم آذرماه سال ۱۳۶۰، با سمت مسئول طرح و برنامه‌ریزی قرارگاه در گیلان غرب براثر اصابت گلوله توسط نیرو‌های عراقی در عملیات مطلع‌الفجر شهید شد. مزارش در بهشت‌زهرا قطعه ۲۴ ردیف ۱۱۹ واقع است.

درباره عملیات

ارتفاعات سخت‌گذر بازی‌دراز با قله‌های بلند، شیب‌های تند و بریدگی‌های ممتد از اهمیت ویژه‌ای در منطقه مرزی استان کرمانشاه برخوردار است. پس از تصرف این مناطق از سوی نیرو‌های عراقی، در اواخر سال ۵۹ و در حدود سه ماه کار نیرو‌های شناسایی سپاه پاسداران، قرارگاه مقدم غرب سپاه پاسداران و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طراحی کردند که بانام عملیات بازی‌دراز در تاریخ اول اردیبهشت‌ماه سال ۶۰ آغاز شد و به مدت ۸ روز طول کشید. در این عملیات نیرو‌های اسلام توانستند چند قله مهم باز‌ی‌دراز را از تصرف دشمن برهانند.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها