واکنش گروه‌های سیاسی عراقی به عدم تمایل آمریکا برای خروج از عراق

اظهار نظر جدید مقام نظامی آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن تصمیمی برای عقب نشینی از عراق ندارد سبب واکنش گروه‌های سیاسی عراقی شده است.
کد خبر: ۴۵۲۸۰۵
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۱ - 24April 2021

واکنش گروه‌های سیاسی عراقی به عدم تمایل آمریکا برای خروج از عراقبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، روزنامه ملیتاری تایمز آمریکا امروز (شنبه) گزارش داد در حالی که آمریکا آماده عقب نشاندن دو هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی خود از افغانستان است، کینیث مکنزی فرمانده ستاد مرکزی آمریکا اعلام کرد که فعلاً طرحی برای آغاز عقب نشینی مشابه برای خروج ۲۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا در عراق وجود ندارد.

مکنزی درباره ادامه حضور نظامی آمریکایی در عراق گفت که آمریکا به همراه ناتو در عراق می‌ماند تا با داعش مبارزه کند.

وی تاکید کرد عراق خواهان ادامه حضور نیرو‌های آمریکایی در این کشور است و واشنگتن برنامه‌ای برای کاهش شمار نیروهایش ندارد.

این حرف‌های مقام نظامی آمریکایی سبب واکنش‌هایی از سوی برخی گروه‌های سیاسی عراقی شده است.

غضنفر البطیخ از رهبران ائتلاف فتح عراق امروز شنبه از دولت عراق خواست که در این باره توضیح بدهد.

وی افزود: مصوبه پارلمان عراق درباره خروج نظامیان آمریکایی از عراق الزام آور است و دولت عراق باید آنرا اجرا کند. دولت عراق باید درباره اظهارات مقام آمریکایی مبنی بر اینکه ادامه حضور آمریکا در عراق به خواست بغداد است، توضیح بدهد، زیرا این مغایر با آنچه گروه‌های سیاسی با دولت قبل از تشکیل و پس از آن توافق کرده اند، است.

غضنفر گفت: سکوت دولت عراق درباره توضیح یا واکنش به اظهارات مقام آمریکایی مشکوک است و این سبب خواهد شد که پارلمان و گروه‌های سیاسی به موضع گیری و تحرک جدید در قبال این رویکرد دولت عراق، روی آورند.

شیخ قیس الخزعلی دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق هم در توییتی به اظهارنظر مقام نظامی آمریکایی مبنی بر اینکه دولت عراق خواستار ادامه حضور نظامیان آمریکایی در عراق است، واکنش نشان داد.

در این توییت آمده است: سخنان اخیر فرماندهی نیرو‌های آمریکایی دلیلی آشکار است بر اینکه دولت آمریکا جدیتی برای خارج کردن نیرو‌های خود از عراق ندارد. در صورتی که دولت عراق نسبت به این سخنان واکنشی نشان ندهد و آنرا تکذیب نکند، مشخص می‌شود که آن‌ها در سخنان خود مبنی بر اینکه خواستار خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق هستند، صادق نیستند و آنچه که در آشکار مطرح می‌کنند با آنچه که در خفا انجام می‌دهند متفاوت است. آمریکایی‌ها ثابت کرده‌اند که زبان گفتگو با آن‌ها نفعی ندارد و تنها راهی که برای اخراج آن‌ها از عراق باقی مانده، عمل کردن به شیوه مبارزان افغان است.

مختار الموسوی عضو کمیسیون امنیت پارلمان عراق هم گفت: نقش نظارتی پارلمان در زمینه بیرون راندن نظامیان خارجی ضعیف است. پارلمان در قبال اقدامات دولت ضعیف عمل می‌کند این ضعف مجلس عراق سبب شده است که دولت دست بالا را بر پارلمان داشته باشد.

وی افزود: ریاست پارلمان عراق با دولت در موضوعات ملی تعارف می‌کند. باید پرونده بیرون راندن نظامیان امریکایی به طور جدی با دولت پیگیری شود تا از به حاشیه رفتن نقش پارلمان ممانعت به عمل آید و اجازه برتری جویی دولت بر پارلمان داده نشود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار