فتح محکم‌ترین و بزرگترین دژ مأرب/ انصارالله در ۳ کیلومتری شهر

پیروزی‌ها و پیشروی‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در اطراف مأرب ادامه دارد و آن‌ها لحظه به لحظه به فتح این شهر راهبردی و مهم که آزادسازی آن به‌مثابه اعلام شکست جنگ ریاض علیه یمن خواهد بود، نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند.
کد خبر: ۴۵۳۲۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸ - 27April 2021

فتح محکم‌ترین و بزرگترین دژ مأرب/ انصارالله در ۳ کیلومتری شهر

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، روزنامه الاخبار در گزارشی با اشاره به فتح «الطلعه الحمراء» به‌عنوان مستحکم‌ترین و بزرگ‌ترین دژ حامی شهر مأرب به دست نیرو‌های صنعا آورده است: فتح «الطلعه» به‌مثابه فرصتی برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای حرکت با سرعت بیشتر به‌سوی شهر مأرب است.

فتح «الطلعه الحمراء» به‌عنوان مهم‌ترین دژ مأرب و بزرگ‌ترین آن به دست نیرو‌های صنعا، عقربه‌های ساعت آزادسازی شهر را به سمت و سویی سوق داده است که هرگز امکان بازگشت به عقب نیست حتی اگر نیرو‌های وابسته به ائتلاف سعودی و امارات همه نیرو‌های خود را جمع کنند.

مرحله پس از فتح «الطلعه الحمراء» مانند قبل از آن نخواهد بود چه از حیث مواضعی که در دسترس‌تر برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن خواهد بود یا امکان سیطره بر جاده امدادی راهبردی یا تسلط آتشباری بر تپه‌های باقیمانده اطراف شهر مأرب.

با سقوط الطلعه الحمراء به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین دژ حامی شهر مأرب همه آمال و آرزو‌های ائتلاف سعودی برای به دست گرفتن زمام امور در جبهه‌های اطراف شهر بر باد رفت.

سقوط این منطقه به‌مثابه سقوط «الجبل الاحمر» مشرف به شهر «عمران» در هفت سال قبل بود.

فتح «الطلعه الحمراء» به‌عنوان مهم‌ترین و پیچیده‌ترین دژ امکان تسلط بر جاده‌های امداد رسانی راهبردی را می‌دهد که مهم‌ترین آن‌ها خط «صرواح مأرب» است.

این سبب خواهد شد که تپه‌های باقیمانده اطراف ورودی‌های غربی و شمال غربی شهر مأرب زیر آتش نیرو‌های پیروز یعنی صنعا قرار بگیرند.

از الطلعه الحمراء نیرو‌های صنعا می‌توانند که مسافت را کوتاه کنند و به‌سوی شرق و تپه «البس» و از آنجا به‌سوی «الدحله السفلی» و «حمه المقهوی» نزدیک به «حمه المصاریه» مشرف به مناطق غربی مأرب پیشروی کنند و مسیر حرکت نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به‌سوی بیمارستان نظامی در شهر فراهم می‌شود.

از «الطلعه الحمراء» و تپه‌های اطراف آن به‌ویژه در شرق آن امکان پیشروی به‌سوی منطقه «الجفینه» پس از سیطره کامل بر «البلق القبلی» فراهم می‌شود.

فتح «الطلعه» برای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فرصت پیشروی به‌سوی مأرب را از چند محور فراهم می‌کند و همه خطوط دفاعی نیرو‌های «هادی» را در اطراف شهر شکننده می‌کند حتی اگر آن‌ها خاک‌ریز و خندق‌هایی ایجاد کنند.

این خسارت بزرگ که نیرو‌های «هادی» به آن مطابق معمول اذعان نکردند چند روز پس از فتح جبهه «المشجح» واقع در شمال غرب مأرب به‌طور کامل تحت کنترل نیرو‌های صنعا انجام می‌شود تا نبرد به منطقه «المیل» واقع در شمال غرب شهر کشیده شود.

این تحول نظامی ظرف چند ساعت با پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در شرق «الطلعه الحمراء» و سقوط مواضع مهم در همان جبهه به دنبال تسلیم شدن نیرو‌های «تیپ ۱۲۵» وابسته به «هادی» که از بامداد شنبه گذشته به محاصره درآمدند، رخ داد.

این نیرو‌ها پس از اینکه در معرض حمله هوایی قرار گرفتند اعلام کردند که در کنار ارتش و کمیته‌های مردمی یمن می‌جنگند.

با وجود اینکه نبرد در شرق «الطلعه» شدید بود و نیرو‌های هادی صد‌ها نفر از عناصر خود را وارد جنگ کردند، اما شبه نظامیان سلفی تحت فشار نظامی شدید نیرو‌های صنعا به‌سرعت دچار فروپاشی شدند.

این نیرو‌ها هنگام عقب نشینی به اطراف «الطلعه الحمراء» در معرض حمله توپخانه‌ای شدید شبه نظامیان «الاصلاح» قرار گرفتند که در کنار آن می‌جنگند و از پشت خنجر خوردند.

منابع قبیله‌ای در مأرب به الاخبار گفتند که نیرو‌های هادی و شبه نظامیانی که همراه آن‌ها در شرق «الطلعه الحمراء» می‌جنگیدند، پس از عقب نشینی زیر حملات شدید ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، از سوی رفقای خود در حزب «الاصلاح» خنجر خوردند.

این منابع بیان کردند: بیشتر این نیرو‌های سلفی وابسته به «حمدی شکری» سرکرده وابسته به سعودی و از استان‌های «لحج» و «ابین» در جنوب یمن هستند.

الاخبار گزارش داد: نیرو‌های صنعا با پیشروی شامگاه شنبه در «تبه الدحله» مشرف به تپه «البس» و مشرف به خطوط امداد رسانی تشکیلات وابسته به ائتلاف نیرو‌های هادی را در «الطلعه الحمراء» به محاصره درآوردند و سپس بامداد یکشنبه از سه محور شروع به ورود به الطلعه الحمراء و اطراف آن کردند.

در نبردی که ۱۲ ساعت به طول کشید، استحکامات نیرو‌های «هادی» فرو ریخت و ده‌ها نفر از عناصر آن پا به فرار گذاشتند و به شهر مأرب بازگشتند و این سبب شد که برخی مواضع در الطلعه الحمراء مانند موقعیت «الشهداء» و تپه «البیضاء» به دست نیرو‌های صنعا بیافتد.

علاوه بر آن رخنه جدید و بزرگ در شرق الطلعه رخ داد و آن‌ها به‌سوی شرق «الشعب الاحمر»، «ام قباقیب» و «ام نخاریر» پیشروی کردند.

الاخبار می‌نویسد: منابع نزدیک به نیرو‌های «هادی» آنچه رخ داده است را خیانت قلمداد کردند و فاش کردند که برخی از فرماندهان برخی گردان‌ها از نیرو‌های خود خواستند که موقعیت‌های خود را ترک کنند و در اطراف «الطلعه» از سمت شرق مستقر شوند.

درباره شعاع سیطره برخی از مناطق اعلام کردند که نیرو‌های هادی همچنان در اطراف «الطلعه الحمراء» پس از سیطره ارتش و کمیته‌های مردمی بر هشتاد درصد آن مسلط هستند و نبرد در شرق الطلعه ادامه دارد، اما این اهمیت نظامی پس از سقوط همه بلندی‌های آن به دست نیرو‌های صنعا ندارد.

با وجود حملات سنگین هوایی که بیش از ۵۰ حمله از سوی ائتلاف سعودی به جبهه‌های درگیر در اطراف مأرب طی ۴۸ ساعت گذشته شده است، نبرد الطلعه الحمراء با شروع پیشروی نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های «ملبوده»، «العطیف»، «وادی البراء»، «الزور»، «الحماجره» و بخش‌های باقیمانده از «البلق القبلی» شروع شد و عملیات با توجه به استحکامات و تپه‌های بلند، دشوار می‌نمود.

الاخبار در پایان نوشت: تصمیم نظامی و میدانی این بود که نبرد با حداقل تلفات انجام شود. با وجود همه استحکاماتی که طی دو سال گذشته نیرو‌های وابسته به هادی در این جبهه ایجاد کرده بودند و با وجود حملات هوایی شدید، اما این هرگز مانع از فتوحات نیرو‌های صنعا نشد.

نیرو‌های صنعا در ۳ کیلومتری شهر

فرانس پرس در گزارشی اعلام کرد که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با پیشروی‌های مهمی که به دست آورده‌اند در سه کیلومتری شهر مأرب قرار داردند.

از سوی دیگر برخی منابع دیگر اعلام کردند که نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بر منطقه «الکساره» در شمال غرب مأرب مسلط شده و در حال پیشروی به‌سوی شهر مأرب هستند.

مسئولان نظامی وابسته به دولت هادی اعلام کردند که درگیری‌ها به اطراف منطقه «المیل» در کمتر از شش کیلومتری تا مرکز شهر مأرب کشیده شده است.

هلاکت ده‌ها نفر نیرو‌های ائتلاف سعودی

این مسئولان اعلام کردند که طی درگیری‌های دو روز گذشته ۶۵ نفر از نیرو‌های وابسته به ائتلاف ریاض کشته شده‌اند که در میان آن‌ها چهار افسر به چشم می‌خورد.

مأرب را باید آزاد شده قلمداد کرد

«عبدالله الجفری» کارشناس امور نظامی یمنی با اشاره به پیروزی‌های مهم نیرو‌های صنعا، گفت: نیرو‌های وابسته به ائتلاف از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند.

وی افزود: شهر پس از پیشروی نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن و رسیدن آن‌ها به منطقه المیل که در شش کیلومتری از مأرب قرار دارد در حکم آزاد شده قلمداد می‌شود.

مناطق راهبردی در کنترل نیرو‌های صنعا

«علی الدروانی» تحلیلگر یمنی هم گفت: عملیات آزادسازی شهر مأرب بسیار مهم است و مواضعی که اخیراً به دست نیرو‌های ارتش و کمیته‌های مردمی یمن فتح شده‌اند بسیار راهبردی هستند و خطوط دفاعی متجاوزان و مزدوران محسوب می‌شدند.

وی افزود: عملیات آزادسازی مأرب گامی مهمی محسوب می‌شود.

نگاه کاربران شبکه‌های اجتماعی به پیروزی‌های نیرو‌های صنعا

کاربران هم به پیروزی‌های نیرو‌های صنعا واکنش نشان دادند.

«محمد المتوکل» در توییتی نوشت: مأرب و نیرو‌های صنعا در حال پیشروی بزرگ به سمت شمال پادگان «صحن الجن» و منطقه نظامی سوم هستند. برخی منابع از جراحت شدید سرلشگر «عادل القمیری» فرمانده ارشد «هادی» خبر می‌دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار