سفیر پیشین ایران در عراق:

آمریکایی‌ها مجبورند منطقه را ترک کنند/ دوره افول آمریکا شروع شده است

دانایی‌فر گفت: آمریکایی‌ها چه بخواهند چه نخواهند باید منطقه را ترک کنند و از نظر تاریخی هم تحلیل کنیم دوره افول امریکا شروع شده است.
کد خبر: ۴۵۳۴۴۰
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۵ - 01May 2021

آمریکایی‌ها مجبورند منطقه را ترک کنند/ دوره افول آمریکا شروع شده است«حسن دانایی‌فر» سفیر پیشین ایران در عراق، در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره حملاتی که هر از گاهی در منطقه سبز بغداد یا نزدیکی پایگاه آمریکایی‌ها در عراق صورت می‌گیرد که همیشه انگشت اتهام به سوی گروه‌های مقاومت عراقی نشانه می‌رود، اظهار داشت: گروه‌های مقاومت عراقی می‌گویند ۹۰ درصد حملاتی که در منطقه سبز بغداد یا نزدیک پایگاه‌های آمریکایی در عراق صورت می‌گیرد، کار خود آمریکایی‌هاست. به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به‌دنبال توجیه برای ادامه حضور خود در منطقه هستند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها برای اینکه در منطقه غرب آسیا بمانند تا از رژیم اشغالگر قدس حمایت کنند، دست به اقداماتی می‌زنند که بهانه‌ای برای تداوم حضور خود در منطقه داشته باشد؛ «ایران‌هراسی» از جمله اقداماتی است که آمریکایی‌ها به‌شدت به‌دنبال آن هستند و خواهند بود.

سفیر پیشین ایران در عراق تصریح کرد: کشور‌های کوچک و ضعیفی در منطقه هستند که توانایی دفاع از خود را ندارند، لذا آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند با دامن زدن به پروژه ایران‌هراسی، برای دوشیدن بیشتر این کشور‌ها آن‌ها را از ایران بترسانند تا سلاح بیشتری به آن‌ها برای مقابله با ایران بفروشند.

وی با بیان اینکه آمریکا به‌دنبال حفظ قدرت خود در منطقه است، گفت: آمریکایی‌ها در منطقه خیلی دچار ضعف شده‌اند؛ البته آن‌ها همیشه دچار ضعف بودند؛ اما ضعف منطقه باعث می‌شد آن‌ها قوی نشان داده شوند.

سفیر پیشین ایران در عراق تصریح کرد: امروز خوشبختانه مردم منطقه در سایه بیداری اسلامی به این نقطه رسیده‌اند که از آمریکایی‌ها نمی‌ترسند؛ بر همین اساس وضعیت آمریکایی‌ها در حالت انفعال است و در مقابل کنش‌های محور مقاومت واکنش نشان می‌دهند.

دانایی‌فر در خصوص تداوم حضور نظامیان آمریکایی‌ها در عراق بیان داشت: آمریکایی‌ها چه بخواهند و چه نخواهند، باید منطقه را ترک کنند؛ البته از نظر تاریخی هم تحلیل کنیم، دوره افول آمریکا شروع شده است، یعنی اگر ما از نگاه تاریخی بخواهیم به موضوع ابرقدرتی آمریکا نگاه کنیم هر قدرتی، هر پدیده‌ای یک ظهور و شکل‌گیری دارد، یک نقطه اوجی دارد و بعد از آن به سمت شیب و فرود میل می‌کند.

سفیر پیشین ایران در عراق در بخشی دیگر از صحبت‌هایش به دخالت آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در انتخابات آتی عراق اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها تلاش می‌کنند در روند انتخابات مردم عراق دخالت کنند که این روند کاملا طبیعی است؛ اما بعید به نظر می‌رسد موفق شوند؛ چون جریان‌های سیاسی در عراق هوشیار هستند و اجازه نخواهند داد که این اتفاق رقم بخورد.

انتهای پیام/ ۴۶۱

نظر شما
پربیننده ها